پیشگیری و مراقبت

آیا پیروی از عادت های سالم تر زندگی، ما را جوان تر می کند؟

Can healthier life habits make us younger?

محققان تغییرات در DNA افراد را پس از تغییر شیوه زندگی به سمت عادت های سالم اندازه‌گیری کردند و نشان دادند که عادت هایی مانند خوب غذا خوردن، به اندازه کافی خوابیدن و مدیریت استرس واقعاً می‌توانند روند پیری را آهسته کنند.

انسان ها از زمان باستان در جستجوی چشمه جوانی بوده اند و در طول قرن ها، استفاده از معجون ‌ها، اکسیرها و رژیم های گوناگون غذایی تنها برخی از راه‌هایی است که مردم برای به تاخیر انداختن مرگ دنبال کرده اند.

دانشمندان مدت‌هاست متوجه شده‌اند که آنچه واقعاً عمر را طولانی‌تر می‌کند و سلامت جسم را در سال‌های پایانی عمر تضمین می کند، اصول اولیه‌ای است که همه ما مدت هاست با آن آشنا هستیم: رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات، ورزش منظم، داشتن روابط سالم، کاهش استرس و خواب کافی…

اکنون تیمی از محققان یک دلیل مهم برای تاثیر بالقوه این اقدامات کشف کرده اند: این شیوه های سالم زندگی بر ژن های ما تأثیر می گذارند.

در یک مطالعه کوچک که نتایج آن در آوریل 2021 در ژورنال Aging منتشر شد، 18 مرد میانسال به مدت هشت هفته از یک سبک زندگی سالم (شامل یک رژیم غذایی سالم، خواب، تکنیک های آرامش بخشی و مکمل های پروبیوتیک) به شدت پیروی کردند. در پایان مطالعه، سن بیولوژیکی تخمین زده شده در این افراد، در مقایسه با گروه کنترل که این سبک زندگی را رعایت نکرده بودند، حدود 3 سال کاهش یافت. (سن تقویمی شما بر اساس روز تولد شما تعیین می شود اما منظور از سن بیولوژیک سن بدن ما بر اساس میزان عملکرد و توانایی آن است که در سطح ژن ها تعیین می شود. برای این مطالعه، محققان از یک تست معتبر بزاق برای بررسی تغییرات ژنتیکی و تخمین سن بیولوژیکی استفاده کردند).

این یافته ها بسیار هیجان انگیزند زیرا پیری بزرگترین عامل خطر برای بیماری های مزمن است. اگر بتوانیم اثرات بیولوژیکی پیری را اندکی کاهش دهیم و روند آن را کمی کندتر کنیم، کیفیت زندگی افراد به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد.

اقدامات مداخله ای برای کند کردن یا حتی معکوس کردن روند پیری، پیامدهای گسترده ای برای بهبود سلامت انسان دارد. دانشمندان مدت‌هاست متوجه شده‌اند که برخی از مداخلات، سبک زندگی ما را سالم می‌سازد اما این مطالعه از این جهت منحصربه ‌فرد است که یکی از اولین کارآزمایی‌های بالینی کنترل‌شده – اگرچه کوچک – برای اندازه‌گیری اثرات تجمعی این مداخلات بر یک نشانگر حیاتی سن بیولوژیک یعنی DNA است.

چگونه رفتار ما بر ژن هایمان اثر می گذارد؟

هنگامی که دانشمندان برای اولین بار نقشه ای کامل از ژن های انسان تهیه کردند، امیدوار بودند که ژن های خاصی را که موجب بیماری هایی مانند سرطان یا بیماری قلبی می شوند و طول عمر را کاهش می دهند، کشف کنند. اما آنها دریافتند که بیماری و طول عمر بسیار پیچیده تر است. در واقع، مجموعه‌ای از ژن‌ها در کنار هم در بروز این بیماری‌ها و طول عمر انسان اثرگذار هستند.

این امر منجر به تلاش نه تنها برای درک ژن‌هایی شد که بر بیماری و سلامتی تأثیر می‌گذارند، بلکه به جستجوی عواملی انجامید که باعث فعال یا غیرفعال شدن این ژن ها می‌شوند، زمینه‌ای از دانش که به عنوان “اپی ژنتیک” شناخته می‌شود.

دانشمندان کشف کردند که بخشی از عملکرد ژن ها مربوط به مولکول هایی به نام “گروه های متیل” است که میلیون ها از آن در سراسر بدن وجود دارند. اگر گروه های متیل را از رشته های DNA حذف کنید، آن ژن فعال می شود و اگر گروه های متیل را به آن اضافه کنید ژن را غیرفعال می کنید. زمانی که در جستجوی یک سالمندی سالم هستیم، لازم است که ژن‌هایی که می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند (مانند موارد مرتبط با التهاب یا سرطان) غیرفعال شوند.

چگونه رفتارهای ما بر نحوه تعامل گروه های متیل با ژن ها تأثیر می گذارد؟

مطالعات نشان می دهد که تغذیه عامل مهمی برای تأثیرگذاری بر این فرایند متیلاسیون است. در یک مطالعه بر مدل موش نشان داده شد که اگر به موش های بارداری که حامل ژنی هستند که آن‌ها را چاق و خزشان را زرد می‌کند، مواد مغذی‌ای داده شود که باعث متیلاسیون می‌شود، ژن های القا کننده وزن و رنگ به قدری کاهش عملکرد می یابند که نوزادان آنها لاغرتر و قهوه ای تر به دنیا می آیند.

این مطالعات ارزشمند نشان می دهد که چقدر می توان با رژیم غذایی عملکرد ژن ها را تغییر داد. به طور مشابه، شواهدی وجود دارد که سایر عادات سبک زندگی سالم مانند ورزش، تمرین‌های تمدد اعصاب و خواب کافی، همگی می‌توانند بر فرایند متیلاسیون ژن ها تأثیر بگذارند.

ساعت DNA عمر ژنتیکی شما را تعیین می کند.

همان طور که اشاره شد برای این مطالعه، محققان از شرکت کنندگان خواستند که یک برنامه سالم تر زندگی را در طول چند هفته به شدت دنبال کنند تا ببینند که تغییر سبک زندگی چگونه بر پیری بیولوژیکی آنها در مقایسه با کسانی که روال معمول زندگی خود را دنبال می کنند، تأثیر می گذارد.

برای اندازه گیری گذر عمر در حین مطالعه ای که تنها هشت هفته به طول می انجامید، محققان از ابزاری به نام ساعت DNA استفاده کردند که گروه های متیل را در ژن ها اندازه گیری می کند. این ابزار. این ابزار که توسط محققی در دانشگاه کالیفرنیا کشف شد، سن بیولوژیکی فرد را بر اساس سطوح متیلاسیون یافت شده در ژن‌های مرتبط با پیری اندازه‌ گیری می‌کند. نمونه برای این ساعت عمر از بزاق شرکت کنندگان گرفته شد.

برای این مطالعه، محققان 43 مرد سالم را انتخاب کردند و آنها را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند که یکی از آنها برنامه خاص سبک زندگی را دنبال کرد. گروه مداخله یک هفته را صرف آموزش در مورد همه عوامل مختلف کرد، سپس به برنامه تعیین شده در دو ماه آینده، با نظارت منظم، پایبند ماند.

نمونه بزاق در ابتدا، در اواسط مطالعه و یک هفته پس از تکمیل آن اخذ شد. افرادی که مداخله سبک زندگی را دنبال کردند، در پایان با توجه به اندازه گیری های ساعت سنی به طور متوسط ​​1.96 سال نسبت به زمان شروع مطالعه جوان تر بودند، در حالی که گروه کنترل به طور متوسط ​​1.27 سال مسن تر شدند، یعنی یک تفاوت 3 ساله.

سبک زندگی جوان ساز در این مطالعه چگونه است؟

رژیم غذایی توصیه شده در این مطالعه،  7 فنجان پر از سبزیجات در روز بود که 2 فنجان شامل سبزی های برگ دار تیره و 2 فنجان شامل سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم بود. شرکت کنندگان همچنین هر روز یک یا دو عدد چغندر مصرف می کردند، سبزی که به چرخه متیلاسیون کمک می کند.

پروتئین های حیوانی سالم مانند جگر، تخم مرغ و 6 اونس (170 گرم) گوشت سالم و همچنین چربی های خوب مانند روغن زیتون بخشی از این رژیم غذایی روزانه بودند. همچنین غذاهای شناخته شده برای تقویت متیلاسیون، مانند زغال اخته آبی، سیر، چای سبز و گیاه رزماری در این رژیم گنجانده شده است. اما کربوهیدرات های ساده به شدت محدود شدند.

مصرف مکمل‌ها فقط به یک پروبیوتیک و یک پودر سبز اختصاصی به نام PhytoGanix (ترکیبی از سبزیجات ارگانیک، میوه‌ها، دانه‌ها، گیاهان، آنزیم‌های گیاهی و پروبیوتیک‌ها) محدود شد.

استرس، خواب و ورزش نیز بر متیلاسیون DNA تأثیر می گذارد، بنابراین این عوامل نیز بخشی از این مطالعه بودند.

از شرکت کنندگان در گروه مداخله خواسته شد که هر شب هفت ساعت یا بیشتر بخوابند، دو بار در روز تمرینات تنفسی انجام دهند و حداقل 30 دقیقه در روز به مدت پنج روز در هفته تمرینات ورزشی با شدت متوسط ​​انجام دهند.

لازم به ذکر است که در این زمینه مطالعات بیشتری نیاز است.

البته این یک مطالعه آزمایشی کوچک بود که فقط چند ده نفر (از جمله گروه کنترل) را شامل می شد؛ بنابراین تحقیقات بیشتری برای تأیید این نتایج مورد نیاز است.

مطالعات آینده باید متنوع تر باشند، بویژه زنان که در سال های سالمندی در معرض تغییرات هورمونی به عنوان یک عامل اثرگذار بر سلامتی قرار دارند، باید در مطالعات بعدی لحاظ شوند.

با این حال، امیدواریم که شما حداقل برخی از این مداخلات در سبک زندگی را دنبال کنید. این شیوه ها قبلاً نیز به عنوان عادات سالم شناخته شده اند اما اگر نتایج این مطالعه تایید شود، ممکن است شما را جوان تر کنند.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 33

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا