پیشگیری و مراقبت

نوشیدن الکل و کاهش سلامت مغز از گهواره تا گور

شواهد مربوط به اثرات مضر الکل بر سلامت مغز ثابت شده میباشد ، اما اکنون متخصصان سه دوره زمانی مهم در زندگی را مشخص کرده اند که اثرات الکل در بیشترین حد ممکن است.
محققان در استرالیا و انگلیس در BMJ نوشتند ، شواهد حاکی از سه دوره تغییرات مغزی پویا است که ممکن است به ویژه به اثرات مضر الکل حساس باشد: حاملگی (از زمان لقاح تا تولد) ، دوره بعدی بلوغ (15-19 سال) و بزرگسالی (بیش از 65 سال).
آنها هشدار می دهند که این دوره های کلیدی “می تواند حساسیت را به اثرات قرار گرفتن در معرض محیط مانند الکل افزایش دهد” و می گویند سیاست های پیشگیری از آسیب “باید دید طولانی مدت داشته باشد.”
در سطح جهانی ، حدود 10٪ از زنان باردار الکل مصرف می کنند ، که میزان آن در کشورهای اروپایی به طور قابل توجهی بالاتر از متوسط جهانی است.
مصرف زیاد الکل در دوران بارداری می تواند باعث اختلال درتکامل جنین شود که با کاهش گسترده حجم مغز و اختلال شناختی همراه است اما داده ها حاکی از آن است که حتی مصرف کم یا متوسط الکل در دوران بارداری به طور معناداری با نتایج روانی و رفتاری بدتر در فرزندان ارتباط دارد.
مطالعات نشان می دهد که نوشیدن مفرط الکل در دوره نوجوانی با کاهش حجم مغز ، رشد کم ماده سفید (برای عملکرد موثر مغز حیاتی است) و کمبودهای کوچک تا متوسط در طیف وسیعی از عملکردهای شناختی همراه است.
در افراد مسن ، اخیراً نشان داده شده است که اختلالات استفاده از الکل یکی از قوی ترین عوامل خطر قابل اصلاح برای انواع زوال عقل (به ویژه شروع زودرس) در مقایسه با سایر عوامل خطر ثابت شده مانند فشار خون بالا و سیگار است.
اگرچه اختلالات استفاده از الکل در افراد مسن نسبتاً نادر است اما در تحقیقات حتی نشان داده شده است که نوشیدن متوسط نیز با کاهش اندک اما قابل توجهی از حجم مغز در میانسالی مرتبط است .
علاوه بر این ، روندهای جمعیت شناختی ممکن است تأثیر مصرف الکل بر سلامت مغز را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال ، اکنون زنان به همان اندازه مردان مشروبات الکلی مصرف می کنند و آسیب های ناشی از الکل را تجربه می کنند و پیش بینی می شود که مصرف جهانی در دهه آینده بیشتر شود.
اثرات همه گیری کووید -19 در مصرف الکل و آسیب های مربوط به آن مشخص نیست ، اما مصرف الکل پس از سایر بحران های مهم بهداشت عمومی در طولانی مدت افزایش می یابد.به همین ترتیب ، آنها خواستار یک رویکرد یکپارچه برای کاهش آسیب در همه سنین هستند.
آنها نتیجه می گیرند: “مداخلات مبتنی بر جمعیت مانند دستورالعمل های مربوط به نوشیدن کم خطر ، سیاست های قیمت گذاری الکل و محدودیت های پایین تر در رانندگی برای نوشیدن ، باید با توسعه مسیرهای آموزش و مراقبت همراه باشد که مغز انسان را در معرض خطر در طول زندگی قرار می دهد.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا