بیماری ها

تشنج های کانونی با اختلال آگاهی

Focal seizures with impaired consciousness

آیا شما با تشنج های کانونی با اختلال آگاهی زندگی می کنید (همچنین به عنوان تشنج های پیچیده جزئی شناخته می شود) بیاموزید چه کسانی هستند، چگونه تشخیص و درمان می شوند.
آیا بعضی اوقات آگاهی خود را از دست می دهید، انجام حرکاتی را کنترل نمی کنید و احساس سردرگمی و فراموشی می کنید؟ اینها می توانند علائم تشنج های کانونی با اختلال آگاهی باشند.
تشنج های جزئی پیچیده (که به آن تشنج کانونی با اختلال آگاهی نیز گفته می شود) رایج ترین نوع تشنج صرعی است. در اینجا مواردی است که شما باید در مورد تشخیص، درمان و زندگی با تشنج کانونی با اختلال آگاهی بدانید.

تشنج های کانونی با اختلال آگاهی چیست؟

صرع بیماری است که باعث تشنج می شود. این زمانی است که افزایش ناگهانی فعالیت الکتریکی در مغز باعث می شود شما به شیوه های غیرمعمولی رفتار کنید که نمی توانید آنها را کنترل کنید.‌
انواع مختلفی از تشنج وجود دارد. در یک تشنج کانونی با اختلال آگاهی، فعالیت الکتریکی در یک منطقه خاص از مغز شما آغاز می شود و شما از آنچه در حین تشنج اتفاق می افتد مطلع نخواهید شد.
این نوع تشنج می تواند خطرناک باشد زیرا شما نمی دانید در اطراف شما چه اتفاقی می افتد. این می تواند شما را در موقعیت های خطرناکی قرار دهد خصوصاً اگر در حال رانندگی، راه رفتن در کنار جاده شلوغ یا پخت و پز غذا هستید. بنابراین تشخیص و درمان این حملات مهم است.

علائم تشنج کانونی با اختلال آگاهی

چندین علائم مختلف تشنج جزئی پیچیده وجود دارد. این شامل:

  • شما از آنچه در هنگام تشنج برای شما اتفاق می افتد مطلع نخواهید شد و به افرادی که سوال می کنند پاسخ نخواهید داد
  • تشنج معمولاً یک تا دو دقیقه طول می کشد
  • ممکن است حرکات غیرمعمول، سر و صدا غیر طبیعی داشته یا لب هایتان را شبیه ملچ و ملوچ کردن حرکت دهید
  • پس از اتمام تشنج، ممکن است تا پایان روز احساس سردرگمی و خستگی کنید.

بسته به اینکه در کدام قسمت از مغز شما تشنج شروع می شود، ممکن است رفتار شما متفاوت باشد:

  • شروع در لوب گیجگاهی: این نوع متداول است. علائم تشنج نسبی پیچیده که از لوب گیجگاهی شروع می شوند، شما را دچار اتوماسیون می کند. این به این معنی است که دهان یا دستان شما حرکات تکراری انجام می دهند که هیچ هدفی ندارند. به طور معمول حدود چند دقیقه طول می کشد.
  • شروع در لوب فرونتال: از هر 10 نفر 3 نفر مبتلا به تشنج جزئی پیچیده از این نوع هستند. این تشنج به طور معمول کوتاه تر است (حدود 30 ثانیه طول می کشد) و اغلب در حالی که خواب هستید اتفاق می افتد. آنها ممکن است باعث شوند شما به روشهای خاصی سر و صدا ایجاد کنید یا قسمتهایی از بدن خود را حرکت دهید، مانند ایجاد حرکاتی مثل اینکه دوچرخه رکاب می زنید.

تشخیص تشنج جزئی پیچیده

تشخیص تشنج های پیچیده جزئی یا تشنج های کانونی با اختلال آگاهی می تواند دشوار باشد. اگر فکر می کنید علائم تشنج کانونی با اختلال آگاهی دارید، باید با یک متخصص صرع صحبت کنید. آنها آنچه اتفاق می افتد را توسط:

  • گرفتن سابقه پزشکی
  • از نوار مغزی برای نظارت بر فعالیت الکتریکی مغز استفاده کنید
  • از MRI ​​برای دیدن آسیب مغزی استفاده کنید
  • ممکن است نمونه خون بگیرند

در صورت امکان، ویدئویی از تشنج خود را در قرار ملاقات با پزشک خود بیاورید.

درمان تشنج کانونی با اختلال آگاهی

تشنج های پیچیده جزئی به طور معمول با استفاده از یکی از روش های زیر درمان می شوند:

  • داروهای ضد تشنج (ASM): داروها به کنترل تشنج در حدود دو سوم افراد مبتلا به صرع کمک می کند. گزینه های متنوعی وجود دارد و ممکن است از برخی به صورت ترکیبی استفاده شود.
  • جراحی مغز: برخی از تشنج ها را می توان با برداشتن بخشی از مغز مسئول حملات، یا قطع اتصالات برای محدود کردن گسترش تشنج، کنترل یا از بین برد.
  • دستگاه های پزشکی قابل کاشت: گاهی اوقات جراحی امکان پذیر نیست زیرا ممکن است به قسمت های حیاتی مغز آسیب برساند. ایمپلنت های دستگاه پزشکی می توانند روشی جایگزین برای کنترل تشنج و کاهش شدت آنها ارائه دهند.
  • رژیم غذایی: رژیم های غذایی خاص کربوهیدرات ها را محدود می کنند و می توانند به کنترل حملات از جمله تشنج های آگاهی با اختلال کانونی کمک کنند.

زندگی با تشنج های کانونی با اختلال آگاهی

از آنجا که افراد مبتلا به تشنج های جزئی پیچیده آگاهی خود را از آنچه در اطراف آنها اتفاق می افتد از دست می دهند، تا زمانی که حملات شما به طور قابل اعتماد کنترل نشود، ممکن است نتوانید فعالیت های خاصی مانند رانندگی، کار با ماشین آلات سنگین یا شنا را انجام دهید.
اما اگر بتوانید حملات تشنجی خود را با داروهای ضد تشنج، دستگاه یا رژیم غذایی کنترل کنید، ممکن است در آینده دوباره مجاز به انجام این فعالیت ها باشید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا