داروها

گاباپنتین

Gabapentin

کپسول خوراکی گاباپنتین (Gabapentin) هم به عنوان یک داروی عمومی و هم با نام تجاری در دسترس است.

نام های تجاری: Neurontin ، Horizant، Neurontin.

گاباپنتین همچنین به عنوان یک قرص خوراکی با فوری آزاد، یک قرص خوراکی با انتشار طولانی مدت و یک محلول خوراکی در دسترس است.

کپسول خوراکی گاباپنتین برای درمان تشنج جزئی در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود. همچنین برای درمان درد عصب ناشی از عفونت زونا استفاده می شود.

هر آنچه باید در مورد گاباپنتین بدانید

بررسی کلی

گاباپنتین چیست؟

گاباپنتین داروی ضدتشنج است که در درجه اول برای درمان تشنج های فوکال و دردهای نوروپاتیک استفاده می شود. این یک داروی خط اول برای درمان درد نوروپاتیک ناشی از نوروپاتی دیابتی، نورالژی پس از هرپس و درد سیستم عصبی مرکزی است. این دارو به صورت یک کپسول خوراکی، یک قرص خوراکی آزاد فوری، یک قرص خوراکی با انتشار آزاد و یک محلول خوراکی ارائه می شود.

موارد استفاده گاباپنتین چیست؟

گاباپنتین در سال ۱۹۹۴ به وسیله اداره دارو و غذای آمریکا (FDA) برای درمان صرع فوکال (گاباپنتین همراه با سایر داروهای ضد تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد) تأیید شد. در سال ۲۰۰۲ به پزشکان اجازه داده شد که از این دارو برای کاهش درد ناشی از ابتلا به زونا (نورالژی هرپسی) استفاده کنند. هم‌اکنون برخی از پزشکان از این دارو برای پیش‌گیری از سردرد میگرنی، درمان نیستاگموس و نیز کاهش دردهای نوروپاتیک (عصبی) استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.

گاباپنتین برای درمان تشنج کانونی تأیید شده است با این حال، برای تشنج ژنرالیزه موثر نیست. 

گاباپنتین به عنوان یک روش خط اول برای درد مزمن نوروپاتیک توسط مقالات مختلف پزشکی توصیه می شود. این یک توصیه کلی است که برای همه سندرم های درد نوروپاتیک به غیر از نورالژی تری ژمینال قابل استفاده است.  

گاباپنتین در کاهش علائم ترک الکل و ولع مصرف همراه آن به طور متوسط موثر است.

گاباپنتین در وابستگی به کوکائین و استفاده از مت آمفتامین بی اثر است و میزان ترک سیگار را افزایش نمی دهد گاباپنتین به طور قابل توجهی علائم ترک مواد افیونی را کاهش نمی دهد.. شواهد کافی برای استفاده از آن در وابستگی به شاهدانه وجود ندارد. 

کپسول خوراکی گاباپنتین برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

  • تشنج: از گاباپنتین برای درمان تشنج های جزئی (کانونی) استفاده می شود. این دارو همراه با سایر داروهای تشنج در بزرگسالان و کودکان 3 سال به بالا که صرع دارند مصرف می شود.
  • نورالژی پس از زونا: این درد ناشی از آسیب عصبی ناشی از زونا است ، یک بثورات دردناک که بزرگسالان را درگیر می کند. زونا بعد از عفونت با ویروس واریسلا زوستر ظاهر می شود. این ویروس در افرادی که آبله مرغان داشته اند رخ می دهد.

گاباپنتین ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد آن را با داروهای دیگر مصرف کنید.

مکانیسم عمل

نحوه مصرف

عوارض جانبی

هشدارها و اقدامات احتیاطی

اطلاعات تخصصی

بارداری و شیردهی

داروهای موجود در بازار ایران

داروسازی عبیدی

داروپخش

داروسازی مرهم دارو

داروسازی الحاوی

داروسازی اکسیر

داروسازی رازک

داروسازی راموفارمین

داروسازی امین

داروسازی جالینوس

داروسازی آریا

ندای محیا

نیک یار طب

داروسازی ریحانه اصفهان

داروسازی درسا دارو

داروسازی شفا

داروسازی مهبان دارو

داروسازی پورسینا

نیل فارمد

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد امتیازات 22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا