برای بیماران

واکسن کرونا و صرع [ راهنمای واکسن کرونا برای بیماران صرع ]

COVID-19 Vaccine and Epilepsy

همه چیز درباره واکسن کرونا و صرع
  1. واکسن کرونا و سوالات متداول در مورد نحوه ساخت و تزریق
  2. واکسن کرونا و صرع
  3. تعامل بین داروهای صرع و واکسن کرونا
  4. انتخاب شما در مورد صرع و واکسن کرونا

واکسن کرونا و سوالات متداول در مورد نحوه ساخت و تزریق

در مورد آخرین اطلاعاتی که در مورد ایمنی و نحوه آماده سازی برای تزریق شما داریم، بخوانید.
طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای عفونی آمریکا، تقریباً 130 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا واكسن کووید-19 را تا اواخر مارس 2021 دریافت كرده بودند.
کووید-۱۹ یا کرونا یک بیماری همه گیر در سراسر جهان است که از فوریه 2021 بیش از 450،000 آمریکایی را به کام مرگ کشانده است. در حالی که هرکسی به دلیل کووید می تواند به بیماری شدید مبتلا شود ، افراد مسن و کسانی که بیماری پزشکی زمینه ای دارند بیشتر در معرض خطر هستند.
در حال حاضر واکسن های متفاوتی برای ویروس کرونا وجود دارد که مجاز به استفاده اضطراری است و بقیه در حال آماده سازی هستند.
در اینجا مواردی را آوردیم که باید در مورد واکسن کرونا و تشنج بدانید.

مجوز استفاده اضطراری چیست؟

مجوز استفاده اضطراری (EUA or Emergency Use Authorization) روشی برای تسهیل در دسترس بودن اقدامات متقابل پزشکی مانند واکسن ها ، در هنگام موارد اورژانس بهداشت عمومی است. از آنجا که COVID-19 یک اورژانس بهداشت عمومی است، واکسن های کرونا یک مجوز استفاده اضطراری دریافت کرده اند.

واکسن های کرونا چگونه استفاده می شود؟

هم اکنون واکسن های کرونا به طور گسترده تری در دسترس است. هر فرد 12 ساله و بالاتر واکسن کرونا را واجد شرایط دریافت میباشد و  اکثر واکسن ها برای موثر بودن به دو دوز نیاز دارند.

چه کسی باید واکسیناسیون کرونا را انجام دهد؟

مهم است که هر فردی در مورد نگرانی خود در مورد واکسن با ارائه دهنده خدمات بهداشتی و یا پزشک خود صحبت کند. ریسک فردی در افراد مختلف و سن تزریق در واکسن های مختلف متفاوت است.

من کاملا سالم هستم. آیا باید واکسن بزنم؟

افرادی که سالم هستند هنوز هم می توانند به بیماری شدید مبتلا شوند ، بنابراین توصیه می شود که واکسینه شوند. واکسیناسیون همچنین از انتشار ویروس به اطرافیان شما که ممکن است در برابر بیماری های شدید آسیب پذیر باشند جلوگیری می کند.

من قبلاً کرونا داشتم و بهبود یافته ام. آیا هنوز هم باید واکسن بزنم؟

ما هنوز نمی دانیم که برای چه مدت پس از عفونت ، کسی از ابتلای مجدد به کووید محافظت می شود. برخی از داده ها حاکی از آن است که ایمنی طبیعی پس از کووید ممکن است خیلی طولانی نباشد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می کند افرادی که قبلاً مبتلا به کووید بوده اند هم واکسن بزنند. اگر تحت درمان کووید با آنتی بادی مونوکلونال یا پلاسما بهبود یافته اید ، باید 90 روز تا دریافت واکسن کرونا صبر کنید.

آیا زنان باردار یا مادران شیرده می توانند واکسن بزنند؟

اگر باردار یا شیرده هستید ، هنوز می توانید واکسن کووید دریافت کنید. اگر سوالی دارید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

آیا واکسن کرونا بی خطر است؟

تا به امروز ، داده ها نشان می دهند که واکسن ها بسیار ایمن هستند.
سازمان غذا و دارو داده های آزمایشات بالینی را ارزیابی کرده است. در آزمایشات بالینی ، بیش از 30 تا 40 هزار نفر واکسن دریافت کرده اند. برای دریافت مجوز استفاده اضطراری توسط سازمان غذا و دارو ، شرکتی که این واکسن را تولید کرده باید پس از دریافت هر دو دوز واکسن ، حداقل نیمی از شرکت کنندگان در مطالعه را به مدت دو ماه یا بیشتر دنبال کرده باشد و واکسن باید ایمن و موثر باشد.
علاوه بر بررسی ایمنی توسط سازمان غذا و دارو، شورای مشورتی در مورد روشهای ایمن سازی (ACIP) همچنین پانلی از متخصصان ایمنی واکسن را تشکیل داده که به طور مستقل تمام داده های ایمنی را ارزیابی کردند. این بدان معنی است که دو گروه از متخصصان داده های مربوط به هر واکسن را به دقت بررسی کرده اند.
علاوه بر این ، مراکز کنترل و پیشگیری از همچنان به دقت بر ایمنی واکسن نظارت می کنند و به طور منظم اطلاعات واضح و دقیق را با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و عمومی به اشتراک می گذارند.

واکسن کرونا خیلی سریع ساخته شد. آیا آنها از نظر ایمنی مشکلی ندارند؟

واکسن های کرونا همان ارزیابی های ایمنی مشابه با واکسن های دیگر را دارند و مواردی در ارزیابی آنها نادیده گرفته نشده است. واکسن کرونا از فناوری جدیدی که در آن RNA پیام رسان تزریق می شود ، برخلاف قطعه ای از ویروس استفاده می کند. RNA پیام رسان حاوی دستورالعمل هایی برای بدن شما برای ساختن پروتئینی مربوط به ویروس است اما ویروس واقعی نیست. سپس سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی را برای آن پروتئین ایجاد می کند. اگر سپس در معرض عفونت کرونا قرار بگیرید ، بدن شما به سرعت پروتئین را تشخیص می دهد و برای مقابله با عفونت خیلی زود آماده می شود و از ابتلا به بیماری شدید جلوگیری می کند.
این واکسن با سرعت بیشتری نسبت به واکسن های قبلی تولید شده است و همین امر باعث نگرانی برخی از افراد برای عجله ساخت این واکسن شده است. پیشرفت در زمینه ژنتیک به دانشمندان اجازه داد تا کد ژنتیکی ویروس COVID-19 را خیلی زود تعیین کنند ، این امر برای ساخت RNA پیام رسان برای واکسن بسیار مهم است. این واکسن ها به دقت مورد مطالعه قرار گرفته اند و تعداد زیادی از داوطلبانی که این واکسن ها را دریافت کرده اند از نظر عوارض جانبی از نزدیک پیگیری می شوند. داده ها نشان می دهد این واکسن ها بسیار ایمن هستند.

چه عوارض جانبی در آزمایشات بالینی واکسن کرونا گزارش شده است؟

تقریباً 15٪ از افراد در محل واکسن دچار درد یا تورم موضعی شدند که برطرف شد. تقریباً 50٪ افراد دچار سردرد ، لرز ، خستگی ، دردهای عضلانی یا تب می شوند که همچنین گذرا است (برای مدت کوتاهی ادامه می یابد) و نشانه ای از پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن است.
تعداد کمی از مردم واکنشهای آلرژیک را گزارش کرده اند. توصیه می شود افرادی که واکنشهای آلرژیک شدید نسبت به واکسیناسیونهای قبلی دارند ، با پزشک خود در مورد نحوه تعادل خطر ناشناخته واکنش آلرژیک و فواید واکسیناسیون صحبت کنند ، با این حال کسانی که واکنش شدید دارند هنوز هم می توانند واکسن کرونا را دریافت کنند اما باید 30 دقیقه پس از تزریق واکسن با دقت کنترل شوند. توصیه می شود افرادی که آلرژی های دیگری مانند غذا ، لاتکس ، گرده گل یا مواد دیگر دارند ، واکسن بزنند.
شورای مشورتی در مورد روشهای ایمن سازی داده های موجود را برای ارزیابی خطرات لخته شدن خون و تعداد کم پلاکت بررسی کرد تشخیص داده است که مزایای شناخته شده و بالقوه واکسن بیشتر از خطرات شناخته شده و بالقوه آن در افراد 18 سال به بالا است. در این زمان ، داده های موجود نشان می دهد که احتمال لخته شدن خون با پلاکت پایین بسیار کم است. با این حال ، طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ، زنان زیر 50 سال باید از خطر نادر لکه های خون با پلاکت پایین پس از واکسیناسیون و در دسترس بودن سایر واکسن های COVID-19 که این خطر مشاهده نشده است ، آگاه باشند.

واکسن کرونا چقدر موثر است؟

داده های تجربی تاکنون نشان می دهد که واکسن ها پس از دو دوز حداقل 90٪ در جلوگیری از عفونت کرونا علامت دار و در ایجاد بیماری شدید موثر هستند. مشخص نیست که آیا واکسن به طور کامل از ابتلا به کروناجلوگیری می کند یا فقط از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند.

اثر واکسیناسیون کرونا چه مدت ادامه خواهد داشت؟

ما هنوز نمی دانیم که این واکسن برای چه مدت محافظ خواهد بود. این احتمال وجود دارد که افراد نیاز به دوزهای دوره ای ، مشابه تزریق آنفولانزا داشته باشند.

آیا ماسک زدن، فاصله اجتماعی و خود-قرنطینه سازی جایگزین مناسبی برای واکسیناسیون کرونا است؟

با توجه به گسترش کرونا ، ایجاد ایمنی در مقیاس بزرگ از طریق واکسیناسیون برای جلوگیری از همه گیری بسیار مهم است. کرونا اغلب از طریق افرادی که علائمی ندارند در جامعه گسترش می یابد. افراد می توانند تا 14 روز بدون علائم مسری باشند و افراد دارای علائم می توانند دیگران را دو روز قبل از شروع علائم آلوده کنند.
طبق آخرین راهنمایی های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ، در حال حاضر ، افراد واکسینه شده کاملاً می توانند در خانه و بدون فاصله فیزیکی یا ماسک زدن با سایر افراد واکسینه شده ، و افراد واکسینه نشده از یک خانوار دیگر در خانه درکنار هم باشند، مگر اینکه هر یک از این افراد یا هر کسی که با آنها زندگی می کند خطر بیماری شدید ناشی از کرونا را افزایش دهد. تا زمانی که اطلاعات بیشتری شناخته نشود ، افراد کاملاً واکسینه شده باید پوشش و فاصله گرفتن از سایر افراد را در سایر محیط ها ، مانند حضور در جلسات عمومی یا ملاقات با افراد واکسینه نشده، ادامه دهند.

واکسن کرونا و صرع

اگر تشنج داشته باشید، ممکن است نگرانی هایی در مورد واکسن صرع و کرونا داشته باشید. در گذشته ممکن است عوارض جانبی منفی ناشی از مصرف داروی جدید را تجربه کرده باشید. بنابراین، کاملاً طبیعی است که نگران باشید آیا عوارض جانبی خفیف واکسن بر صرع شما تأثیر می گذارد یا خیر.

آیا افراد مبتلا به صرع باید واکسن کرونا تزریق کنند؟

پزشک شما بهترین منبع اطلاعاتی برای ارزیابی فردی شماست. تاکنون گزارشی از عوارض جانبی شدید ناشی از واکسیناسیون گزارش نشده است. افراد مبتلا به آلرژی دهان یا آلرژی خفیف که شامل آنافیلاکسی با واکسیناسیون های قبلی نیستند ، ممکن است هنوز مورد آزمایش قرار بگیرند. در مورد افرادی که قبلاً قادر به دریافت واکسن زنده نبودند نیز همین مورد وجود دارد. 

آیا واکسن کرونا برای بیماران صرع بی خطر است؟

بله. در حال حاضر، پزشکان، صرع شناسان و سازمان هایی که از جامعه صرع حمایت می کنند همه بر این باورند که واکسن کرونا-19 برای افرادی که تشنج دارند بی خطر است. در حال حاضر واکسن ها برای افراد 18 سال به بالا تأیید شده اند.
از آنجا که واکسن های کرونا-19 نسبتاً جدید هستند، اطلاعات محدودی در مورد نحوه تاثیر آنها بر افراد مبتلا به صرع یا سایر بیماری های زمینه ای وجود دارد. با این حال هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هر یک از واکسیناسیون هایی که در حال حاضر برای استفاده تأیید شده است، تهدیدی برای سلامتی افراد صرع است.
اتحادیه بین المللی علیه صرع (ILAE) می گوید که خطرات ناشی از ابتلا به کرونا-19 بسیار بیشتر از خطرات ناشی از واکسن است.

آیا کودکان 12-15 ساله مبتلا به صرع باید واکسن بزنند؟

مانند بزرگسالان مبتلا به صرع ، در این زمان هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کودکان مبتلا به تشنج به تنهایی (هیچ عامل خطرزای خطرناک دیگری) بیش از دیگران در این گروه سنی در معرض خطر عوارض جانبی واکسیناسیون قرار دارند. بنابراین ، ما توصیه می کنیم کودکان مبتلا به صرع در این محدوده سنی که واجد شرایط دیگری هستند نیز باید علیه کرونا واکسینه شوند.

 آیا خطر تشنج از طریق واکسن کرونا وجود دارد؟

مانند بسیاری دیگر از واکسن ها، واکسن کرونا-19 می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، از جمله:

  • درد در اطراف ناحیه ای که به شما تزریق شده است
  • سردرد
  • احساس خستگی
  • چند ساعت داشتن دمای بالا

این آخرین عارضه جانبی می تواند نگران کننده افرادی باشد که تشنج آنها تحت تاثیر درجه حرارت بالا قرار دارد. اگر متوجه شده اید که هنگام تب،  تشنج می کنید، لازم است با متخصص مغز و اعصاب خود را در جریان بگذارید.
اتحادیه بین المللی علیه صرع پیشنهاد می کند از داروهایی مانند استامینوفن برای کاهش درجه حرارت در طی 48 ساعت پس از واکسیناسیون استفاده کنید. این ممکن است احتمال حمله تشنج را کاهش دهد.
همچنین لازم است بررسی کنید که آیا به هر یک از مواد موجود در واکسن حساسیت دارید یا خیر. اگر قبلاً نسبت به دارو یا واکسن واکنش آلرژیک داشته اید، باید این کار را به کارمندان مرکز واکسیناسیون اطلاع دهید.

آیا مبتلایان به صرع در معرض خطر بیشتر عوارض جانبی واکسن هستند؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که افراد صرع پس از واکسیناسیون بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی بیشتری باشند. مانند هر واکسن ، در برخی از افراد ممکن است تب ایجاد شود که می تواند آستانه تشنج آنها را برای کوتاه مدت کاهش دهد و به ندرت می تواند منجر به تشنج ژنرالیزه شود. هیچ مدرکی وجود ندارد که این واکسیناسیون منجر به بدتر شدن صرع یا آسیب مغزی شود.

آیا مبتلایان به تشنج باید از تزریق واکسن کرونا خودداری کنند؟

افزایش درجه حرارت (تب) یک عارضه جانبی رایج پس از تزریق واکسن است. تب ها بعنوان یک عارضه جانبی پس از دریافت واکسن کرونا گزارش شده اند زیرا سیستم ایمنی بدن برای ایجاد ایمنی در بدن واکنش نشان می دهد. برخی از افراد مبتلا به صرع ، تشنج دارند که در اثر تب ایجاد می شود. با این حال ، اطلاعات موجود در مورد خطرات کرونا و ایمنی واکسن کرونا هنوز استفاده از واکسیناسیون را پشتیبانی می کند. اگر شما یا عزیزتان تشنج ناشی از تب دارید ، لطفا با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود در موارد زیر صحبت کنید:

  1. مزایا و خطرات خاص واکسن کرونا برای شما یا عزیزتان
  2. توصیه هایی در مورد محل واکسن شما یا عزیزتان ، مانند محلی که کارکنان پزشکی در آن در دسترس هستند
  3. یک برنامه اقدام برای پیشگیری تشنج که شامل بررسی روش های درمانی کنترل سریع با داروهای ضد تشنج میباشد.

آیا واکسن کرونا برای کسانی که به صرع زندگی می کنند بی خطر است؟

طبق گزارش دانشگاه پزشکی جان هاپکینز آمریکا بر اساس اطلاعات موجود ، واکسن کرونا برای افرادی که مبتلا به صرع هستند بی خطر است. اگرچه داده ها محدود هستند ، اما تاکنون شواهدی مبنی بر اینکه بیماران مبتلا به صرع پس از دریافت واکسن کرونا در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی هستند ، وجود ندارد. مانند هر واکسن ، برخی از افراد ممکن است تب داشته باشند که می تواند آستانه تشنج آنها را برای کوتاه مدت کاهش دهد و به ندرت می تواند منجر به تشنج ژنرالیزه شود. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هر یک از واکسیناسیونهای COVID-19 منجر به بدتر شدن تشنج یا صرع یا آسیب مغزی می شود.  

صرع خود ایمنی چیست و آیا خطر ابتلا به ویروس کرونا شدید را افزایش می دهد؟

برخی از انواع صرع ممکن است در اثر تغییر در عملکرد ایمنی بدن ایجاد شود. به این موارد صرع خودایمنی گفته می شود. سیستم ایمنی بدن یک قسمت مهم از بدن است که به ما کمک می کند تا با عفونت و التهاب در بدن و مغز مبارزه کنیم.

  • صرع خودایمنی ممکن است با ایمونوتراپی درمان شود. نمونه هایی از این موارد شامل استروئیدها یا ایمونوگلوبولین است
  • فردی که از هر یک از این داروها استفاده می کند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع جدی COVID-19 باشد

چه عواملی می تواند خطر کرونا را برای فرد مبتلا به صرع افزایش دهد؟

  1. برخی از افراد مبتلا به صرع بدون در نظر گرفتن کنترل تشنج ، سایر شرایط سلامتی را دارند که آنها را در معرض خطر بیشتری از COVID-19 قرار می دهد.
  2. آنها ممکن است از داروهایی برای کنترل تشنج استفاده کنند که بر سیستم ایمنی بدن آنها نیز تأثیر می گذارد (به عنوان مثال ACTH ، استروئیدها ، ائرولیموس ، ایمنی درمانی). توجه به این نکته مهم است که اکثر داروهای تشنج بر سیستم ایمنی بدن تأثیر نمی گذارد.
  3. برخی از افراد ممکن است سایر مشکلات عصبی یا رشدی داشته باشند که بر ایمنی آنها تأثیر می گذارد. افراد در این شرایط بیشتر در معرض خطر علائم شدیدتر با بیماری های ویروسی قرار دارند.
  4. افراد مبتلا به صرع ممکن است مشکلات پزشکی دیگری داشته باشند که می تواند آنها را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد علائم شدیدتر با COVID-19 قرار دهد مانند:
  • افرادی که در بلع مکرر غذا یا مایعات مشکلی دارند ، بیشتر در معرض خطر ذات الریه هستند
  • افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات اساسی قلب و ریه
  • افراد دارای ناتوانی های ذهنی و رشد

صرف نظر از شرایط شما ، مهم است که هر فرد مبتلا به صرع با ارائه دهنده خدمات درمانی خود در مورد خطرات فردی خود صحبت کند و در صورت نیاز به اقدامات احتیاطی خاص پزشکی برای جلوگیری از بیماری نیز اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

تعامل بین داروهای صرع و واکسن کرونا

اگر برای کنترل تشنج خود از داروهای ضد صرع استفاده می کنید، ممکن است نگران این باشید که آیا واکسیناسیون می تواند بر میزان عملکرد داروهای ضد تشنج شما تاثیر بگذارد. به گفته دانشمندان در پزشکی جان هاپکینز، هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این واکسن اثر داروهای ضد تشنج شما را کاهش می دهد.

انتخاب شما در مورد صرع و واکسن کرونا

تصمیم گیری درباره واکسن کرونا به تصمیم شما بستگی دارد و تزریق آن اجباری نمی باشد. اما، تاکنون تجربه نشان می دهد که این واکسن هیچ گونه اثر سوء بر افراد صرعی ندارد.
از طرف دیگر، اگر واکسیناسیون نکنید، خطر ابتلا به کرونا-19 بیشتر است. علائم کرونا ممکن است بسیار شدیدتر از عوارض جانبی واکسیناسیون خفیف و موقتی باشد. به همین ترتیب، اکثریت قریب به اتفاق پزشکان، متخصصان صرع و سازمان هایی مانند بنیاد صرع همه توصیه می کنند که افراد مبتلا به صرع واکسن کرونا را تزریق کنند.

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات 45

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا