داروها

کانابیس (ماری جوانا) چگونه عمل می کند؟

How Does Cannabis Work?

بدن به طور طبیعی ترکیباتی تولید می کند که شبیه برخی ترکیبات فعال کانابیس است و اندوکانابینوئید نام دارند؛ به همین دلیل گیرنده های کانابینوئید در مغز و بدن برای این ترکیبات وجود دارد. سلول های بدن انسان از این نظر که چه چیزی اجازه ورود به داخل آنها را دارد و روی آن اثر می گذارد بسیار انتخابی عمل می کنند. روی غشای سلول انواع مختلفی گیرنده وجود دارد که بدون آن بسیاری از ترکیبات نمی توانند وارد سلول شوند.

در مورد کانابینوئیدها واندوکانابینوئیدها هم همین طور است. بدون گیرنده های کانابینوئید، کانابینوئیدهای فعال کانابیس تأثیر زیادی روی مغز و بدن نخواهند داشت.

چرا بدن اندوکانابینوئید تولید می کند؟ آیا بدن خودش را high می کند؟ پاسخ این است که نه کاملا، ولی اتفاق مشابهی رخ می دهد.

اندوکانابینوئیدها به عنوان انتقال دهنده عصبی عمل می کنند؛ برای مثال اناندامید به عنوان یک انتقال دهنده عصبی بر سلول های عصبی در مناطق مختلف مغز که مسئول تمرکز، حافظه، لذت، تفکر، درک حسی و درک زمان هستند و همچنین بر مناطق تنظیم کننده حرکت در مغز اثر می گذارند.

شبکه عصبی مغز که با اندوکانابینوئیدها تعامل دارد، سیستم اندوکانابینوئید نامیده می شود. این سیستم نقشی اساسی در تنظیم عملکرد طبیعی سیستم عصبی دارد.

اندوکانابینوئیدها متفاوت از انتقال دهنده عصبی و به صورت عقب گرد عمل می کنند. بدین صورت که وقتی سلول عصبی پس سیناپسی فعال می شود، اندوکانابینوئیدها تولید می شوند. پس از آزاد شدن در سیناپس، اندوکانابینوئید به عقب و سمت نورون پیش سیناپسی حرکت می کند. در این زمان اندوکانابینوئیدها به گیرنده متصل می شوند.

انتقال دهنده های عصبی از نورون پیش سیناپسی به نورون پس سیناپسی می روند .

اندوکانابینوئیدها در زمان نیاز و تنها زمانی که نورون پس سیناپسی تحریک شود، تولید می شوند. تولید در سلول های چربی/پیش سازهای چربی موجود در داخل سلول های عصبی اتفاق می افتد.

این عمل روبه عقب اجازه می دهد اندوکانابینوئیدها سلول های پیش سیناپسی را کنترل کنند. همچنین اندوکانابینوئیدها را قادر می سازد وقایع بعدی را که هنگام فعال شدن سلول های پیش سیناپسی رخ می دهد کنترل کند. برای مثال می توان به کنترل آزادسازی دوپامین اشاره کرد که به نوبه خود به نحوه ارسال پیام به سلول ها، دریافت و پردازش پیام از سلول دریافت کننده تأثیر می گذارد.

سیستم اندوكانابینوئید در بدن از اندوکانابینوئیدها، آنزیم های سنتز و تخريب اندوکانابینوئیدها و ناقلین اندوکانابینوئیدهای غشایی تشکیل شده است. کل سیستم در سیناپس های مهاری و تحریکی در سراسر سیستم عصبی مرکزی و محیطی واقع شده است. عمل متقابل یا واکنش عقب گرد فرمی از انعطاف پذیری سیناپسی است. در واقع یک مؤلفه مهم است که در پس زمینه بسیاری از پاسخ های انطباقی کوتاه مدت و پایدار طولانی مدت، بسیاری از فرایندهای هموستاتیک، حافظه و یادگیری قرار دارد.

یک نکته مهم که باید در اینجا در نظر داشت این است که نحوه عملکرد اندوکانابینوئیدها روی سیستم اندوکانابینوئید ممکن است همیشه دقیقا مشابه عملکرد کانابینوئیدهای حاصل از گیاه یا کانابینوئیدهای مصنوعی روی سیستم اندوکانابینوئیدی بدن نباشد. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد فعالیت مداوم سیستم اندوكانابینوئید می تواند منجر به کاهش فعالیت و حساسیت زدایی شود و به موجب آن می تواند باعث از دست رفتن تدریجی عملکرد سیستم گردد. حتی گاهی ممکن است اثرات وارونه ای ایجاد کند.

هنگام استعمال کانابیس، THC به سرعت وارد جریان خون می شود سپس به مغز رفته و شروع به غلبه بر سیستم اندوکانابینوئید می کند. THC به سرعت به گیرنده های کانابینوئید در مغز و بدن متصل می شود و این مسئله فضای اندکی برای اندوکانابینوئیدهای بدن برای انجام فعالیت های خود باقی می گذارد. بنابراین موجب می شود که کل سیستم اندوکانابینوئید از حالت تعادل خارج شود.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد به شما در درک بهتر کانابیس کمک کند. گام بعدی کسب اطلاعات بیشتر درباره قوانین حاکم بر کانابیس در منطقه و محل زندگی شما است. حتی اگر شواهد بسیار قانع کننده وجود داشته باشد، بعضی از کشورها و مکان ها مجازات سنگینی برای کسانی که کانابیس مصرف، نگهداری ، فروش و پرورش می دهند قرار داده اند. مراقب باشید و اطمینان حاصل کنید که محدودیت های قانونی کانابیس را قبل از اقدام برای اهداف پزشکی ومصرف آن، می دانید.

منبع: کتاب داروخانه کانابيس

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات 29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا