فیلم نورولوژی

سنت ولنتاین حامی صرع

Saint Valentine

در قرون وسطی اعتقاد بر این بود که پرندگان در اواسط فوریه جفت می شوند. این اعتقاد سپس با عاشقانه ولنتاین همراه شد. اگرچه این افسانه ها متفاوت است ، اما روز ولنتاین به عنوان روزی برای عاشقانه ها و اظهار ارادت  عشاق به هم شناخته شده است. اما به راستی ریشه این فرهنگ چیست؟

سَنت ولنتاین (به ایتالیایی: San Valentino ) یک روحانی و قدیس رومی بود که در قرن 3 میلادی می زیست و به مسیحیان تحت آزار و شکنجه خدمت می کرد. وی با کمک به مسیحیانی که در آن زمان تحت تعقیب کلادیوس در رم بودند ، زمینه ساز ازدواج زوج های مسیحی نیز میشد و بر این امر اهتمام جدی داشت. اما نهایتاً به همین جرم دستگیر و زندانی شد چراکه کمک به مسیحیان در آن زمان جرم محسوب می شد. اما شخص کلادیوس به این زندانی یعنی سنت ولنتاین علاقه مند شد چرا که در بعضی از اسناد تاریخی ذکر شده که سنت ولنتاین دختر کلادیوس را که نابینا بود با توسل به مسیح شفا داد.حتی برخی اسناد مبین این است که دختر کلادیوس مبتلا به صرع بوده و سنت ولنتاین او را شفا داده است(یک افسانه حاکی از آن است که سنت ولنتاین فون ترنی پسر یک سخنور رومی را از حمله صرع رهایی داد ، نظریه دیگری نشان می دهد که او به صرع متصل است زیرا نام ولنتاین همان کلمه آلمانی افتادن است و صرع زمانی به عنوان بیماری در حال سقوط شناخته می شد که چندان بیراه نیست چراکه برخی از تشنج ها می توانند باعث از هوش رفتن و سقوط فرد شوند. در دوران باستان که درک کمتری از شرایط پزشکی داشتیم ، بسیاری از مردم برای درمان بیماریهای مزمن خود به یک امید مانند سنت والنتاین روی می آورند.) اما به هر ترتیب این عمل او یعنی شفای دختر کلادیوس با توسل به مسیح سبب محبوبیت وی نزد کلادیوس شد لکن همین میزان محبوبیت نیز وقتی کلادیوس به ولنتاین مظنون شد با حمایت مسیحیان در پی تغییر امپراطوری است مانع از آن نشد که از او بگذرد و لذا حکم اعدام او را صادر کرد.

کلادیوس قبل از اجرای حکم اعدام به ولنتاین فرصت توبه و بازگشت از عقایدش را داد تا حکم اجرا نشود اما این پیشنهاد مورد قبول ولنتاین قرار نگرفت و حکم اعدام او به شنیع ترین شکل ممکن یعنی با چماق و پرتاب سنگ به سوی او اجرا شد و نهایتاً نیز سر او را از بدن جدا کردند. جسد او را فوراً و مخفیانه همان حوالی دفن کردند اما شبانه تعدادی از هواخواهان ولنتاین جسد او را یافته و به مکانی دیگر منتقل کردند و نهایتاً بقایای جسد او در 14 فوریه در گورستان مسیحیان در ویا فلامینیا نزدیک پونته میلویو در شمال رم به خاک سپرده شد و در اواخر دهه 1700  بقایای جسد سَنت ولنتاین در کلیسای سنت آنتون مادرید به خاک سپرده شد و تاکنون در آنجا مدفون است.

یادگارهای وی در کلیسای سن والنتینو در رم نگهداری می شد که “در طول قرون وسطی یک مکان مهم برای زائران باقی ماند تا اینکه یادگارهای سنت ولنتاین در زمان پاپتیک نیکلاس چهارم به کلیسای سانتا پراسده منتقل شدند.

جمجمه او ، تاج گذاری شده با گل ، در کلیسای سانتا ماریا در Cosmedin ، رم به نمایش گذاشته شده و سایر یادگارهای وی به کلیسای Whitefriar Street Carmelite در دوبلین ، ایرلند منتقل شد و در آنجا باقی مانده است. این عبادتگاه ، به ویژه در روز ولنتاین مقدس ، برای کسانی که به دنبال عشق هستند ، یک مکان محبوب برای زیارت است.

او در تاریخ 14 فوریه متولد شد و بنا به شواهدی در همین روز نیز به شهادت رسید واز همین رو و از سال 496 میلادی این روز را به عنوان جشن ولنتاین (روز ولنتاین مقدس) نامگذاری کردند. نام “ولنتاین” که از والنس (شایسته ، قوی ، قدرتمند) گرفته شده بود ، در اواخر دوران باستان بسیار محبوب بود. هم اکنون بزرگداشت حدود یازده مقدس دیگر که نام ولنتاین دارند در کلیسای کاتولیک روم گرامی داشته می شود اگرچه برخی از کلیساهای شرقی با آیین غربی ممکن است هنوز لیست های مختلف دیگری از سنت ولنتاین ارائه دهند اما پایه گذار این آیین یادبود، همین سنت ولنتاین فقید و شهید است.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا