برای بیماران

مصرف نامنظم داروها در صرع

Missing medication in epilepsy

آیا مصرف نامنظم داروها در صرع و فراموش کردن داروهای ضد صرع موجب تشنج می شود؟

بله. فراموش کردن دوز داروهای ضد تشنج شایع ترین علت عود حملات تشنجی است. فراموش کردن داروها می تواند باعث ایجاد تشنج هم در افراد مبتلا به صرع کنترل شده و هم کنترل نشده شود؛ تشنج می تواند بیشتر از حالت عادی اتفاق بیفتد، شدیدتر باشد یا به تشنج های طولانی مدت موسوم به صرع استاتوس تبدیل شود. صرع استاتوس یک ​​فوریت پزشکی است و در صورت عدم کنترل می تواند منجر به مرگ شود. فراموش کردن یا مصرف نامنظم داروها همچنین می تواند منجر به سقوط، جراحات و سایر مشکلات ناشی از تشنج و تغییر سطح دارو شود.

آیا فراموش کردن یک دوز داروی ضد تشنج هم می تواند مشکل ساز شود؟

بسیار محتمل است که افراد مبتلا به صرع هر چند وقت یکبار یک دوز از داروی ضد صرع را فراموش کنند. اغلب اتفاق بدی نمی افتد اما در هر صورت، احتمال تشنج افزایش می یابد. اگر فقط یکبار در روز دارو مصرف کنید، از دست دادن یک دوز احتمال تشنج را بیشتر افزایش می دهد زیرا در صورت فراموش کردن یک دوز، یک روز کامل، دارو به بدن شما نمی رسد. اگر دو تا چهار بار در روز مصرف کنید، خطر فراموش کردن یک دوز دارو کمتر است. اما در این حالت هم اگر چندین دوز متوالی را فراموش کنید، احتمال بروز تشنج بیشتر خواهد بود.

اگر تصمیم بگیرم که خودسرانه داروی تشنج خود را قطع کنم، چه اتفاقی می افتد؟

قطع داروهای ضد تشنج یا مصرف نامنظم داروها در صرع بدون نظر پزشک خطرناک است. هنگامی که برخی از داروها به طور ناگهانی قطع می شوند، بیمار ممکن است دچار علائم ترک شود. در مورد داروهای ضد تشنج، قطع ناگهانی آنها می تواند منجر به تشنج های طول کشیده، تشنج های سریال یا صرع استاتوس شود، حتی اگر فرد قبلاً چنین مشکلاتی نداشته باشد. اگر بیش از یک داروی ضد تشنج مصرف می کنید، قطع یکی از داروها می تواند سطح یا مقدار داروهای دیگر ضد تشنج را در بدن شما تغییر دهد. این تغییرات ناگهانی در سطح دارو می تواند در صورت کاهش بیش از حد، به تشنج یا در صورت افزایش بیش از حد به بروز عوارض جانبی منجر شود. پس باید چکار کنید؟

  • مصرف داروهای ضد تشنج را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید!
  • حتی اگر از خوردن یک دارو خسته شده اید یا فکر می کنید این دارو موثر نیست، آن را قطع نکنید.
  • نگرانی های خود را بنویسید و ابتدا آن ها را  با پزشک خود مطرح کنید.
  • در صورت نیاز به تغییر در داروها، بهتر است تغییرات را به صورت برنامه ریزی شده و ایمن انجام دهید.

چرا بیماران دچار مصرف نامنظم داروها در صرع می شوند

مصرف هر روز دارو برای مدت طولانی برای هر کسی دشوار است. بیماران حتی وقتی می دانند که مصرف دارو الزامی است، باز ممکن است در مصرف منظم آنها با مشکل مواجه می شوند. برخی از دلایل رایج برای فراموش کردن داروها عبارتند از:

فراموش کردن زمان مصرف

هرچه دفعات مصرف دارو در روز بیشتر باشد، احتمال اینکه بیماران دوز دارو را فراموش کنند یا به موقع مصرف نکنند، بیشتر است. مصرف داروها یک یا دو بار در روز معمولاً راحت تر است.

چه باید کرد: از آلارم تلفن همراه، یادآوری های نوشتاری، یک برنامه دارویی قابل مشاهده روی دیوار و یا جعبه های قرص استفاده کنید. هم زمان کردن مصرف قرص ها با فعالیتهای روتین روزانه در به یاد سپاری زمان مصرف داروها کمک می کند.

دستور مصرف داروها سخت و پیچیده است

برخی از دستورات مصرف دارویی پیچیده است. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد روزانه چندین بار و هر بار قرص های متفاوت یا قرصی را با دوزهای مختلف مصرف کنید. دستورالعمل های خاص مانند مصرف داروها قبل یا بعد از غذا یا در زمان های متفاوت از سایر داروها، مصرف منظم قرص ها را  دشوارتر می کند.

چه باید کرد: از خانواده، پرستار، مراقب یا داروساز بخواهید جعبه داروهای شما را پر کنند. از پزشک بخواهید دستورالعمل مصرف را ساده تر کند.

مشکلات تهیه دارو از داروخانه

برخی از افراد از نظر جسمی نمی توانند به داروخانه بروند. برخی دیگر به دلیل محدودیت های بیمه یا در دسترس نبودن دارو در داروخانه، در تهیه و مصرف به موقع داروها مشکل دارند.

چه باید کرد: برای جلوگیری از اتمام زودهنگام دارو،  همیشه برای حداقل یک هفته ذخیره دارو داشته باشید. استفاده از یادآوری های نوشتاری برای زمان تهیه مجدد داروها کمک کننده است. اگر با بیمه یا تهیه برند مناسب دارو مشکل دارید، با پزشکتان مشورت کنید. مددکاران اجتماعی هم در مورد قرار گرفتن تحت پوشش بیمه می توانند شما را راهنمایی کنند.

مشکل در پذیرش تشخیص تشنج و صرع

درک و پذیرش این که شما دچار صرع هستید و نیاز به مصرف روزانه داروها دارید، آسان نیست. برخی افراد تمایل دارند صرع خود را انکار کنند. از آنجا که داروهای ضد تشنج، یادآور ابتلای شما به بیماری صرع هستند، ممکن است داروها را مقصر بدانید و آنها را مصرف نکنید.

در مورد احساساتتان با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. در صورت لزوم با یک مشاور یا مددکار قرار ملاقات بگذارید تا به شما در کنار آمدن با بیماری کمک کند.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 27

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا