برای بیماران

واکسن کرونا و بیماری میاستنی گراو

Covid vaccine and Myasthenia gravis

افرادی که مبتلا به میاستنی گراو (یک بیماری عصب عضله خود ایمن) هستند ممکن است در معرض خطر ابتلا به فرم شدیدتر بیماری کووید باشند و لذا، واکسیناسیون در این بیماران اهمیت ویژه ای دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، هیئت مشاوره پزشکی Conquer MG به بررسی توصیه های صادر شده توسط مراکز کنترل بیماری (CDC) پرداخته و این دستورالعمل های کلی را ارائه کرده است.

لطفاً توجه داشته باشید که این راهنما جایگزینی برای توصیه های پزشکی حرفه ای نیست. حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد آنچه برای شرایط شما مناسب تر است، تصمیم گیری شود.

آیا تزریق واکسن های موجود کرونا برای بیماران مبتلا به میاستنی گراو ایمن و موثر است؟

مگر در موارد خاصی که توسط پزشک تعیین می شود، بیماران مبتلا به میاستنی گراو نیز، مانند اکثر بیماران دارای بیماری زمینه ای باید واکسینه شوند. به طور کلی، ما پیش بینی می کنیم که خطرات و عوارض مربوط به واکسن های کرونا در مقایسه با خطر ابتلا به خود بیماری بسیار کمتر باشد.

مطابق نظر مرکزکنترل بیماری ها: “افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی واجد شرایط ثبت نام در آزمایشات بالینی واکسن کرونا بودند. بروز علائم منطبق با اختلالات خود ایمنی یا التهابی در شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی که واکسن کرونا دریافت کرده بودند در مقایسه با دارونما بیشتر نبود. لذا، افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی می توانند از هرگونه واکسن کرونای مورد تایید سازمان غذا و دارو استفاده کنند. “

البته، اگر از بیماری های خود ایمن مانند میاستنی گراو رنج می برید و از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنید (این شامل درمان های متداول میاستنی مانند پردنیزولون، آزاتیوپرین، مایکوفنولات موفتیل و سایر موارد است)، حتی در صورت واکسیناسیون کامل، ممکن است کاملاً محافظت نشوید. لذا با پزشک یا ارائه دهنده خدمات درمانی خود مشورت کنید. حتی پس از واکسیناسیون، لازم است اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و دور ماندن از جمعیت را ادامه دهید.

آیا می توان میزان موثر بودن واکسن کرونا را در بیماران میاستنی گراو تعیین کرد؟

میزان عملکرد و تاثیر واکسن ها به میزان سرکوب سیستم ایمنی شما در زمان دریافت دوز (های) واکسن بستگی دارد. این میزان در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به سلامت کلی، سن و میزان مصرف دارو دارد. موسسه ملی سلامت (NIH) در حال انجام تحقیقی است که به بررسی پاسخ ایمنی به واکسیناسیون کرونا در افرادی با اختلالات مختلف ایمنی یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی می پردازد.

من برای درمان میاستنی گراو فقط قرص پیریدوستیگمین بروماید مصرف می کنم. آیا این دارو اثر واکسن کرونا را کاهش می دهد؟

خیر. پیریدوستیگمین برومید موجب سرکوب سیستم ایمنی نمی شود.

آیا داروی ریتوکسیماب تداخلی با واکسن های کرونا دارد؟

افرادی که تحت درمان با آنتی بادی مونوکلونال (مانند ریتوکسیماب) برای میاستنی قرار می گیرند، باید با پزشکان خود در مورد نحوه زمان بندی تزریق واکسن کرونا  مشورت کنند تا واکسن بیشترین تأثیر را داشته باشد. برای ریتوکسیماب پیشنهاد می شود افراد اولین دوز واکسن را ۶ هفته قبل از درمان با ریتوکسیماب و دوز دوم واکسن را ۴ هفته قبل از دوز بعدی دارو دریافت کنند.

کدام واکسن کرونا برای بیماران میاستنی گراو مناسب تر است؟

توصیه می شود افرادی که مبتلا به میاستنی گراو هستند از هرگونه واکسنی که از ویروس زنده یا ضعیف شده ساخته شده، خودداری کنند. با این حال، واکسن های کرونای تایید شده هیچکدام  حاوی ویروس کرونای زنده یا ضعیف نیست، اگرچه برخی واکسن ها از ناقل ویروسی استفاده می کنند. لذا، تمام واکسن های تایید شده برای بیماران مبتلا به میاستنی گراو ایمن هستند و هیچکدام ارجحیت خاصی ندارند. با توجه به لزوم واکسیناسیون هرچه سریعتر، از هر واکسنی که در دسترس بود، باید استفاده شود.

عوارض جانبی احتمالی واکسن چیست؟

در آزمایشات بالینی، عوارض جانبی گزارش شده از واکسن ها خفیف و موقتی بوده است که شایع ترین آن شامل تورم، قرمزی یا درد در محل تزریق، تب، خستگی و درد عضلانی است. اگر قرمزی و تورم محل تزریق بعد از ۲۴ ساعت بدتر شد یا عوارض جانبی خاصی شما را نگران کرده یا بعد از چند روز بهبود نیافت، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا