برای بیماران

واکسن کرونا برای بیماران با سابقه سکته مغزی

Corona Vaccine And Stroke

آیا فردی که دچار سکته مغزی شده است باید واکسن COVID-19 را تزریق کند؟ این سوالی متداول است که بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب در حال حاضر در حال بررسی آن هستند. سکته مغزی شما را در معرض خطر بیشتری برای بروز علائم شدید و حتی مرگ ناشی از COVID-19 قرار می دهد. پاسخ ساده به این سوال که آیا در صورت سکته مغزی واکسن را دریافت کرده اید یا خیر، برای اکثر مردم بله است.
از زمانی که اولین واکسن های کووید ـ 19 در اواخر دسامبر در دسترس قرار گرفت، برخی از مردم در مورد تزریق یا عدم تزریق تردید طبیعی داشتند. این تردید قابل درک است، زیرا این واکسن ها اولین مقیاس وسیع از فناوری جدید واکسن هستند. آنچه مهم است که درک شود این است که این واکسن ها بر روی ده ها هزار بزرگسال از جنس ها، نژادها و سنین مختلف، در سراسر کشور و در طول چند ماه مورد مطالعه قرار گرفت. این واکسن های جدید فوق العاده موثر هستند. عوارض جانبی، واکنش های آلرژیک و عوارض جانبی در جمعیت مورد مطالعه دقیق مورد بررسی قرار گرفت و میزان آن حداقل، به ویژه در مقایسه با آلوده شدن به ویروس واقعی بود.
مهمترین نکته ای که باید بدانید این است که افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای مانند سکته مغزی و بیماریهای قلبی شانس بیشتری برای ایجاد عوارض ناشی از ویروس COVID-19 نسبت به خود واکسن دارند. این نکته توسط انجمن علمی قلب آمریکا، که در ژانویه 2021 با انتشار بیانیه ای، از همه بازماندگان سکته قلبی و سکته مغزی خواست تا واکسن COVID-19 را دریافت کنند تا خود، اعضای خانواده و جامعه خود را سالم و ایمن نگه دارند، تأکید شد.
اگر در گذشته سابقه سکته مغزی داشته اید، این واکسن ها ممکن است شانس ابتلا به فرم شدید بیماری کووید ـ 19 را کاهش دهند. اگر به عفونت COVID-19 مبتلا شوید، می تواند مسیرهای التهابی طبیعی بدن شما را افزایش دهد. این می تواند باعث غلیظ شدن خون شما شود و به ویژه در بیماران سکته مغزی، حتی می تواند منجر به عوارض عصبی بیشتری از جمله سکته های جدید شود.

آیا بیماران با سابقه سکته مغزی باید واکسن ضد کرونا بزنند؟

داشتن یک واکسن موثر بهترین راه برای محافظت از آسیب پذیرترین افراد است و ده ها هزار نفر را نجات می دهد. سازمان تنظیم مقررات داروها و محصولات بهداشتی (MHRA) واکسن های ویروس کرونا را پس از سخت ترین آزمایشات ایمنی و اثربخشی تأیید کرده است. انجمن سکته مغزی همه را تشویق می کند که هر دو نوبت واکسن خود را تزریق کنند.

آیا کودکان و جوانان با سابقه سکته مغزی باید واکسن بزنند؟

کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی (JCVI) که به دولت در زمینه واکسیناسیون مشاوره می دهد، شواهد موجود در مورد واکسیناسیون کودکان و جوانان زیر 18 سال را بررسی کرده است.

کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی توصیه می کند که به گروه های زیر واکسن کرونا ارائه شود:

  • همه کودکان بین 12 تا 17 سال با شرایط بهداشتی زمینه ای، از جمله سکته مغزی و سکته مغزی گذرا، که آنها را در معرض خطر بالای بیماری های جدی و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ـ 19 قرار می دهد.
  • همه کودکان بین 12 تا 17 سال که با فردی زندگی می کنند که شرایط بهداشتی حیاتی دارد، از جمله سکته مغزی و سکته مغزی گذرا، که آنها را در معرض خطر بیشتر بیماری ها و مرگ و میر قرار می دهد. این امر به منظور محافظت غیرمستقیم از افرادی که با آنها زندگی می کنند و دارای بیماریهای زمینه ای هستند، که بیشتر در معرض بیماری جدی ناشی از کووید ـ 19 هستند و ممکن است پاسخ ایمنی کامل به واکسیناسیون ایجاد نکنند.

آیا بیماران با سابقه سکته مغزی باید واکسن آکسفورد/آسترازنکا را مصرف کنند؟

سازمان تنظیم مقررات داروها و محصولات بهداشتی، آژانس دارویی اروپا (EMA) و سازمان بهداشت جهانی همگی گفته اند که واکسن آکسفورد/آسترازنکا بی خطر است و مزایای آن همچنان بر خطرات آن بیشتر است. مزایای دریافت واکسن آکسفورد/آسترازنکا بسیار بیشتر از خطرات آن است، حتی برای افراد زیر 40 سال یا دارای شرایط بهداشتی زمینه ای، که شامل بازماندگان سکته مغزی می شود.
ما می دانیم که واکسن ها بهترین راه برای محافظت در برابر اثرات ویروس کرونا هستند، به همین دلیل است که ما همه بازماندگان سکته مغزی را تشویق می کنیم تا در قرارهای واکسیناسیون خود شرکت کنند.

آیا واکسن ها برای بیماران با سابقه سکته مغزی که از استاتین یا سایر داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند بی خطر هستند؟

اگر از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید، پزشک شما بررسی می کند که تزریق واکسن برای شما مناسب است. در صورت وجود هرگونه نگرانی، لطفاً آن را با پزشک خود یا پزشک بالینی که به شما تزریق می کند، در میان بگذارید.

تزریق واکسن کرونا را در کدام بازو انتخاب کنم؟

شما می توانید تزریق واکسن خود را در هر کدام از بازوها انتخاب کنید. در صورتی که به دنبال سکته مغزی دچار عارضه فلج دست خود شده اید، پزشک ممکن است توصیه کند که تزریق را در دست سالم خود داشته باشید، به خصوص اگر عضله بازوی آسیب دیده شما از بین رفته باشد. 

من در سنین کودکی سابقه سکته مغزی داشته ام. آیا واجد شرایط تزریق واکسن هستم؟

بله، تا زمانی که 16 سال یا بیشتر دارید. همه بازماندگان سکته مغزی که 16 سال یا بیشتر هستند واجد شرایط واکسن هستند حتی اگر در کودکی سکته کرده اید. 

کدام یک از واکسن های کرونای موجود برای بیماران سکته مغزی مناسب تر است؟

طبق اطلاعات فعلی، تمام واکسن های تایید شده برای بیماران مبتلا به سکته مغزی هستند و هیچکدام ارجحیت خاصی ندارند. با توجه به لزوم واکسیناسیون هرچه سریعتر، از هر واکسنی که در دسترس بود، باید استفاده شود.

آیا باید در دومین قرار ملاقات واکسن خود شرکت کنم؟

بله. ما بازماندگان سکته مغزی را تشویق می کنیم تا در هر دو نوبت واکسن خود شرکت کنند. داشتن یک واکسن موثر بهترین راه برای محافظت از آسیب پذیرترین افراد است و ده ها هزار نفر را نجات می دهد. اگر اولین دوز واکسن را داشته اید، دوز دوم همان واکسن به شما پیشنهاد می شود تا از محافظت شما اطمینان حاصل شود و تزریق دوز یادآور هم بعد از دریافت دوز دوم در بیماران با ریسک بالا توصیه می‌شود.
همه ما بیش از یک سال است که در دوران COVID-19 زندگی می کنیم و بسیار مهم است که همیشه مراقب باشیم، به خصوص اگرسابقه سکته مغزی قبلی داشته اید. اگر علائم سکته مغزی جدیدی دارید، حتی در میانه این همه گیری، هنوز مهم است که بلافاصله به اورژانس بروید تا با خیال راحت کمک بگیرید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا