برای بیماران

واکسن کرونا و میگرن

Covid-19 vaccine and migraine

اخیراً واکسیناسیون کرونا در کشور ما با شتاب بیشتری در حال پیگیری است و با رسیدن نوبت به جمعیت کم سن و سال تر، ممکن است افراد مبتلا به میگرن فعال یا با سابقه قبلی از ابتلا به میگرن واکسینه شوند و این افراد نگران اثرات جانبی واکسن های کرونا بر عود یا تشدید سردردهایشان یا بروز عوارض نورولوژیک جدید در خود هستند. در این مقاله به برخی از این نگرانی ها خواهیم پرداخت.

عوارض واکسن‌های موجود کرونا، از جمله سردرد، گذرا بوده و خود به خود بهبود می‌یابند

سردرد بخشی از عوارض جانبی اصطلاحاً سیستمیک شایع پس از تزریق بسیاری از واکسن ها است؛ عوارض سیستمیک دیگر شامل تب، خستگی، درد عضلانی و دردهای مفصلی است. تمام این عوارض جانبی گذرا هستند یعنی پس از مدت کوتاهی برطرف می شوند. هیچکدام از این عوارض جانبی منعی برای واکسیناسیون نیست. برخی متخصصان معتقدند که بروز این عوارض جانبی نشان دهنده آن است که بدن در حال شکل گیری یک واکنش ایمنی سریع و مناسب است.

در صورت بروز عوارض جانبی، حتی سردرد شدید بدنبال تزریق دوز اول، نباید تزریق دوز دوم واکسن را به تاخیر بیندازید

حتی اگر سردرد شدیدی بدنبال تزریق دوز اول واکسن تجربه کردید، واکسن دوز دوم را به موقع تزریق کنید. دوز اول واکسن های کرونا فقط یک ایمنی مقدماتی ایجاد می کنند که موثر نیست؛ با تزریق دوز دوم واکسن است که تولید آنتی بادی و بروز ایمنی در برابر عفونت به سطح قابل قبول (در مورد اکثر واکسن های موجود بین ۸۰ تا ۹۵ درصد) می رسد. 

بهتر است قبل از تزریق واکسن از داروهای ضد میگرن یا مسکن استفاده نکنید

در مورد این که آیا فرد می تواند قبل از تزریق واکسن برای کاهش عوارض آن دارو مصرف کند یا خیر، هنوز حتی در مجامع علمی توافق نظر وجود ندارد، به ویژه آن که این داروها چه تاثیری بر سیستم ایمنی خواهند داشت. در مقاله ای در سال ۲۰۲۱ در مجله Virology چاپ شد، اشاره شده که مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند بروفن می تواند منجر به کاهش تولید آنتی بادی شود و حتی واکنش ایمنی بدن به خود ویروس را نیز تحت تاثیر قرار دهد. 
مرکز کنترل بیماری های آمریکا ((CDC توصیه می کند که قبل از تزریق واکسن از داروهای مسکن استفاده نشود. بهتر است قبل تزریق واکسن مایعات کافی مصرف کنید تا بدن هیدراته باشد؛ این امر موجب کاهش عوارضی مانند سردرد و سرگیجه بدنبال تزریق واکسن می شود.

سردرد یا حمله میگرنی را که به دنبال تزریق واکسن بروز می کند، با داروهای معمول درمان کنید

اگر فردی بدنبال واکسیناسیون دچار سردرد میگرنی شد می تواند با همان داروهای مسکنی که همیشه مصرف می کند، خود را درمان کند. در ابتدا نگرانی هایی وجود داشت که مسکن هایی که فرد پس از تزریق واکسن مصرف می کند موجب کاهش اثر واکسن می شود اما شواهدی در تایید آن بدست نیامده است. سردردهایی که پس از تزریق واکسن رخ می دهد ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد اما درمان آن همانند سردردهای قبلی است.

تزریق بوتاکس قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا مجاز و بی ضرر است

گزارش هایی وجود دارد که در افرادی که برخی از فیلرهای زیبایی را در لب یا گونه ها تزریق کرده بودند، بدنبال تزریق واکسن های mRNA  دچاز تورم و التهاب در محل تزریق فیلر شدند که البته این عارضه گذرا بوده و با درمان های معمول برطرف شد. چنین عوارضی در مبتلایان به میگرن که بوتاکس را برای پیشگیری از سردرد تزریق کرده اند، دیدا نشده است و لذا این درمان برای دریافت کنندگان انواع واکسن کرونا مجاز و ایمن است.

ابتلا به عفونت کووید ممکن است موجب سردرد شدید و مداوم شود اما تزریق واکسن کووید چنین عارضه ای ایجاد نمی کند

سردرد شدید و جدیدی که به درمان پاسخ ندهد، می تواند علامتی از عفونت با ویروس کرونا باشد اما سردردی که بدنبال تزریق واکسن روی می دهد اغلب پس از یک یا دو روز برطرف می شود و به مسکن های معمول پاسخ می دهد.
درکل، تزریق واکسن کرونا حتی در افرادی که میگرن فعال دارند و داروهای پیشگیری از میگرن مصرف می کنند، بلامانع است و باید طبق روتین انجام شود.

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد امتیازات 35

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا