برای بیماران

سینوزیت مزمن منجر به تغییر فعالیت مغز می شود

محققان التهاب مرتبط با عفونت های مزمن سینوسی را با تغییر در فعالیت مغز در فعالیتهای مربوط به شناخت مرتبط می دانند. این یافته ها روشن می کند که چرا افراد مبتلا به عفونت های سینوسی اغلب تمرکز ضعیف و سایر مشکلات شناختی کوتاه مدت را گزارش می کنند.
میلیون ها انسان مبتلا به سینوزیت مزمن نه تنها با گرفتگی بینی و سردرد دست و پنجه نرم می کنند ، بلکه معمولاً برای تمرکز تلاش می کنند و از افسردگی و علائم دیگری رنج میبرند که درگیری مغز در بیماری آنها نقش دارد.
تحقیقات جدید التهاب سینوس را با تغییراتی در فعالیت مغز ، به ویژه با شبکه های عصبی که در شناخت ، درون نگری و پاسخ به محرک های خارجی نقش دارند را پیوند می دهد.
دکتر آریا جعفری ، جراح و استادیار جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن ، گفت: “این اولین مطالعه است که التهاب مزمن سینوس را با یک تغییر عصب شناختی مرتبط می کند.”
“ما از مطالعات قبلی می دانیم که بیمارانی که سینوزیت دارند اغلب تصمیم می گیرند که به دنبال مراقبت پزشکی نباشند زیرا دچار آبریزش بینی و فشار سینوس می شوند اما به این دلیل که این بیماری بر نحوه تعامل آنها با دنیا تأثیر می گذارد آنها نمی توانند مثمر ثمر باشند و در نتیجه به طور گسترده ای بر کیفیت زندگی آنها تأثیر میگذارد. اکنون ما مکانیسم آینده نگر برای آنچه که از نظر بالینی مشاهده می کنیم داریم. “
طبق مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها ، سینوزیت مزمن حدود 11٪ از بزرگسالان ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند طی چند سال نیاز به درمان داشته باشد ، به طور معمول شامل آنتی بیوتیک است. چرخه های مکرر التهاب و ترمیم بافت های سینوسی ضخیم ، دقیقاً مانند پوست پینه بسته میباشد که با جراحی ممکن است این مسئله حل شود ، اما علائم نیز می توانند عود کنند.
محققان داده ها شامل اسکن تصویر رادیولوژی و اندازه گیری های شناختی / رفتاری از پروژه Human Connectome شامل 1206 بزرگسال سالم در سنین 22 تا 35 سال را جمع اوری و بررسی نمودند.
این اسکن ها به آنها امکان شناسایی 22 فرد مبتلا به التهاب سینوس متوسط یا شدید و همچنین یک گروه کنترل هم سن و جنس 22 نفر را بدون التهاب سینوس می دهد. اسکن MRI عملکردی (fMRI) ، که جریان خون مغزی و فعالیت عصبی را تشخیص می دهد ، این ویژگی های متمایز را در افراد مورد مطالعه نشان می دهد:
– کاهش اتصال عملکردی در شبکه عصبی بین لوبهای فرونتال و پاریتال مغز که منجر به کاهش عملکرد اجرایی و ارتباطات و رفتار اجتماعی ، حفظ توجه و حل مشکلات میشود.
دکتر جعفری گفت ، میزان اختلاف فعالیت مغز در گروه مطالعه با شدت التهاب سینوس در افراد همخوانی داشت
دکتر کریستینا سیمونیان ، یکی از نویسندگان تحقیق ، گفت: با وجود تغییرات فعالیت مغز ، هیچ کاهش قابل توجهی در آزمایش رفتاری و شناختی شرکت کنندگان در گروه مطالعه مشاهده نشد. وی دانشیار جراحی گوش و حلق و بینی-سر و گردن در دانشکده پزشکی هاروارد و مدیر تحقیقات حنجره در چشم و گوش ماساچوست است.
دکتر سیمونیان اشاره کرد:”شرکت کنندگان با التهاب سینوس متوسط و شدید افراد جوانی بودند که علائم بالینی اختلال شناختی را نشان نمی دادند. با این حال ، اسکن های مغزی آنها داستان متفاوتی را برای ما تعریف کرد: احساسات ذهنی کاهش توجه ، مشکلات در تمرکز یا اختلالات خواب که ممکن است یک فرد مبتلا به التهاب سینوس با تغییرات ظریف در نحوه ارتباط مناطق مغز با این عملکردها ارتباط داشته باشد. “.
وی افزود ، در صورت عدم درمان سینوزیت مزمن ، این تغییرات ممکن است باعث علائم بالینی بیشتری شود. سیمونیان گفت: “همچنین این احتمال وجود دارد كه ما نشانه های اولیه افت شناختی را در جایی كه التهاب سینوس به عنوان محرك یا عامل پیش بینی كننده نقش دارد ، شناسایی كرده باشیم.”
جعفری یافته های این مطالعه را به عنوان یک سکوی پرتاب برای کشف روش های درمانی جدید برای این بیماری می داند.
“گام بعدی مطالعه افرادی است که از نظر بالینی با سینوزیت مزمن تشخیص داده شده اند. این ممکن است شامل اسکن مغز بیماران ، سپس ارائه درمان معمولی برای بیماری سینوس با دارو یا جراحی و سپس دوباره اسکن برای دیدن اینکه آیا فعالیت مغز آنها تغییر کرده است یا خیر و یا می تواند بررسی مولکول های التهابی یا نشانگرها در جریان خون بیماران باشد.”
در تصویر بزرگتر ، وی گفت ، این مطالعه ممکن است به متخصصان گوش و حلق کمک کند تا از ناراحتی کمتر آشکاری که بسیاری از بیماران با سینوزیت مزمن تجربه می کنند ، آگاه باشند.
” بررسی و مراقبت ما نباید فقط به رفع آشکارترین علائم جسمی محدود شود ، بلکه باید تمام بار بیماری بیماران را پوشش دهد.”

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات 11

یک دیدگاه

  1. من سینوزیت شدید دارم و حس میکنم روی تمرکزم تاثیر گذاشته بطوریکه اصلا تمرکز ندارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا