برای بیماران

رایحه درمانی (آروماتراپی) برای تسکین درد میگرن

Aromatherapy to Relieve Migraine Pain

رایحه درمانی یا آروماتراپی (Aromatherapy) عبارت است از استفاده از عصاره های گیاهی برای ایجاد جسم و روان سالم تر. عصاره ها یا “روغن های ضروری” می توانند به عنوان یک داروی درمانی برای بیماری های مختلف عمل کنند. می توانید آنها را روی بدن خود بمالید یا مصرف کنید تا انتخاب طبیعی تری برای استرس و درد باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر به خواندن این متن ادامه دهید.

میگرن چیست؟

میگرن از نظر شدت درد و عوارض جانبی با سردردهای معمولی تفاوت دارد. برای سردردهای معمولی معمولاً می توانید یک داروی بدون نسخه مصرف کنید که در نتیجه آن در طی چند دقیقه تا چند ساعت این سردرد ضربانی کاهش می یابد.

این مسئله اغلب در مورد میگرن صادق نیست. در عوض میگرن می تواند ناتوان کننده باشد و باعث حالت تهوع، حساسیت به نور و بی حسی عضلات گردد. آنها سردردهای شدیدی و تقویت شده ای هستند و می توانند هر دفعه از یک ساعت تا چند روز ادامه داشته باشند.

بیش از 36 میلیون آمریکایی میگرن دارند و تقریبا 73 درصد آنان را زنان تشکیل میدهند. میگرن عمدتاً افراد بین 15 تا 55 سال را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه 5 تا 10 درصد از کودکان نیز میگرن را تجربه می کنند. میگرن می تواند در خانواده ها ایجاد شود. اگر استعداد ژنتیکی داشته باشید به احتمال زیاد به میگرن مبتلا خواهید شد.

علائم میگرن چیست؟

علائم میگرن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افراد مبتلا به میگرن معمولاً اوراهایی (Aura) را گزارش می دهند، به طوری که در بینایی آنها چیزی شبیه آنچه که بعد از فلاش دوربین می بینید، دیده می شود. این اورا اغلب به قدری شدید میشود که توانایی دیدن را از بین ببرد. اورا معمولاً از 20 تا 60 دقیقه طول می کشد.
  • برخلاف درد سراسری سردرد معمولی، درد میگرن معمولاً به یک طرف سر یا لوب پیشانی (Frontal lobe) بیمار محدود می شود.
  • ممکن است احساس سوزن سوزنی در ساق ها و بازوها وجود داشته باشد. احساس کلی آن شبیه عضله ای است که وقتی مدتی آن را حرکت ندهید “به خواب می رود”.
  • ممکن است دچار آفازی (Aphasia) یا اشکال در مهارت های گفتاری و ارتباطی خود شوید. این اختلال به طور کلی به سرعت پس از توقف میگرن از بین می رود.

چه عواملی می توانند باعث ایجاد میگرن شوند؟

میگرن ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • استرس
  • نور خورشید
  • رژیم غذایی
  • کمبود آب بدن
  • قند خون پایین
  • تغییرات هورمونی ، به ویژه در زنان
  • عادت های بد خوابیدن
  • خستگی مسافرتی

چگونه میگرن تشخیص داده می شود؟

متاسفانه پزشکان نمی توانند از آزمایش خون برای تشخیص میگرن استفاده کنند. اگر به صورت غیرمنتظره یا مکرر به میگرن مبتلا شده اید، باید از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید. آنها میتوانند میگرن شما را تشخیص بدهند و اطمینان حاصل کنند که میگرن شما در نتیجه یک بیماری زمینه ای نیست.

پزشک شما سابقه خانوادگی و علائم شما را برای تشخیص بیماری ارزیابی میکند. بهتر است که گزارشی از علائم خود ثبت کنید، چرا که به پزشک شما کمک می کند شرایط شما را درک کند.

چگونه می توان از رایحه درمانی یا آروماتراپی برای تسکین میگرن استفاده کرد؟

اگرچه هیچ مدرک قطعی ای نشان نداده که روغنهای ضروری میگرن را درمان می کنند، اما برخی تحقیقات تأثیر مثبت بالقوه ای را نشان می دهند.

روغن اسطوخودوس

در یک مطالعه که در European Journal of Neuroscience منتشر شده، ۴۷ نفر مبتلا به میگرن به گروه های مورد و کنترل تقسیم شدند. به مدت 15 دقیقه افراد گروه مورد روغن های ضروری اسطوخودوس و افراد گروه کنترل موم پارافین (Paraffin wax) را استنشاق می کردند. همه شرکت کنندگان هر 30 دقیقه و به مدت دو ساعت شدت درد خود را ثبت کردند. از مجموع 129 بیمار مبتلا به سردرد میگرن، 92 نفر به رایحه اسطوخودوس پاسخ دادند در حالی که موم در کمتر از 50 درصد گروه کنترل موثر بود. محققان نتیجه گرفتند که استنشاق اسطوخودوس ممکن است یک درمان ایمن برای کنترل میگرن باشد.

برای تسکین درد به چندین روش می توانید از روغن اسطوخودوس استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید یک بطری اسانس اسطوخودوس را در کابینت خود و همراه خود در کیف نگه دارید. با این کار وقتی احساس میگرن می کنید به راحتی به اسطوخودوس دسترسی خواهید داشت. همچنین می توانید روغن اسطوخودوس را روی بالش خود اسپری کنید. خواب نامناسب می تواند باعث ایجاد میگرن شود و رایحه اسطوخودوس ممکن است شما را آرام نگه دارد و این امکان را به شما امکان می دهد که خواب شبانه بهتری داشته باشید.

روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی همچنین می تواند به عنوان یک درمان ارزشمند عمل کند. طبق Essential Oils Natural Living، نعناع فلفلی به دلیل کیفیت آرامش آن یکی از روغنهای برتر برای میگرن جزئی است.

از دیگر روغن های برتر برای سردرد می توان به ریحان، زمستان سبز و یلنگ یلنگ (Ylang-Ylang) اشاره کرد.

شما می توانید نعنا فلفلی یا سایر روغن های ضروری را با استفاده از این روش ترکیب کنید:

  • چند قطره از این روغن های ضروری را در وان قرار داده و در حمامی تاریک استحمام کنید.
  • چند قطره را به دو انگشت اشاره خود بمالید و آن ها را بر روی گیجگاه و پشت سر خود ماساژ دهید.
  • چند قطره را به یک دستگاه مرطوب کننده هوا اضافه کنید و اجازه دهید روغن در هوا پخش شود.

هنگام حمام کردن یا استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده، میتوانید فضایی که در آن هستید را بسته نگه دارید. این کار به شما کمک می کند هوایی که با روغن ضروری آغشته شده است خارج نشود.

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد امتیازات 21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا