برای بیماران

واکسن کرونا و آلزایمر (و سایر دمانس ها)

Covid Vaccine And Alzheimer’s Disease (and other dementias)

تأیید چندین واکسن کرونا توسط مجامع علمی و بهداشتی باعث امیدواری بسیار، به ویژه در مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل و مراقبان آنها شده است‌ زیرا این بیماران نسبت به ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند. در این مقاله به برخی از سوالات رایجی که افراد مبتلا به زوال عقل و مراقبان آن ها در مورد واکسن کرونا در ذهن دارند، پرداخته می شود.

آیا بیماران مبتلا به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل باید واکسن کرونا تزریق کنند؟

بله، تزریق واکسن کرونا در شرایط پاندمی یک گام مهم برای محافظت از افراد مبتلا به زوال عقل در مقابل عفونت است و لذا، انجمن جهانی آلزایمر تزریق واکسن کرونا را در این بیماران قویاً توصیه می کند. با این حال، اگر نگرانی در مورد تزریق واکسن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا واکسن های موجود کرونا برای افراد مبتلا به آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل بی خطرند؟

بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی سازمان های معتبر دارویی و بهداشتی، واکسن های کووید در مطالعات بالینی بزرگی مورد آزمایش قرار گرفته اند تا از استانداردهای ایمنی آن ها اطمینان حاصل شود. افراد زیادی در این کارآزمایی ها شرکت کرده اند تا مشخص شود چگونه واکسن ها از افراد در سنین، نژادها و قومیت های مختلف و همچنین افرادی که بیماری زمینه ای متفاوتی دارند محافظت می کند. لذا، تزریق واکسن های تایید شده در بیماران مبتلا به زوال عقل نیز امن و بی عارضه است. اگر نگران ایمنی این واکسن ها هستید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

واکسن ها چند نوبت تزریق می شوند؟

اکثر واکسن های موجود (به جز واکسن جانسون که تک دوز است) به صورت ۲ دوز و با فاصله چند هفته از هم تزریق می شوند. تزریق دوز اول برای ایجاد ایمنی کافی نیست و  دوز دوم برای رسیدن به ایمنی موثر الزامی است.

چه مدت باید منتظر ماند تا واکسن اثر کند؟

به طور معمول دو هفته پس از دریافت واکسن کامل (یک یا دو تزریق، بسته به واکسنی که دریافت می کنید) طول می کشد تا بدن شما حداکثر ایمنی را در برابر ویروس کرونا  ایجاد کند. حتی پس از گذشت این زمان نیز باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنید: باید از ماسک استفاده کنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید و مکرر دست های خود را بشویید. 

آیا واکسن به طور کامل از ابتلا جلوگیری می کند؟

خیر، موثرترین واکسن های موجود هم کمی بیش از ۹۰ درصد محافظت ایجاد می کنند و لذا، درصدی از افراد علی رغم واکسیناسیون کامل مبتلا می شوند. سویه های جدید ویروس نیز ممکن است در برابر برخی واکسن ها مقاومت نسبی داشته باشند. در ضمن، افراد واکسینه شده می توانند ناقل ویروس به دیگران باشند.

عوارض جانبی احتمالی واکسن چیست؟

در آزمایشات بالینی، عوارض جانبی گزارش شده از واکسن ها خفیف و موقتی بوده است که شایع ترین آن شامل تورم، قرمزی یا درد در محل تزریق، تب، خستگی و درد عضلانی است. اگر قرمزی و تورم محل تزریق بعد از ۲۴ ساعت بدتر شد یا عوارض جانبی خاصی شما را نگران کرده یا بعد از چند روز بهبود نیافت، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

کدام یک از واکسن های کرونای موجود برای بیماران آلزایمر مناسب تر است؟

طبق اطلاعات فعلی، تمام واکسن های تایید شده برای بیماران مبتلا به آلزایمر و سایر علل زوال عقل ایمن هستند و هیچکدام ارجحیت خاصی ندارند. با توجه به لزوم واکسیناسیون هرچه سریعتر، از هر واکسنی که در دسترس بود، باید استفاده شود.

مادر من که به آلزایمر مبتلاست در مرکز نگهداری سالمندان است و واکسینه شده، آیا می توانم او را ملاقات کنم؟

اگر همه ساکنان مراکز نگهداری یا خانه سالمندان به طور کامل واکسینه شده باشند، دستورالعمل های جدید امکان تماس نزدیک، از جمله لمس را فراهم می کند. در این شرایط، بازدیدکنندگان همچنان باید از ماسک مناسب استفاده کنند و در عین حال از سایر ساکنان و کارکنان این مرکز فاصله بگیرند.
دستورالعملهای موجود بازدیدها را زمانی که کمتر از ۷۰ درصد از ساکنان این مراکز واکسینه شده اند، محدود می کند.  

هنگام ملاقات با مادرم که در مرکز نگهداری سالمندان مراقبت می شود، چه اقدامات احتیاطی را باید انجام دهم؟

با توجه به آسیب پذیری افراد مبتلا به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل، انجمن آلزایمر بازدیدکنندگان و مراقبان را تشویق می کند تا اقدامات احتیاطی بیشتری را هنگام بازدید از این بیماران (در منزل یا خانه سالمندان) انجام دهند، از جمله:

  • اگر واکسینه نشده اید، ایده آل آن است که قبل از ملاقات تست کرونا دهید. اگر امکانپذیر نیست حتماً ماسک بپوشید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید. همچنین، تعداد افراد واکسینه نشده  را در زمان ملاقات محدود کنید.
  • در صورت امکان در خارج از منزل و فضای باز ملاقات کنید تا خطر انتقال را به حداقل برسانید.
  • اگر در ۱۴ روز گذشته با فرد مبتلا در تماس بوده اید، ملاقات خود را به تعویق بیندازید.
  • قبل از ملاقات دست های خود را با آب و صابون یا (اگر در دسترس نبود) با محلول الکلی حداقل ۶۰ درصد شستشو دهید. در طول ملاقات، ماسک را بر صورت خود حفظ کنید.

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات 28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا