برای بیماران

ویروس کرونا و کمردرد

Covid-19 and low back pain

بیماری کووید یک عفونت تنفسی است که توسط ویروسی از خانواده کرونا ویروس به نام SARS-CoV-2 ایجاد می شود که معمولاً علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب، سرفه و خستگی ایجاد می کند. پاندمی این ویروس از سال ۲۰۱۹ موجب مرگ میلیون ها نفر در سراسر جهان شده است. احساس کوفتگی و درد نیز از جمله شایع ترین علائم گزارش شده در این عفونت است. کمر نیز یکی از رایج ترین مکان های بروز درد در این بیماران است. کمردرد اغلب در مراحل اولیه بیماری ظاهر می شود، اما می تواند به یک علامت مزمن تبدیل شود که هفته ها یا ماه ها پس از عفونت باقی می ماند. در این مقاله به این می پردازیم که رابطه کرونا و کمردرد چیست و کمردرد شدید در کووید چقدر شایع است و چرا ایجاد می شود.

آیا کمردرد می تواند علامت ابتلا به ویروس کرونا باشد؟

یک مرور تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که درد یکی از شایع ترین علائم کووید است و اغلب به عنوان یکی از علائم اولیه و گاهی تنها علامت بیماری بروز می کند. شایع ترین انواع دردی که بیماران گزارش می کنند عبارتند از:

  • سردرد
  • بدن درد
  • کمر درد

مطالعه ای دیگر نشان داد که دردهای عضلانی، که در پزشکی به عنوان “میالژیا” شناخته می‌شود، از علائم اولیه کووید در بیش از ۳۶ درصد از افراد است. با این حال، بروز بدن درد لزوماً به معنای ابتلا به کووید-۱۹ نیست. در آنفولانزا نیز بدن درد از علائم اولیه است.

یک مطالعه دیگر نشان داد که ۷۰ درصد از یک گروه ۲۱۰ نفری مبتلا به کووید درد را به عنوان یک علامت گزارش کردند. از بین افرادی که درد را گزارش کردند، ۴۶ درصد درد را علامت اولیه و ۴۳ درد کمر را گزارش کردند.

بررسی تحقیقاتی دیگری همچنین نشان داد که کمردرد یکی از شایع ترین علائم ابتلا به ویروس کرونا است. کمردرد در ۱۰ درصد مواردی که محققان بررسی کرده بودند، گزارش شد.

چرا ابتلا به ویروس کرونا کمردرد ایجاد می کند؟

دردهای عمومی بدن، درد عضلانی یا درد مفاصل از علائم شایع ابتلا به کرونا و سایر عفونت های ویروسی هستند. تصور می شود که درد در درجه اول ناشی از پاسخ ایمنی بدن است.

عفونت کووید می تواند ترشح مولکول های پیش التهابی به نام سیتوکین ها را توسط سیستم ایمنی بدن تحریک کند. یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که این مولکول ها می توانند تشکیل مولکولی به نام پروستاگلاندین E2 را تحریک کنند که بر روی سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد و ارسال پیام های درد را به مغز تسهیل می کند.

بررسی تحقیقاتی دیگری هم نشان داد که دردهای عضلانی ناشی از عفونت های ویروسی با افزایش آزادسازی یک سیتوکین خاص به نام اینترلوکین-۶ مرتبط است.

از سوی دیگر، ویروس کرونا ممکن است باعث آسیب بافتی شود که در ایجاد درد نقش دارد. ویروس کرونا همچنین می تواند عملکرد آنزیمی به نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) را تقلید کند تا وارد سلول های بدن شود. گیرنده های این آنزیم در بسیاری از قسمت های بدن از جمله عضلات اسکلتی یافت می شود. البته، اثبات اینکه ورود ویروس کرونا به عضلات و ایجاد آسیب بافتی در حین عفونت کووید رخ می دهد و علت درد عضلانی است، نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

چگونه می توان کمردرد ناشی از کرونا را تشخیص داد؟

کمردرد می تواند دلایل زیادی داشته باشد. زمانی می توان کمردرد شما ناشی از عفونت کرونا را تایید کرد که آزمایش تشخیصی کووید-۱۹ شما مثبت باشد. با این حال، تست های تشخیصی صد درصد دقیق نیستند.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که شدت درد تجربه شده توسط افراد مبتلا به کووید خفیف تا متوسط ​​است که مشابه سایر عفونت های ویروسی است.

کمردرد ناشی از کووید بر خلاف درد تیز یا کوبنده ای که اغلب بدنبال آسیب عضلانی ناگهانی رخ می دهد، به عنوان یک درد عمقی توصیف می‌شود. درد ناشی از عفونت های ویروسی نیز کمتر از درد ناشی از آسیب های عضلانی با تغییر وضعیت بدن کاهش می یابد.

آیا کمردرد از علائم “کووید طولانی مدت” (long Covid) است؟

برخی از افراد مبتلا به کووید دچار می شوند که هفته‌ها یا ماه‌ها پس از عفونت اصلی ادامه می‌یابد. به این وضعیت مزمن، “کووید طولانی مدت” می گویند.

برخی از رایج ترین علائم طولانی مدت عفونت کرونا عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • خستگی
  • تغییر حس بویایی و چشایی
  • مه مغزی
  • درد مفاصل یا ماهیچه
  • سرفه

برخی از افراد گزارش می دهند که پس از عفونت کرونا دچار کمردرد مزمن شده اند. محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند که این علامت چقدر شایع است.

یک مطالعه در ایتالیا در سال ۲۰۲۰ نشان داد که تقریباً ۲۵ درصد افراد مبتلا به کووید-۱۹ در یک پیگیری ۲ ماهه پس از شروع علائم عفونت، درد مفاصل مداوم داشتند. این سومین علامت شایع در “کووید طولانی مدت”، پس از خستگی و تنگی نفس بود.

سایر علل کمردرد مرتبط با همه گیری کووید

از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از مردم مجبور شده‌اند سبک زندگی خود را تغییر دهند. ماندن در خانه، کاهش فعالیت بدنی و افزایش زمان بی تحرکی برخی از عوامل مرتبط با همه گیری هستند که ممکن است با افزایش شیوع کمردرد نیز مرتبط باشند.

یک مطالعه سال ۲۰۲۰ تلاش کرد اثرات قرنطینه اجباری کرونا در عربستان سعودی را بر وقوع و شدت کمردرد تخمین بزند. محققان دریافتند که 38.8 درصد از افراد کمردرد را قبل از قرنطینه گزارش کرده اند، در حالی که 43.8 درصد پس از آن دچار کمردرد شده اند.

یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۲۱ نشان داد که تغییرات سبک زندگی مانند افزایش دورکاری ممکن است باعث افزایش بروز کمردرد شود. به گفته محققان، از ۳۸۸ نفر مورد بررسی، ۳۰ درصد کمردرد مزمن قبل از همه گیری داشتند و ۴۹ درصد بعد از آن کمردرد را تجربه کردند.

در مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۱، محققان توییت های نوامبر ۲۰۱۹ و نوامبر ۲۰۲۰ در توییتر را برای مقایسه موارد اشاره به کمردرد تجزیه و تحلیل کردند. محققان در سال ۲۰۲۰ یک افزایش ۸۴ درصدی را مشاهده کردند.

نتیجه گیری

کمردرد و درد عضلانی معمولاً توسط افراد مبتلا به کووید گزارش می شود. اغلب، درد در مراحل اولیه بیماری ایجاد می شود و می تواند اولین علامت ابتلا باشد. تصور می شود که درد بدن در درجه اول ناشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به عفونت کووید است.

داشتن کمردرد به تنهایی لزوماً به معنای ابتلا به ویروس کرونا نیست. سایر عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا نیز می توانند باعث بدن درد شوند. تنها راه برای اطمینان از اینکه درد شما از علائم کوویداست یا خیر، انجام آزمایش تشخیصی کرونا است. 

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا