برای بیماران

۱۲ عامل خطر برای زوال عقل

12 Risk factors for dementia

دوازده عامل خطر (ریسک فاکتور) اصلی برای زوال عقل (از جمله بیماری آلزایمر) شناسایی شده است که تعدیل و کنترل کردن آنها، می تواند موارد زوال عقل را تا 40 درصد در سطح جهان کاهش دهد. البته اجتناب از برخی از این عوامل دشوارتر است، اما راهکارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل انجام دهید.

۱۲ ریسک فاکتور زوال عقل

دوازده عامل خطر (ریسک فاکتور) اصلی برای زوال عقل عبارتند از:

۱۲ عامل خطر برای زوال عقل - فراموشی, حافظه - %d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86

۱- نداشتن فعالیت بدنی کافی

نتایج یک مطالعه نشان داد فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید هفتگی در میانسالی با کاهش خطر زوال عقل در طی یک دوره پیگیری 25 ساله مرتبط است. البته این فعالیت ورزشی باید ممتد و پایدار باشد و تا زمان سالمندی ادامه یابد.

۲- سیگار کشیدن

سیگاری ها بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند، اما ترک سیگار، حتی در سنین بالاتر، می تواند این خطر را کاهش دهد. در یک مطالعه متشکل از 50 هزار مرد بالای 60 سال که سیگار کشیدن را برای بیش از 4 سال ترک کردند، در مقایسه با ادامه مصرف، خطر زوال عقل در 8 سال بعدی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. مطالعه دیگری نشان داد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار در افراد غیر سیگاری، با بدتر شدن حافظه همراه است.

۳- مصرف زیاد الکل

نوشیدن زیاد الکل با تغییرات مغزی، اختلالات شناختی و زوال عقل مرتبط است که در یک مطالعه طولی 5 ساله فرانسوی روی بیش از 31 میلیون نفر تأیید شد.

۴- آلودگی هوا

مدل‌های حیوانی نشان داده اند که آلاینده‌های معلق در هوا فرآیند تخریب عصبی را از طریق بیماری‌های عروق مغزی و قلبی عروقی، رسوب آمیلوئید بتا و پردازش پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید تسریع می‌کنند.

۵- ضربه به سر

یافته‌های یک مطالعه کوهورت دانمارکی افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را در افرادی که دچار آسیب تروماتیک مغزی شدند، نشان داد. خطر زوال عقل در 6 ماه پس از ضربه مغزی بالاترین بود و با تعداد ضربه هایی به سر فرد وارد شده، افزایش می یافت.

۶- روابط اجتماعی اندک

روابط اجتماعی موثر یک عامل محافظتی است که ذخایر شناختی را در فرد تقویت و رفتارهای مفید را تشویق می کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که تماس اجتماعی کمتر باعث افزایش خطر زوال عقل می شود. در یک مطالعه کوهورت طولی ژاپنی یک مقیاس 5 درجه‌ای را برای روابط اجتماعی محاسبه کردند؛ افرادی که بالاترین امتیاز را کسب کردند، در مقایسه با افرادی که در پایین‌ترین درجه قرار داشتند، 46 درصد احتمال کمتری برای ابتلا به زوال عقل داشتند.

۷- سطح تحصیلات پایین

میزان بالاتر تحصیلات دوران کودکی و دستیابی به تحصیلات عالی تر در سراسر عمر با افزایش توانایی کلی شناختی و کاهش خطر زوال عقل همراه است. مطالعات به ویژه بر تاثیر آموزش ها و تحصیلات دوران کودکی و نوجوانی تاکید دارند.

۸- چاقی

مطالعات متعدد نشان داده اند که چاقی (شاخص توده بدنی بالاتر از 30) بویژه در میانسالی با افزایش خطر زوال عقل همراه است.

۹- فشار خون بالا

در مطالعه Framingham Offspring شامل 1440 نفر، افزایش فشار خون سیستولیک (≥140 میلی‌متر جیوه در میانسالی؛ میانگین سنی 55 سال) در یک دوره پیگیری 18 ساله با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل همراه بود.

۱۰- دیابت

مطالعات نشان داده اند که دیابت نوع 2 با افزایش خطر زوال عقل همراه است. علاوه بر این، خطر زوال عقل با طول مدت و شدت دیابت افزایش می یابد.

۱۱- افسردگی

یک متاآنالیز از 32 مطالعه نشان داد که یک دوره افسردگی در واقع یک عامل خطر برای زوال عقل است.

۱۲- کم شنوایی

پیگیری طولانی مدت افراد دچار کم شنوایی در میانسالی نشان داد که خطر بروز زوال عقل در این افراد افزایش می یابد.

مراقبت های کمک کننده به کاهش خطر زوال عقل

  • تلاش کنید از 40 سالگی فشار خون سیستولیک را بر روی 130 میلی متر جیوه یا کمتر حفظ کنید.
  • در صورت کاهش شنوایی از سمعک استفاده کنید و با محافظت از گوش در برابر صداهای بلند از افت شنوایی جلوگیری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و دود سیگار اجتناب کنید.
  • از آسیب دیدن سر (به ویژه در مشاغل پرخطر) جلوگیری کنید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.
  • سیگار را ترک کنید و به دیگران برای ترک سیگار کمک کنید.
  • تلاش کنید در دوران میانسالی و پس از آن زندگی فعالی داشته باشید.
  • مراقب چاقی و بیماری مرتبط با آن، دیابت، باشید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا