برای بیماران

ویروس کرونا در بیماران آلزایمر چگونه رفتار می کند؟

براساس مطالعه جدیدی که اخیرا منتشر شده است، بیماران مبتلا به زوال عقل در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به Covid-19 هستند و پیش آگهی بدتری نیز دارند.
در این مطالعه که توسط محققان دانشگاه Case Western Reserve انجام شده است، پرونده الکترونیکی سلامت 61.9 میلیون فرد بزرگسال در ایالات متحده بررسی شد و نتایج آن نشان داد که خطر ابتلا به Covid-19 در مقایسه با جمعیت عمومی، در افراد مبتلا به زوال عقل دو برابر بیشتر است. این خطر برای آفریقایی آمریکایی های مبتلا به زوال عقل نیز بیشتر و حدود 3 برابر بالاتر از افراد نرمال بود.
همچنین نتایج نشان داد کسانی که به زوال عقل مبتلا هستند در صورت ابتلا به کووید از نظر میزان بستری و مرگ و میر، نسبت به افرادی که به زوال عقل مبتلا نبودند، پیش آگهی بسیار بدتری داشتند.
این یافته های اولیه حاکی از این واقعیت هراس آور است که مبتلایان به زوال عقل در ارتباط با ویروس کرونا بسیار آسیب پذیر هستند. خطر بستری در بزرگسالان مبتلا به کووید حدود 25٪ برای عموم مردم است اما تقریباً دو سوم بیمارانی که به زوال عقل و کووید مبتلا بودند، در بیمارستان بستری شدند و این رقم برای آفریقایی تبارهای آمریکایی مبتلا به کووید و زوال عقل به بیش از 70٪ رسید. بعلاوه، بیش از 20٪ بیماران مبتلا به زوال عقل در هنگام ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند در حالیکه این رقم در افراد بدون زوال عقل حدود 5 درصد بود.
این مطالعه همچنین نشان داد که انواع خاصی از زوال عقل بیشتر از بقیه در معزض این خطر قرار دارند؛ به عنوان مثال، بیماران مبتلا به دمانس عروقی بیشترین خطر را داشتند – با احتمال بیش از سه برابر – و به دنبال آنها بیماران مبتلا به آلزایمر و دمانس ناشی از ضربه به سر قرار دارند.
این نتایج تأکید می کنند که محافظت از مبتلایان به زوال عقل در برابر ابتلا به ویروس کرونا تا چه اندازه مهم است، زیرا این بیماران در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به کووید نسبت به افراد بدون زوال عقل هستند. در واقع، بیماران مبتلا به زوال عقل را باید به گروه های آسیب پذیر در برابر ویروس کرونا اضافه کرد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که چرا افراد مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر بیشتر به ویروس کرونا مبتلا می شوند و در صورت ابتلا، پیش آگهی بدتری دارند. البته پژوهشگران این مطالعه و سایر متخصصان معتقدند كه یكی از دلایل این امر این است كه در افراد مبتلا به زوال عقل و آلزایمر، سد خونی-مغزی آسیب دیده است و این امر دسترسی ویروس ها را به مغز آسان می كند.
علاوه بر این، زوال عقل می تواند در توانایی فرد برای ماسک زدن، رعایت فاصله فیزیکی از دیگران یا تمیز کردن مرتب دستها اختلال ایجاد کند. بعلاوه، محققان خاطرنشان کردند که شرایطی مانند بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، چاقی و فشار خون بالا از عوامل خطر برای هر دو بیماری زوال عقل و کووید -19 هستند و موجب پیش آگهی بدتر می شوند.
علت دیگر این امر این است که بسیاری از بیماران مبتلا به زوال عقل در مراکز مراقبت و خانه های سالمندان زندگی می کنند که تحت تأثیر همه گیری کرونا در حال آسیب دیدن هستند. اطلاعات اخیر نشان می دهد که بیش از صد هزار نفر از ساکنان و کارکنان در مراکز مراقبت به دلیل کووید در سراسر امریکا فوت کرده اند؛ مرگ در مراکز مراقبت طولانی مدت تقریبا نیمی از مرگ و میر کووید را تشکیل می دهد و انتشار سوش های جدید، این رقم بدون شک افزایش خواهد یافت. این افراد با میزان قابل توجهی بیشتر از بقیه افراد تحت تأثیر ویروس کرونا قرار می گیرند اما چیز زیادی برای محافظت از آنها در دسترس نیست.
تخمین زده می شود که 5.8 میلیون آمریکایی در سن بالای 65 سالگی و 50 میلیون نفر در سراسر جهان به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل مبتلا هستند. در دوران پاندمی کرونا لازم است که استراتژی هایی ارایه شود که بین محافظت از افراد، به ویژه ساکنان مراقبت و نگهداری سالمندان، در برابر ابتلا به ویروس کرونا و محافظت از آنها در برابر آسیب های سلامتی مرتبط با انزوای اجتماعی تعادل برقرار کند.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا