برای بیماران

۱۰ نشانه اولیه بیماری آلزایمر

از دست دادن حافظه ای که در زندگی روزمره را مختل کند، می تواند یکی از نشانه های بیماری آلزایمر یا سایر علل زوال عقل باشد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که باعث کاهش تدریجی حافظه ، مهارت های تفکر و استدلال می شود. در این مقاله به ده علامت و نشانه هشدار دهنده اشاره می شود که اگر متوجه هر یک از آنها شدید، آن را نادیده نگیرید و به سراغ پزشک بروید.

اختلال حافظه ای که شما را در امور روزمره دچار مشکل کند

یکی از رایج ترین علائم بیماری آلزایمر، به ویژه در مراحل اولیه، فراموش کردن اتفاقاتی است که اخیرا رخ داده است. موارد دیگر شامل فراموشی تاریخ ها یا رویدادهای مهم، پرسیدن سوالات تکراری و نیاز فزاینده به کمک به حافظه (به عنوان مثال یادداشت هایی برای یادآوری) است. افراد برای کارهایی که قبلاً به تنهایی انجام می دادند به سایر اعضای خانواده وابسته می شوند.
پس فراموشی مربوط به سن چگونه است؟ در سن بالا، گاهی اوقات نام ها یا قرارها فراموش می شود اما فرد بعداً آنها را به یاد می آورد.

در برنامه ریزی برای امور روزمره یا حل مشکلات دچار مشکل شده اید

برخی از افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است در توانایی خود برای برنامه ریزی یا دنبال کردن برنامه های شخصی و شغلی و یا کار با اعداد دچار مشکل شوند. ممکن است در پیگیری یک دستورالعمل آشنا یا پرداخت صورتحساب های ماهانه با مشکل روبرو شوند. این افراد ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشند و در انجام کارهای معمول کند عمل کنند.
تغییرات مربوط به سن چگونه است؟ فرد مسن ممکن است خطاهای گاه به گاه هنگام مدیریت امور مالی یا پرداخت قبض های خانگی داشته باشد که معمولا متوجه این خطاها شده و اصلاحشان می کند.

در به پایان رساندن کارهای معمول خود مشکل پیدا کرده اید

افراد مبتلا به آلزایمر معمولاً انجام کارهای روزمره را دشوار می یابند. بعضی اوقات ممکن است در رانندگی به مکان های آشنا، تهیه لیست مواد غذایی مورد نیاز یا به یادآوری قوانین یک بازی مورد علاقه دچار مشکل شوند.
تغییرات مربوط به سن چگونه است؟ گاهی اوقات افراد مسن برای استفاده از یک ابزار یا وسیله جدید مانند مایکروویو یا گوشی هوشمند به کمک احتیاج دارند.

زمان یا مکان را گم می کنید

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است تاریخ ، فصل یا گذر زمان را از فراموش کنند. بعضی اوقات ممکن است فراموش کنند کجا هستند یا چگونه به آنجا رسیده اند.
تغییرات مربوط به سن چگونه است؟ افراد مسن گاهی روزهای هفته را اشتباه می کنند اما بعدا به یاد می آورند.

در درک تصاویر یا موقعیت فضایی دچار مشکل هستید

برای برخی از افراد، بروز مشکلات خاص بینایی نشانه آلزایمر است. این اختلالات ممکن است منجر به مشکل در تعادل یا اشکال در خواندن شود. همچنین ممکن است در تخمین فاصله ها و تعیین رنگ یا کنتراست با مشکل روبرو شوند و این امر رانندگی را دشوار سازد.
تغییرات مربوط به سن چگونه است؟ در افراد مسن تغییرات بینایی ناشی از آب مروارید شایع است که موجب تاری دید می شود.

اگر اخیرا دچار مشکلاتی در صحبت کردن یا نوشتن شده اید

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است در شروع یا تداوم مکالمه با مشکل روبرو شوند. آنها ممکن است در وسط مکالمه متوقف شوند یا  جملات قبلی خود را تکرار کنند. آنها ممکن است کلمه مناسب را به یاد نیاورند، نام یک شی آشنا را فراموش کنند یا از نام اشتباه (به عنوان مثال ، گفتن “تلویزیون” بجای  “کامپیوتر”) استفاده کنند.
تغییرات مربوط به سن چگونه است؟ گاهی افراد مسن در پیدا کردن کلمه مناسب مشکل پیدا می کنند.

چیزها را گم می کنید یا در محل های اشتباه می گذارید

فردی که مبتلا به آلزایمر است ممکن است چیزها را در مکان های غیرمعمول قرار دهد. ممکن است چیزهایی را گم کنند و دوباره نتوانند آن ها را پیدا کنند. این افراد ممکن است بویژه با پیشرفت بیماری دیگران را به سرقت متهم کند.
تغییرات مربوط به سن چگونه است؟ افراد مسن ممکن است گاهی لوازم خود را گم می کنند اما با جستجو پیدا می کنند.

در قضاوت صحیح مشکل پیدا کرده اید

افراد ممکن است در قضاوت یا تصمیم گیری دچار اختلال شوند. به عنوان مثال، آنها ممکن است هنگام معامله با پول قضاوت ضعیفی داشته باشند و ضرر کنند یا در یک مکان رسمی کمتر به پوشش یا آرایش خود توجه کنند.
تغییرات مربوط به سن چگونه است؟ افراد مسن ممکن است هر چند وقت یک بار تصمیم بد یا اشتباه بگیرند، مانند غفلت از بنزین زدن به ماشین.

از کار یا فعالیت های اجتماعی کناره گیری کرده اید

فردی که به بیماری آلزایمر مبتلا است ممکن است در صحبت کردن مشکلاتی را تجربه کند. در نتیجه، فرد ممکن است از سرگرمی ها، فعالیت های اجتماعی یا سایر مشاغل کناره گیری کند و در همراهی با دیگران یا فعالیت مورد علاقه دچار مشکل شود.
تغییرات مربوط به سن چگونه است؟ افراد مسن ممکن است گاهی به تعهدات خانوادگی یا اجتماعی احساس بی علاقه بودن کنند.

اگر تغییراتی در خلق و خوی خود پیدا کرده اید

افرادی مبتلا به آلزایمر ممکن است تغییراتی در روحیه و شخصیت پیدا کنند. این بیماران ممکن است گیج، مشکوک، افسرده  یا مضطرب شوند. 
تغییرات مربوط به سن چگونه است؟ افراد مسن ممکن است حساس شوند و گاهی در انجام امور روزمره دچار اضطراب شوند.

اگر علایم اولیه بیماری آلزایمر را داشتید، چه باید بکنید؟

اگر هر کدام از ده مورد هشدار دهنده آلزایمر را فرد مسنی که می شناسید مشاهده کردید، آن را نادیده نگیرید و با  پزشک مغز و اعصاب مشورت کنید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا