برای بیماران

تفاوت بین صرع مقاوم به درمان ، کنترل نشده ، غیرقابل درمان و مقاوم به دارو

Difference between refractory, uncontrolled, intractable and drug resistant epilepsy

اصطلاحات کنترل نشده ، غیرقابل درمان و مقاوم به دارو چیست؟ 

اگر به نظر نمی رسد که داروی صرع برای شما مفید باشد ، ممکن است شما از تیم درمانی خود شنیده باشید که از کلمات زیر استفاده می کنند:

  • رام نشدنی
  • مقاوم در برابر دارو (مقاوم در برابر درمان)
  • کنترل نشده

منظور آنها از این اصطلاحات چیست؟

این اصطلاحات در اصل به یک معنی هستند.
اگر بعد از دو یا چند دارو ادامه حملات تشنجی داشته باشید ، پزشکان ممکن است صرع شما را کنترل نشده ، غیرقابل درمان یا صرع مقاوم در برابر دارو بنامند. این شامل مواردی است که دارو تشنج را کاهش می دهد اما به طور کامل از آنها جلوگیری نمی کند.
حدود یک سوم افراد مبتلا به صرع دریافتند که داروها به تنهایی کمکی نمی کنند. و خیلی اوقات ، پزشکان نمی دانند چرا این اتفاق می افتد.

گزینه های دیگری وجود دارد

به طور سنتی ، هدف از درمان فقط آزادی تشنج بود. به تازگی ، اهداف درمانی شامل بهبود کیفیت زندگی با تمرکز بیشتر بر کمک به مردم برای زندگی در یک زندگی سازگار با توانایی هایشان است. بنابراین ، اگر داروها به درد شما نمیخورد ، با تیم پزشکی خود در مورد روش های درمانی جایگزین مانند جراحی ، رژیم های غذایی یا دستگاه های قابل کاشت که زیر پوست قفسه سینه یا مغز شما قرار دارند صحبت کنید.
بسیاری از جانبازان تشنج و اختلال استرس پس از سانحه را تجربه می کنند. درباره ارتباط صرع و اختلال استرس پس از سانحه و راه های تشخیص و درمان این تشنج ها بیاموزید.
درگیری مسلحانه می تواند زخم های جسمی و روانی ایجاد کند – و بسیاری از جانبازان مدتها پس از بازگشت از جنگ ، دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می شوند. یکی از علائم این اختلال تشنج اختلال استرس پس از سانحه است.
بیایید به رابطه بین تشنج ، صرع و اختلال استرس پس از سانحه نگاهی بیندازیم.

اختلال استرس پس از سانحه چیست؟

اختلال استرس پس از سانحه یک اختلال اضطرابی است که توسط افرادی تجربه شده است که حوادث بسیار استرس زا را تجربه کرده اند. تخمین زده می شود که در حدود 30٪ از جانبازان در نتیجه تجربیات آسیب زای هنگام خدمت به کشور ، اختلال استرس پس از سانحه را تجربه کرده باشند.

اختلال استرس پس از سانحه می تواند طیف گسترده ای از علائم را ایجاد کند از جمله:

  • فلاش بک
  • تغییرات خلق و خوی
  • مشکلات خواب
  • سیاه شدن
  • تشنج PTSD

آیا اختلال استرس پس از سانحه می تواند باعث تشنج شود؟

بله ، اختلال استرس پس از سانحه می تواند باعث تشنج در افراد شود. اگر شما یا کسی که می دانید در ارتش خدمت کرده اید و حوادث آسیب زا را تجربه کرده اید ، ممکن است علائم تشنج داشته باشید. دو علت احتمالی تشنج PTSD وجود دارد:

  • صرع و اختلال استرس پس از سانحه

صرع نوعی بیماری است که در آن فعالیت الکتریکی غیر معمول در مغز باعث از بین رفتن ، لرزیدن یا رفتارهای غیر معمول افراد می شود – ما این را تشنج می نامیم. علت عمده صرع ، صدمات سر است. آسیب دیدگی سر هنگام انجام وظیفه می تواند باعث ایجاد آسیبی در مغز شود ، و این ممکن است به این معنی باشد که فرد دچار تشنج صرعی می شود.

  • تشنج غیر صرعی روانشناختی و اختلال استرس پس از سانحه

تشنج غیر صرعی روانشناختی (PNES) نوعی حمله است که مانند حمله صرعی به نظر می رسد اما به دلیل الگوی الکتریکی غیرمعمول در مغز ایجاد نمی شود. در عوض ، تشنج غیر صرعی روانشناختی یک علت روانشناختی دارد. افراد مبتلا به تشنج غیر صرعی روانشناختی نمی توانند رفتار خود را کنترل کنند و ممکن است باعث لرزش ، تکان دادن یا سیاه شدن آنها شود.

تشخیص و درمان تشنج برای جانبازان

 اگر به نظر می رسد شما یا کهنه سربازی که می دانید دچار تشنج هستید ، بسیار مهم است که به یک متخصص صرع مراجعه کنید که می تواند علت این رفتار را بفهمد. متاسفانه بسیاری از جانبازان به اشتباه صرع تشخیص داده شده و داروهای ضد صرع برای درمان تشنج تشنج غیر صرعی روانشناختی مصرف می کنند ، در حالی که در واقع این داروها به آنها کمکی نمی کند.

برای تشخیص علت تشنج در میان جانبازان ، یک متخصص صرع:

  • با استفاده از دستگاه نوار مغز را از نظر الگوهای الکتریکی غیر معمول بررسی میکند
  • از دستگاه MRI برای تعیین آسیب مغز استفاده میکند
  • تهیه فیلم یا شرح حال از افرادی که تشنج شما را دیده اند نیز می تواند مفید باشد
  • انجام مانیتورینگ مغزی 24 ساعته با ویدیو(LTM) جهت تشخیص قطعی حملات مورد استفاده قرار میگیرند

  سپس این اطلاعات می تواند به پزشک کمک کند تشخیص دهد که آیا تشنج شما ناشی از صرع است یا ریشه روانشناختی دارد.

درمان صرع و تشنج غیر صرعی روانشناختی

بسته به علت تشنج ، دکتر شما روش های مختلف درمانی را ارائه می دهد:

  • صرع: صرع با استفاده از انواع داروها و وسایل پزشکی قابل درمان است. در بعضی موارد با جراحی نیز قابل درمان است.
  • تشنج غیر صرعی روانشناختی: تشنج های غیر صرعی روانشناختی اغلب با استفاده از مشاوره و روانکاوی درمان می شوند ، اگرچه داروهایی نیز گاهی اوقات استفاده می شوند. شناخت درمانی رفتاری (CBT) در کمک به افرادی که دچار آسیب روحی شده اند ، در مدیریت احساساتی که این وقایع ایجاد می کنند و ادامه زندگی سازنده آنها ، موفقیت بالایی دارد.

به یاد جانبازان عزیز کشورمان

پرسنل نظامی هنگام خدمت به کشورشان خطرات شخصی زیادی را متحمل می شوند. علاوه بر این ، بسیاری از جانبازان مدتها پس از بازگشت به خانه ، با زخمهای تجربیات خود زندگی می کنند ، از جمله صرع ناشی از آسیب مغزی و تشنج تشنج غیر صرعی روانشناختی و به همین دلیل است که یادآوری فداکاری های آنها هر زمانی بسیار مهم و وظیفه هر کسی می باشد.

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد امتیازات 20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا