برای بیماران

بیماری ام اس و ازدواج

Multiple Sclerosis (MS) and Marriage

ازدواج و روابط عاطفی می تواند در طول سال‌ها با چالش‌های زیادی مواجه شود.  اگرچه ابتلا به مولتیپل اسکلروز (MS) برای شما و شریک زندگیتان ممکن است سخت ترین چالش‌ زندگی مشترک نباشد، این بیماری احتمالاً تأثیراتی بر روابط شما می گذارد.  ام اس می تواند زندگی عادی هر دوی شما مختل کند و از نظر عاطفی خسته کننده باشد، اما مطمئناً می توانید یاد بگیرید که چگونه با این بیماری زندگی کنید، از یکدیگر حمایت کنید و به یکدیگر نزدیک تر شوید.

با درک مسائل خاصی که ام اس برای یک زندگی مشترک ایجاد می کند و داشتن برنامه ای برای مدیریت آن ها می توانید یک رابطه رضایت بخش و سالم برای خودتان خلق کنید.

نقش پرستاری

علائم و ناتوانی های مرتبط با ام اس می تواند شریک سالم تر را به سمت نقش پرستاری سوق دهد. هنگامی که مبتلا به ام اس هستید، برخی از مسئولیت هایی که ممکن است بر دوش شریک زندگی شما بیفتد عبارتند از:

  • دادن دارو و انجام تزریقات
  • کمک کردن به شما وقتی که بی حال هستید
  • به عهده گرفتن سهم بیشتری از کارهای خانه
  • نان آور اصلی خانواده شدن
  • به عهده گرفتن اکثر وظایف فرزندپروری
  • آرامش دادن به شما تا رساندن سطح استرس تان به حداقل مقدار ممکن
  • و تکیه نکردن به شما از نظر حمایت های عاطفی و مالی تا بار آن بر دوش شما سنگینی نکند

این توزیع نابرابر مسئولیت‌ها می‌تواند رابطه شما را از حالت برابر زن و شوهر درآورد و به رابطه‌ای که بیشتر شبیه رابطه والدین و فرزند است -که البته یک رابطه ناسالم است- سوق دهد. از این رو حتماً به مسئولیت ‌هایی که در زندگی مشترک دارید توجه کنید، البته به خاطر داشته باشید که لزوماً سطح انرژی و استقامت برابری ندارید.

هر دوی شما باید درک کنید که شریکی که ام اس دارد برای رابطه تان ارزشی خلق می کند که قابل اندازه گیری با معیارهای مادی نیست.

عشق، همدلی، توجه و شخصیت منحصربه‌فردی که شریک مبتلا به ام اس به زندگی زناشویی و خانوادگی ارائه می‌دهد، به اندازه کمک‌های قابل اندازه‌گیری ‌تر در ایجاد یک رابطه سالم از نظر عاطفی مهم است.

به بیان دیگر، اگر انتظار خانه ای را دارید که از تمیزی برق بزند، بهتر است توقعاتتان را پایین بیاورید. یادگیری نحوه ساده‌سازی، خودکارسازی و یا حتی حذف برخی از سخت گیری ها نسبت به زندگی‌ می‌تواند به حفظ سلامت هر دوی شما کمک کند.

هم آغوشی و رابطه جنسی

ام اس می تواند باعث ایجاد مشکلات جنسی برای مردان و زنان شود. این مشکلات می تواند شامل کاهش میل جنسی و کمبود انرژی برای رابطه جنسی در مردان و زنان مبتلا به ام اس باشد. به ویژه مردان در هنگام حملات ام اس می توانند اختلال در عملکرد جنسی را تجربه کنند.

علاوه بر این، ممکن است در مورد جذابیت خود برای شریک زندگی تان احساس کمبود اعتماد به نفس کنید، به خصوص اگر پس از تشکیل رابطه علایم تان ایجاد شده باشد.

همه این عوامل می تواند منجر به تعبیر احساس ناامیدی و حتی رد شدن از طرف شریک زندگی تان شود.

برخی از مسائل جنسی را می توان با کمک های جنسی مانند  لوبریکانت ها برطرف کرد. داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی می توانند در این زمینه کمک کنند، اگرچه برخی از آن ها می توانند عملکرد جنسی را مختل کنند. راه حل های عملی مانند استراحت کافی نیز می تواند کمک کننده باشد.

کلید یک زندگی جنسی سالم مانند همه زوج ها در ارتباط شفاف و صادقانه  است. اگر هر یک از شما نگرانی هایی دارید، باید در مورد آنچه که شما را آزار می دهد به روشی سازنده و راه حل محور صحبت کنید. مشورت با یک درمانگر برای تسهیل این گفتگو می تواند کمک کننده باشد. در درخواست کمک از متخصصان دارای صلاحیت دریغ نکنید. 

مشکلات جنسی ناشی از ام اس را می توان مدیریت کرد و شما می توانید احساس صمیمیت جنسی را برای طولانی مدت در رابطه تان زنده نگه دارید.

بارداری در مبتلایان به بیماری ام اس

اگر شما یک زن مبتلا به ام اس هستید، توانایی شما برای داشتن یک بارداری سالم و موفق تفاوتی نمی کند. در واقع، بارداری اغلب باعث تسکین موقت علائم ام اس می شود و بیشتر زنان می توانند حاملگی بدون دارو داشته باشند.

با این حال، باید با دقت دوران بارداری و پس از زایمان خود را برنامه ریزی کنید. شما نمی توانید در دوران بارداری از داروهای تعدیل کننده بیماری ام اس استفاده کنید، به این معنی که نمی توانید در زمانی که قصد بارداری دارید نیز از آنها استفاده کنید. شما باید هر زمان که ممکن است باردار شوید با پزشک خود بر روی برنامه قطع داروهای ام اس (و احتمالاً سایر داروهایی که مصرف می کنید) همکاری کنید.

مسئله دیگر این است که بسیاری از زنان، تشدید علائم را پس از زایمان تجربه می‌کنند. داروهای تعدیل کننده بیماری ممکن است برای شیردهی بی‌خطر نباشند، بنابراین هنگام تصمیم‌گیری درباره شیردهی یا از سرگیری درمان این موضوع را باید در نظر بگیرید.

برای اینکه این دوره‌ به خوبی طی شود بهتر است که هر دو نفر به درک صحیحی از این واقعیت‌ها دست پیدا کرده باشند تا پس از تصمیم‌ گیری، بتوان به طور کامل از آن دفاع کرد.

در مواقعی که دارو مصرف نمی کنید، احتمال عود ام اس در شما افزایش می یابد. این به این معنی است که باید آماده باشید در ماه‌هایی که برای باردار شدن تلاش می کنید یا زمانی که از نوزاد تازه متولد شده خود مراقبت می‌کنید، تشدید علایم را تجربه کنید.

فرزندپروری

ام اس می تواند چالش های بیشتری را در مورد فرزند پروری ایجاد کند که البته می تواند ازدواج را هم تحت تأثیر قرار دهد.

اگر شما یکی از والدین مبتلا به ام اس هستید، ممکن است انرژی لازم را برای انجام تمام و کمال وظایف فرزندپروری نداشته باشید. این موضوع ممکن است فشار بیش از حد بر شریک زندگی شما وارد کند. دوره‌های عود و تشدید علائم نیز می‌تواند برنامه‌های خانوادگی و روزمره تان را تحت تأثیر قرار دهد و بر این استرس و حتی شاید ایجاد رنجش بیفزاید.

برنامه ریزی دقیق و ایجاد شبکه ای از افرادی که می توانند حمایت کننده باشند تا حد زیادی این اثرات منفی را کاهش می دهد.

و فراموش نکنید که فرزندپروری عبارت است از تقدیم عشق، راهنمایی، پذیرش و انتقال ارزشها به فرزندانتان. آنچه که می توانید به فرزندان خود در این زمینه بدهید در شکل گیری شخصیت فرزاندان تان بسیار تاثیرگذار تر است تا آن چیزهایی که به دلیل محدودیت های ناشی از ام اس نمی توانید به آنها بدهید.

نگرانی های مالی مبتلایان ام اس و ازدواج

نگرانی های مالی نیز زمانی که یکی از زوجین به ام اس مبتلا باشد، شایع است. این بیماری می تواند در توانایی شما برای کار کردن اختلال ایجاد کند. انتخاب های شغلی تان را محدود نماید و مجبور شوید شغلی را انتخاب نمایید که کارهای کمتر، مانند سفر کمتر یا مسئولیت‌های کمتر، داشته باشد و درآمد کلی خانواده شما را کاهش دهد.

علاوه بر این، مراقبت های پزشکی، داروها و سایر ملزومات ممکن است هزینه های اضافی بر شما تحمیل کند. از این رو برنامه مالی خوب ضروری است.

با این حال، ممکن است منطقی باشد که نگرش خود را در مورد پول و درآمد اصلاح کنید. شاید نیازی نباشد در خانه‌ای گران زندگی کنید، یا شاید بتوانید یک ماشین مقرون‌به‌صرفه داشته باشید – در واقع، اگر شریکی که ام ‌اس ندارد بتواند خود را از بند تصورات جامعه و توقعات خود رها کند، می توانید لذت بیشتری از زندگی با یکدیگر ببرید.

دوره بیماری غیرقابل پیش بینی

ام اس متغیر است و همه تجربه یکسانی ندارند. ام اس انواع مختلفی دارد و هیچکس نمی تواند روند بیماری شما را پیش بینی کند.

برخی از علائم واضح هستند، مانند تغییرات بینایی و ضعف عضلانی، اما برخی دیگر که اغلب به عنوان علائم نامرئی ام اس توصیف می شوند، خفیف تر هستند. به عنوان مثال، علائم شناختی، افسردگی و استرس همگی می توانند منجر به ایجاد ارتباط نادرست، سوء تفاهم و تنش در رابطه شما شوند. خستگی می تواند منجر به رنجش و استرس شود.

یک جبهه متحد

اگر یکی از زوجین مبتلا به ام اس باشد، هر دو شریک با ام اس زندگی می کنند. اگر هر دوی شما از آخرین درمان ها و استراتژی های سبک زندگی با ام اس آگاه باشید، زندگی شما تغییرات شایانی می کند. درمان نگهدارنده و درمان عود بیماری با هم متفاوت است، و خوب است بدانیم در صورت بروز عود چه چیزی مورد انتظار است.

البته زندگی مشترک شما با ام اس و زندگی با ام اس در بقیه دنیا ادامه خواهد داشت. هنگامی که مردم «مولتیپل اسکلروز» را می شنوند، اغلب بلافاصله به وابستگی به ویلچر فکر می کنند. اما اگر علائم شما کمتر واضح باشد، خانواده، دوستان و همکاران ممکن است متوجه نباشند که این بیماری چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد.

این مهم است که به یاد داشته باشید که اکثر مردم قصد ندارند بی احساس یا قضاوت کننده باشند – آنها ممکن است ندانند چه بگویند یا چگونه رفتار کنند.

به اشتراک گذاشتن مطالبی درباره بیماری ام اس خودتان (اگر که می خواهید به اشتراک بگذارید) بخش مهمی از برنامه مقابله شما با بیماری است. به عنوان یک زوج، ممکن است توضیح کوتاهی در مورد ام اس و اینکه چرا و چه طور بر زندگی شما تأثیر می گذارد ارائه دهید.

در مورد اینکه در مواقع نیاز از چه کسی و چگونه کمک بگیرید، می توانید توافق کنید. همچنین باید حواس ‌تان به افرادی که کمتر حمایت کننده هستند باشد. اگر دوستان، اعضای خانواده یا همکارانتان در مورد ام ‌اس شما درک درستی ندارند و آسیب‌رسان هستند، آماده حمایت از یکدیگر باشید.

کلام آخر

بدون شک، ام اس می تواند ازدواج را تحت تاثیر قرار دهد، اما نه همیشه به صورت منفی. برای بسیاری از زوج‌ ها، نکته مثبت مقابله با ام ‌اس این است که دیدگاهی عمیق درباره آنچه واقعاً در زندگی مهم است به زوج ها می دهد و آن ها را ترغیب می‌کند تا رویکردی ساده‌تر و مسوولانه تر نسبت به زندگی داشته باشند.

به بیان دیگر، رابطه شما می تواند از طریق ارتباط شفاف، صادقانه و یک برنامه ریزی خوب، علی رغم چالش های ام اس تقویت شود.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا