برای بیماران

واکسن کرونا و بیماری های نادر مغز و اعصاب

Covid vaccine and rare neurological diseases

 بسیاری از افراد مبتلا به بیماریهای عصبی نادر نگرانند که بیماری آنها خطر خاصی برای واکسیناسیون کرونا ایجاد کند یا آیا این افراد اصولاً در برابر این بیماری آسیب پذیرتر هستند یا خیر. از آنجا که گزارشات بسیار محدودی در مورد سیر عفونت کرونا  در بیماران مبتلا به اختلالات عصبی نادر و پاسخ واکسیناسیون در آنها در دسترس است، ارائه یک پاسخ مستدل دشوار است. این نوشتار خطرات و مزایای بالقوه را برای تصمیم گیری آگاهانه مورد بحث قرار می دهد.

آیا تزریق واکسن کرونا به بیماران مبتلا به بیماری های نادر نورولوژیک توصیه می شود؟

اگرچه آزمایشات بالینی در افراد مبتلا به بیماری های نادر مغز و اعصاب انجام نشده است، هیچ داده ای وجود ندارد که نشان دهد واکسیناسیون کرونا خطرات خاصی  برای این بیماران از جمله مبتلایان به آتاکسی مخچه، کره، دیستونی، زوال عقل فرونتوتمپورال، پاراپلژی اسپاستیک ارثی، لوکودیستروفی یا فرم های غیرتیپیک پارکینسون دارد.

انتظار می رود بیماران مبتلا به اختلالات عصبی نادر پاسخ ایمنی و عوارض مشابه جمعیت عمومی داشته باشند. عوارض جانبی احتمالی واکسیناسیون علاوه بر واکنشهای موضعی در محل تزریق، شامل تب و حالت تهوع است که این عوارض ممکن است باعث تشدید موقتی علائم عصبی در این بیماران شود. مشخصات ایمنی واکسن های تایید شده تا کنون نشان می دهد که مزایای تزریق واکسن بیشتر از خطر عوارض آن است.

اگر بیماریهای دیگری دارید که به ویژه بر ریه یا سیستم ایمنی تأثیر می گذارد، باید قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید.

آیا واکسیناسیون کرونا برای کودکان مبتلا به اختلالات نادر عصبی توصیه می شود؟

هنوز مطالعات بالینی در مورد اکثر واکسن های کرونای موجود در گروه سنی کودکان در جریان است اما در برخی کشورها مجوز واکسیناسیون کودکان بالای ۱۲ سال صادر شده است. لذا، در این مورد با پزشک معالج بیمارتان مشورت کنید.

آیا بیماران مبتلا به بیماری های نادر عصبی در برابر ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند و برای تزریق واکسن در اولویت قرار دارند؟

فقط چند مورد از بیماری های نادر نورولوژیک مانند آتاکسی تلانژکتازی باعث نقص ایمنی می شوند که واکسیناسیون آنها را در اولویت قرار می دهد. برخی دیگر از این بیماری ها مانند آتاکسی فردریش با اختلالات همراهی مانند کاردیومیوپاتی یا دیابت همراهند. اگر فردی به چنین اختلالاتی مبتلاست می تواند جهت دریافت اولویت واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کند.

برخی ازاختلالانت نادر عصبی با مشکلات بلع و خطر آسپیراسیون همراهند. با این حال، این هیچ عامل، خطر مستقیمی برای سیر شدید عفونت کووید ایجاد نمی کند و بنابراین اولویت کلی واکسیناسیون را تغییر نمی دهد. بیمارانی که در مراکز نگهداری زندگی می کنند، مستقل از بیماری زمینه ای، متعلق به گروه پرخطر هستند که بیشترین اولویت را برای واکسیناسیون دارند.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا