برای بیماران

صرع و سفر

Epilepsy and travel

افراد مبتلا به تشنج چگونه برای مسافرت آماده شوند؟

افرادی که مبتلا به تشنج هستند باید بدانند که چقدر احتمال دارد در طول سفر دچار تشنج شوند و چه کارهایی می توانند برای کاهش این خطر انجام دهند. در اینجا چند نکته کاربردی مورد اشاره قرار گیرد.

الگوی تشنج خود را پیدا کنید

در بسیاری از بیماران مبتلا به صرع، تشنج ها از الگوی خاصی پیروی کنند بطور مثال در ساعات خاصی از شبانه روز یا در مواجه با محرک های خاص، بیشتر رخ می دهند. بهتر است که هر فرد مبتلا به صرع، به دنبال پیدا کردن الگوی تشنجات خود باشد. ثبت حملات در یک دفترچه “تقویم صرع” می تواند به پیدا کردن این الگو کمک کند؛ در این صورت، فرد بیمار متوجه می شود که آیا تشنجات در ساعات خاصی از روز و شب یا بدنبال یک فعالیت خاص رخ می دهد. این مطلب به پزشک و تیم درمانی نیز برای مدیریت بهتر حملات بیمار کمک می کند.

در صورت امکان شب ها سفر نکنید

اگر تشنج های بیمار عمدتاً شب هنگام یا حین خواب رخ می دهد، بهتر است در طول روز مسافرت کند. بعلاوه، سفر در شب می تواند خواب را مختل کند و خطر تشنج را افزایش دهد. اگر ناگزیر از سفر در حین شب هستید با پزشک خود مشورت کنید، شاید پزشک با تغییر زمان یا دوز مصرف دارو از خطر تکرار تشنج در حین سفر کم کند.

کم خوابی می تواند برای بسیاری از افراد مشکل ساز باشد. برای پیشگیری از محرومیت از خواب، از قبل برنامه ریزی کنید. اگر در حال مسافرت بین کشورها هستید و حوزه زمانی تغییر می کند، برای سازگار شدن با ساعت جدید به زمان بیشتری نیاز دارید. اگر باید در طول شب سفر کنید، قبل از شروع سفر چرت نزنید و نوشیدنی های کافئین دار نخورید اما (اگر راننده نیستید) سعی کنید هنگام سفر بخوابید. حتماً پس از رسیدن به مقصد استراحت کرده و خواب کافی داشته باشید. در طول تعطیلات نیز، سعی کنید زمان خواب منظم را رعایت کنید و برای استراحت وقت کافی بگذارید.

برنامه منظم مصرف داروها را رعایت کنید

هنگامی که از حوزه های زمانی (time zones) عبور می کنید، ممکن است به راحتی زمان مصرف داروها را اشتباه کنید و برنامه دارویی خود را از دست دهید؛ به ویژه وقتی به شرق سفر می کنید و زمان را “از دست می دهید” رعایت برنامه دارویی دشوارتر است. بهتر است پیش از سفر، در مورد زمان مصرف داروهای خود و جلوگیری از فراموش شدن دوزها با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت عادات و رژیم غذایی خود باشید

اکثر مردم در سفر و تعطیلات رژیم غذایی مناسب ندارند. در برخی بیماران حذف وعده های غذایی یا خوردن نامنظم، موجب افزایش حملات تشنج ی شود یا قند خون پایین یا مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار ممکن است تشنج را تشدید کند. لذا، پایبندی به یک رژیم غذایی سالم و منظم در حین سفر الزامی است.

  • در طول سفر از مصرف الکل خودداری کنید، به ویژه اگر در معرض عوامل محرک دیگری نیز قرار دارید.
  • مصرف غذا در وعده های منظم را رعایت کنید. هنگام سفر مقدار زیادی میان وعده سالم مصرف کنید تا از گرسنگی طولانی مدت اجتناب کنید.
  • مصرف کافئین را محدود کنید. این به خواب شما نیز کمک می کند.
  • مایعات فراوان بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری شود. اگر شما از داروی ضد تشنج توپیرامات یا زونیسامید استفاده می کنید، مصرف مایعات فراوان (بویژه در ماه های تابستان) ضروری است. این داروها تعربق را کاهش می دهند و ممکن است در مواجهه با گرما، باعث گرمازدگی و بی آبی بدن شوند.
  • اگر از داروهایی استفاده می کنید که ممکن است سطح سدیم (یا نمک) را در بدن شما کاهش دهد، در مورد میزان مایعاتی که باید روزانه بنوشید و زمان بررسی سطح سدیم خون با پزشک خود مشورت کنید. مصرف آب بیش از حد می تواند سطح سدیم را کاهش دهد. به ترکیبات برخی از نوشیدنی های ورزشی جدید یا انرژی زا توجه کنید. از مایعات حاوی کافئین اضافی یا محرک های دیگر خودداری کنید یا حتماً ابتدا با پزشک خود در مورد مصرف آنها مشورت کنید.

استرس حین مسافرت را مدیریت کنید

سفر می تواند از نظر جسمی و روحی استرس زا باشد. لذا، از قبل برای سفر برنامه ریزی کنید و قبل از شروع سفر استراحت کافی داشته باشید. سعی کنید مسائل دیگری را که شما را آزار می دهد کنار بگذارید یا برنامه ای برای مدیریت آنها قبل از بروز و مشکل ساز شدن داشته باشید. از کمک دیگران استفاده کنید. اگر با کودکان سفر می کنید، سعی کنید برای مراقبت از آنان از دیگران کمک بگیرید تا شما نیز بتوانید استراحت کنید.

از قرار گرفتن در معرض نور شدید و محرک های دیگر بپرهیزید

اگر به نور حساس هستید یا از محرک ها یا صداهای بیش از حد آزرده می شوید، بهتر است از مواجهه با آن ها بپرهیزید بویژه اگر از پارک های تفریحی دیدن می کنید. به عنوان مثال از عینک آفتابی قطبی استفاده کنید و به مدت طولانی به محرک های آزارنده نگاه نکنید. همچنیناز راندن در مسیرهایی که ممکن است شما را با چراغ ها یا الگوهای چشمک زن، صداهای بلند یا سایر محرک های آزاردهنده مواجه کند، خودداری کنید.

مبتلا شدن به سایر بیماری ها ممکن است آستانه تشنج را کاهش دهد

مراقب باشید در حین سفر بیمار نشوید. توجه داشته باشید که ابتلا به بیماری های دیگر از جمله عفونت ها در حین سفر و مصرف داروهای جدید ممکن است بر تشنج یا داروهای تشنج شما تأثیر بگذارد و شما را مستعد بروز حمله تشنج کند. در این صورت، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا