برای پزشکان

چگونه زوال عقل ، بیماری آلزایمر و تشنج با هم ارتباط دارند؟

How are dementia, Alzheimer’s disease and seizures linked

به خوبی شناخته شده است که افراد مبتلا به زوال عقل بیشتر دچار تشنج می شوند. در مورد ارتباط بین پارکینسون، بیماری آلزایمر و تشنج بخوانید.

بیش از یک قرن است که دانشمندان می دانند احتمال ابتلا به تشنج در افراد مبتلا به زوال عقل بیشتر است. در حقیقت، دومین بیمار شناخته شده مبتلا به آلزایمر، صرع نیز داشت. اما در حالی که زوال عقل، پارکینسون، بیماری آلزایمر و تشنج از مدت ها قبل با هم مرتبط بوده اند، تنها در چند سال اخیر است که ما دلایل بیشتری را برای ارتباط آن یافته ایم.

ارتباط بین صرع و بیماری آلزایمر چیست؟

در سال های اخیر، مطالعات متعددی منتشر شده است که نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری های زوال عقل بیشتر از افرادی که این شرایط را ندارند، دچار تشنج می شوند:

  • پارکینسون و صرع: یک مطالعه در بریتانیا نشان داد افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند بیش از دو برابر بیشتر از افرادی که مبتلا به پارکینسون نیستند، دچار صرع می شوند.
  • بیماری آلزایمر و صرع: مطالعات متعدد نشان داده است که افراد مبتلا به آلزایمر بیشتر در معرض تشنج هستند. یک مقاله گزارش داد که بیش از 40 درصد از افراد مبتلا به آلزایمر در مغز خود فعالیت صرعی داشتند.

علل تشنج در بیماران آلزایمر و پارکینسون چیست؟

به خوبی شناخته شده است که آسیب به مغز به هر دلیلی، می تواند منجر به تشنج شود. بیماریهای نورودژنراتیو (تحلیل برنده مغز) مانند آلزایمر و پارکینسون به قسمتهای مختلف مغز آسیب می رسانند و این احتمالاً بخشی از دلایلی است که گاهی زوال عقل و صرع با هم اتفاق می افتد.

با نگاه ویژه به بیماری آلزایمر، محققان دریافتند که این بیماری باعث می شود پروتئین های شیمیایی خاصی (آمیلوئید و تاو) در مغز تجمع پیدا کنند. این پروتئین ها می توانند سلول های مغزی را “تحریک پذیر” تر کنند که ممکن است تشنج را نیز افزایش دهد.

آیا تشنج می تواند نشانه اولیه زوال عقل باشد؟

تا همین اواخر، پزشکان معتقد بودند که تشنج یکی از علائم دیررس زوال عقل است. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد تشنج گاهی می تواند نشانه اولیه بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون باشد.

اگر این درست باشد، تشخیص صرع در اسرع وقت می تواند به پزشکان در تشخیص و آماده شدن برای درمان زوال عقل نیز کمک کند. 

تشنج های بیماران آلزایمر و پارکینسون چگونه است؟

اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار تشنج شده اید، بسیار مهم است که به پزشک خود یا یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا آزمایشات را انجام داده و در مورد علائم شما اطلاعات بیشتری کسب کند. تشنج در بیماران زوال عقل ممکن است به صورت های زیر ظاهر شود:

  • تشنج تونیک- کلونیک: تشخیص این نوع تشنج به راحتی امکان پذیر است. فرد در حین تشنج سفت می شود، می افتد و روی زمین می لرزد. 
  • تشنج کانونی (فوکال): تشخیص این نوع تشنج دشوارتر است. افراد مبتلا به این تشنج ممکن است از فعالیت بازبمانند، به جلو خیره یا گیج شوند. آنها همچنین ممکن است رفتارهای غیر معمول بروز دهند، مانند لب زدن، تکان بی هدف دست ها یا ایجاد صداهای عجیب. 

درمان تشنج در افراد مبتلا به زوال عقل و صرع

محققان هنوز در مورد مغز و چگونگی تاثیر تشنج بر بیماری پارکینسون، آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل در حال تحقیق هستند.

وقتی صحبت از درمان می شود، خبرهای خوبی وجود دارد. مطالعات نشان داده است که داروهای ضد صرع به کاهش تشنج در افراد مبتلا به زوال عقل کمک می کند و این باعث بهبود کیفیت زندگی می شود.

با آگاهی از علائم صرع و تشخیص زودهنگام تشنج در بیماران آلزایمر، شما و پزشکتان می توانید یک برنامه مناسب درمانی تهیه کنید و برای آینده بهترین آمادگی را داشته باشید.

میانگین امتیازات 4.6 / 5. تعداد امتیازات 16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا