برای بیماران

آیا کافئین باعث افزایش حملات تشنج می شود ؟

اگر مبتلا به صرع هستید ممکن است در مورد خطر تشنج و مصرف کافئین سوالاتی داشته باشید.

وقتی احساس خواب آلودگی دارید برای رفع آن چه کاری انجام میدهید ؟

بسیاری از مردم یک فنجان قهوه انتخاب می کنند ، در حالی که دیگران به سراغ یک لیوان چای – یا شاید یک نوشابه کافئین دار می روند. کافئین می تواند نوشیده شود ، به صورت قرص مصرف شود و حتی در شکلات نیز یافت شود ، و بیشترین مصرف دارو در جهان است. میلیاردها نفر هر روز آن را به نوعی مصرف می کنند ، اما چگونه کافئین می تواند باعث تشنج در افراد مبتلا به صرع شود؟

اگر شما (یا کسی که می شناسید) مبتلا به صرع است ، ممکن است بدانید که تشنج در صورت عدم تعادل در بار الکتریکی در مغز اتفاق می افتد. شناخته شده است که کافئین مغز را “تحریک پذیر تر” می کند ، بنابراین آیا افراد مبتلا به صرع در معرض خطر بیشتری برای تشنج ناشی از مصرف کافئین هستند؟ بیایید در مورد ارتباط صرع و کافئین اطلاعاتی کسب کنیم.

علم در مورد تشنج و کافئین چه می گوید؟

در حال حاضر ، محققان به طور قطع نمی دانند که آیا نوشیدن قهوه احتمال تشنج در افراد صرع را بیشتر می کند یا خیر. هنوز مطالعات کافی در مورد تشنج و کافئین صورت نگرفته است ، و گاهی اوقات نتایج تحقیقات چیزهای مخالفی را بیان می کند.

این چیزی است که ما تاکنون می دانیم:

  • مصرف بیش از حد کافئین می تواند یک مشکل باشد: چند گزارشی وجود دارد که افراد مبتلا به صرع در مدت زمان کوتاهی به دنبال مقدار زیادی کافئین  ، تشنج بیش از حد طبیعی داشتند. این تشنج های اضافی پس از کاهش مصرف کافئین متوقف شدند.
  • تشنج و ترک کافئین: این احتمال وجود دارد که مصرف کافئین (جایی که نوشیدن قهوه یا نوشابه کافئین را متوقف می کنید) عامل تشنج برای افرادی است که به طور منظم کافئین مصرف می کنند.
  • کافئین می تواند در برابر تشنج محافظت کند: ممکن است تعجب آور به نظر برسد ، اما برخی مطالعات در مورد صرع و کافئین با حیوانات نشان داد که مصرف منظم کافئین در واقع ممکن است آستانه تشنج را افزایش دهد (و احتمال وقوع تشنج را کمتر می کند).
  • ممکن است به فرد بستگی داشته باشد: افراد مختلف کافئین را به روش های مختلف پردازش می کنند. برخی افراد خیلی سریع آن را پردازش می کنند ، در حالی که ممکن است در دیگران ساعتها طول بکشد. این امر همچنین می تواند بر چگونگی تعامل آن با داروهای ضد صرع یا الگوی خواب شما تاثیر بگذارد (اگر کافئین شب ها شما را بیدار نگه دارد ، همچنین ممکن است باعث تشنج ناشی از بیخوابی وخستگی شود).
  • صرع مقاوم به دارو: افراد مبتلا به صرع مقاوم به دارو ممکن است بیشتر از افرادی که تشنج توسط دارو کنترل می شوند تحت تاثیر کافئین قرار بگیرند.

مشکل تشنج و کافئین این است که مردم کافئین را به روش های مختلفی مصرف می کنند. به عنوان مثال ، شما ممکن است قهوه با خامه و شکر را دوست داشته باشید ، در حالی که دوست شما ممکن است نوشابه کافئین دار – یا حتی یک چای را ترجیح دهد. بسیاری از مواد شیمیایی و محرک دیگر در آن نوشیدنی های مختلف وجود دارد که همچنین می تواند در بروز تشنج موثر باشد. این مسئله باعث می شود تشخیص اینکه کافئین به خودی خود محرک است یا خیر را سخت کند.

قهوه و تشنج

اگر از داروهای ضد صرع برای کنترل تشنج خود استفاده می کنید ، مهم است که دریابید آیا کافئین با داروی شما “تداخل” می کند یا خیر. در دوزهای نسبتاً کم ، به نظر نمی رسد که کافئین تاثیر زیادی بر اثربخشی بیشتر داروهای تشنج بگذارد.

با این حال ، مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند اثر توپیرامات را کاهش دهد (که اغلب به عنوان Topamax شناخته می شود). اگر شما توپیرامات مصرف می کنید و همچنین کافئین مصرف می کنید ، بسیار مهم است که با پزشک خود در مورد معنی این مسئله برای برنامه درمانی خود صحبت کنید.

آیا بیماران مبتلا به صرع می توانند قهوه بنوشند؟

به طور کلی ، اکثر مبتلایان به صرع نوشیدن قهوه ، چای ، سودا و سایر نوشیدنی های کافئین دار در مقادیر کم بدون خطر جدی برای افزایش تعداد تشنج می باشد.

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد امتیازات 40

منبع
Epsy

4 نظرات و سؤالات

  1. در مورد مصرف کافئین در مورد من که مبتلا به صرع کنترل شده با دارو هستم نتیجه این بوده :
    دارو های ضد تشنج که برای من تجویز شده شامل کاربامازپین ، لوتیراستام و کلوبازام در دوز های نسبتا بالا بوده که باعث کاهش چشمگیر دفعات تشنج و شدت آنها ( نه به صورت کامل ) نسبت به روزهای ابتدایی ابتلای من به بیماری شد. اما مصرف کافئین در گذشته به صورت نوشابه کافئین دار و چای به مقدار نسبتا زیاد بود.
    پس از قطع مصرف نوشابه کافئین دار و چای و تبدیل کردن آنها به مصرف روزانه یک فنجان قهوه طی دو ماه گذشته ، تعداد و شدت تشنج ها بسیار کاهش پیدا کرده و همین موضوع باعث کنجکاوی من نسبت به اثر قهوه بر بیماری صرع و منتهی شدن به مطلب پست شده بالا شد.
    امیدوارم تحقیقات بیشتری در این مورد انجام شود.

    1. من تقریبا 20سال است کاربامازپین مصرف می کنم والپرازولام نیم سیتالوپرام40 پرپرانولول 40،هروقت بعد چند ماه یا سال حوس قهوه کنم مصرف کنم بعد چند ساعت یا فردایش حالم بسیار بد میشود سرم به گردش نفسم تنگ می شود اصلا نمیتوانم یک فنجان کوچک بخورم، خیلی ناراحت میشوم که دیگر ان میخورند من نمیتوانم

    2. من هم مصروع هستم، حس میکنم مصرف کافئین طولانی مدت باعث میشه حس کنم مغزم داره به دیواره جمجمه م فشار وارد میکنه، درد نیست اما آزار دهنده است و گوش م هم صوت میکشه!!!!

  2. نوع قهوه هم مهمه من یادمه یه بار قهوه خوردم و اتفاقا سرحال شدم ولی متاسفانه اسم اون قهوه رو یادم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا