برای بیماران

چه مقدار نوشیدنی کافئین دار می تواند موجب بروز حمله میگرن شود؟

عوامل تحریک کننده سردردهای میگرنی همواره در کانون توجه محققان قرار داشته اند. مصرف بیش از حد کافئین ممکن است باعث بروز سردرد میگرنی شود اما این میزان چقدر است؟ محققان تخمین می زنند که مصرف روزانه سه بار یا بیشتر از نوشیدنی های کافئین دار، احتمال بروز سردرد میگرنی را در همان روز افزایش می دهد.
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، اختلالات سردرد از مهمترین بیماری هایی است که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد.
میگرن نوعی اختلال سردرد “اولیه” است.
اصطلاح “اولیه” به این واقعیت اشاره دارد که عامل اصلی بروز آن مشخص نیست.
اکثر میگرنی ها می گویند که حداقل از یک عامل محرک که می تواند علائم سردرد را در آنها ایجاد کند، آگاهند. این عوامل تحریک کننده شامل تغییرات آب و هوا، خواب نامناسب، استرس، هورمون ها، داروها، ورزش و رژیم غذایی است.
وقتی نوبت به کافئین می رسد، میزان نوشیدن یک فرد ممکن است عامل اصلی در محرک بودن یا نبودن آن باشد. طبق گزارش بنیاد میگرن آمریکا، در برخی افراد استفاده از مقدار کم کافئین می تواند برای جلوگیری از برخی حملات میگرنی مفید باشد اما دیگران ممکن است با مصرف منظم کافئین، سردردهای میگرنی مکرر تجربه کنند.
اگرچه حرف و حدیث در باب این طبیعت دوگانه کافئین بسیار است اما شواهد بالینی اندکی در این باره وجود دارد.
یک مقاله جدید، که در مجله پزشکی آمریکا منتشر شده، مقداری از این معما را روشن کرده است.
الیزابت مستوفسکی، از گروه اپیدمیولوژی در هاروارد، نویسنده این تحقیق است. موستوفسکی به همراه همکارانش تصمیم گرفت که نقش مصرف کافئین در شروع میگرن در همان روز در افراد مبتلا به این بیماری را بررسی کند.
مستوفسکی برای مطالعه خود 98 داوطلب را که میگرن (با یا بدون اورا) داشتند، ارزیابی کرد. شرکت کنندگان در این مطالعه به مدت 6 هفته هر روز صبح و عصر غذاهای مصرفی خود را یادداشت می کردند. در این دفتر، آنها عوامل مختلفی از جمله ورزش، مصرف کافئین و الکل، استرس، کیفیت خواب و تعداد سردردها را ثبت کردند.
به طور خاص، تیم تحقیق از شرکت کنندگان در مورد مصرف کل کافئین روزانه از قهوه، چای، نوشابه یا نوشیدنی های انرژی زا سوال کردند. محققان سپس تحلیل کردند که آیا بروز سردرد در روزی که نوشیدنی کافئین دار مصرف می شود با روزی که مصرف نمی شود، متفاوت است.
با استفاده از یک مدل تحلیل آماری، محققان نتیجه گرفتند که نوشیدن یک یا دو نوشیدنی کافئین دار در روز احتمال بروز سردرد میگرنی را در همان روز تغییر نمی دهد. با این حال، هنگامی که داوطلبان سه بار یا بیشتر نوشیدنی کافئین دار مصرف می کردند، احتمال سردرد به طور قابل توجهی بیشتر می شد.
هنگامی که محققان برای تحلیل داده ها سایر عوامل محرک مانند مصرف الکل، استرس یا کیفیت خواب را نیز در نظر گرفتند، همین نتایج برای مصرف کافئین بدست آمد.
محققان همچنین به بررسی احتمال رابطه معکوس پرداختند، به این معنی که ممکن است داوطلبان برای تحمل کردن سردرد میگرنی کافئین بیشتری مصرف کرده اند. با این حال، تحلیل داده ها نشان داد که در افرادی که سه بار یا بیشتر نوشیدنی های کافئین دار مصرف کردند، احتمال بروز سردرد در روز بعد نیز بیشتر است، به این معنی که مصرف کافئین از بروز میگرن جلوگیری نکرده است.
تا به امروز، مطالعات آینده نگر اندکی در مورد خطر بروز سردردهای میگرنی با مصرف روزانه نوشیدنی های کافئین دار انجام شده است. در این مطالعه، یک ارتباط غیرخطی بین مصرف نوشیدنی های کافئین دار و احتمال سردرد میگرنی در آن روز به دست آمد. این نشان می دهد که مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار ممکن است محرک سردردهای میگرنی -در آن روز- باشد. البته تحقیقات بیشتری برای بررسی تأثیر بالقوه کافئین در شروع علائم سردرد و تأثیر متقابل خواب، کافئین، اضطراب و سایر عوامل محیطی بر میگرن مورد نیاز است.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا