بیماری ها

سندرم پای بی قرار

Restless Leg Syndrome

سندرم پای بی قرار Restless legs syndrome (RLS)، که به بیماری ویلیس ـ اکبوم (Willis-Ekbom disease) نیز معروف است، نوعی بیماری است که باعث ایجاد حس های ناراحت کننده ـ اغلب در پاها ـ می شود. این احساسات به صورت احساسات ناخوشایندی مانند گزگز، سوزش یا درد توصیف شده و تمایل شدیدی در بیمار برای حرکت اندام آسیب دیده ایجاد می کند.
علائم RLS معمولاً هنگام نشستن، استراحت یا خوابیدن فرد ظاهر می شود و اغلب در شب اتفاق می افتد. حرکات ناشی از RLS در حین خواب را حرکات دوره ای اندام حین خواب (Periodic limb movement of sleep/PLMS) می نامند. سندرم پای بی قرار به دلیل این حرکات می تواند مشکلاتی جدی در خواب ایجاد کند.
برخی از افراد دارای سندرم پای بی قرار اولیه هستند که علت مشخصی ندارد. برخی دیگر دارای سندرم پای بی قرار ثانویه هستند که معمولاً با مشکلات نورولوژیک، بارداری، فقر آهن یا نارسایی مزمن کلیه همراه است.
علائم اکثر افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار خفیف هستند. اما اگر علائم شما متوسط ​​تا شدید باشد، سندرم پای بی قرار می تواند تاثیر زیادی بر زندگی شما داشته باشد. این بیماری می تواند شما را از خواب کافی باز دارد و در نتیجه باعث ایجاد مشکل در تمرکز و تفکر در روز، شغل و فعالیت های اجتماعی شما شود.
به علت این مشکلات، RLS می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود و هرچه این بیماری بیشتر باقی بماند، بدتر می گردد. این بیماری حتی می تواند به سایر قسمت های بدن شما مانند بازوها نیز سرایت کند.
درمان RLS به دلیل تاثیراتی که بر زندگی شما می گذارد، مهم است. روش های درمانی متنوع است، زیرا علت اصلی RLS به درستی مشخص نیست. به عنوان مثال برخی از محققان بیان می کنند که سندرم پای بی قرار ناشی از مشکلات دوپامین، ماده ای شیمیایی در مغز، می باشد؛ در حالی که برخی دیگر می گویند RLS با گردش خون ضعیف مرتبط است.
در اینجا بهترین درمان های سندرم پای بی قرار را لیست می کنیم. برخی از این موارد را می توانید به تنهایی امتحان کنید. موارد دیگر را می توانید با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک شما می تواند به شما در ایجاد یک برنامه درمانی برای تسکین علائم RLS کمک کند.

بهترین درمان‌ های سندرم پای بی قرار

۱. رد علل احتمالی

اولین قدم شما برای درمان سندرم پای بی قرار باید این باشد که بفهمید آیا چیز دیگری باعث ایجاد آن شده است یا خیر. اگرچه RLS می تواند مربوط به مواردی باشد که تا حد زیادی از کنترل شما خارج است، مانند ژنتیک یا بارداری، اما سایر عوامل احتمالی را نیز می توان مورد بررسی قرار داد.
این عوامل می توانند عادات روزانه، داروهایی که مصرف می کنید، شرایط سلامتی شما یا عوامل محرک دیگر باشد.

عادت ها

استفاده از کافئین، الکل و دخانیات می تواند علائم RLS را تشدید کند. محدود کردن این مواد می تواند به کاهش علائم RLS شما کمک کند.

داروها

برخی از داروها می توانند علائم سندرم پای بی قرار را ایجاد یا بدتر کنند. مثالها عبارتند از:

  • آنتی هیستامین های قدیمی مانند دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) 
  • داروهای ضدتهوع مانند متوکلوپرامید (Metoclopiramide) یا پروکلرپرازین (Prochlorprazine)
  • داروهای ضد روان پریشی مانند هالوپریدول (Haloperidol) یا اولانزاپین (Olanzapine) 
  • لیتیوم 
  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند فلوکستین (Fluoxetine)، سرترالین (Sertraline) یا اس ـ سیتالوپرام (Escitalopram) 
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای مانند آمیتریپتیلین (Amitriptyline) یا آموکساپین (Amoxapine) 
  • ترامادول (Tramadol) 
  • لووتیروکسین (Levothyroxine) 

مطمئن شوید که پزشک شما از تمام داروهایی که مصرف می کنید، چه با نسخه و چه بدون نسخه، مطلع باشد. با پزشک خود در مورد اینکه آیا این داروها می توانند سندرم پای بی قرار شما را بدتر کنند صحبت کنید، به خصوص اگر از داروهای ذکر شده در بالا استفاده می کنید.

وضعیت سلامتی

مشخص شده برخی از بیماری ها با RLS مرتبط هستند. بیماری کلیوی مرحله نهایی (End-stage renal disease/ESRD) و آسیب عصبی (نوروپاتی) ناشی از دیابت با RLS مرتبط است. کم خونی فقر آهن نیز ارتباطی قوی با RLS دارد.
لذا اگر بیماری زمینه ای دارید با پزشک خود در مورد ارتباط احتمالی آن با سندرم پای بیقرار مشورت کنید، به خصوص اگر شما یکی از این بیماری های مذکور را دارید.

محرک های دیگر

برخی از مردم ادعا می کنند که خوردن مقدار زیادی شکر یا پوشیدن لباس تنگ علائم RLS آنها را تشدید می کند. چون تحقیقات زیادی برای پشتیبانی از این ارتباط وجود ندارد، می توانید از آزمون و خطا استفاده کنید تا ببینید چه چیزی علائم شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اولین قدم در درمان سندرم پای بی قرار این است که دریابیم آیا چیزی باعث ایجاد آن شده است یا خیر. باید نقش عاداتی مانند نوشیدن الکل یا مصرف سیگار، استفاده از برخی داروها یا بیماری ها و عوامل دیگر را به علت تاثیری که بر علائم RLS دارند، در نظر داشته باشید.

۲. عادات سالم خوابیدن (بهداشت خواب)

رعایت بهداشت خواب برای هر کسی توصیه می شود، مخصوصاً برای افرادی که در خواب مشکل دارند؛ مانند افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار.
اگرچه خواب بهتر ممکن است علائم RLS شما را برطرف نکند، اما می تواند به شما در جبران کم خوابی ناشی از بیماریتان کمک کند. نکات زیر را امتحان کنید تا خواب شما تا حد امکان آرامش بخش و کمک رسان باشد.

  • هر روز در ساعات مشخصی بخوابید و بیدار شوید.
  • محل خواب خود را خنک، آرام و تاریک نگه دارید.
  • عوامل حواس پرتی مانند تلویزیون و تلفن را در اتاق خواب خود به حداقل برسانید.
  • دو تا سه ساعت قبل از خواب از نمایشگرهای الکترونیکی (مانند صفحه کامپیوتر یا موبایل) خودداری کنید. نور آبی این صفحه ها می تواند ریتم شبانه روزی شما را مختل کند. این کار به شما کمک می کند چرخه طبیعی خواب را حفظ کنید.

عادات سالم خواب گرچه ممکن است علائم RLS شما را برطرف نکند، اما می تواند خواب شما را بهبود بخشد و حتی ممکن است به تعدیل برخی از اثرات RLS کمک کند.

۳. مکمل های آهن و ویتامین

گمان برده می شود که کمبود آهن یکی از دلایل اصلی سندرم پای بی قرار باشد. چندین مطالعه نشان داده که مکمل های آهن می توانند به کاهش علائم سندرم پای بی قرار کمک کنند.
یک آزمایش خون ساده می تواند کمبود آهن را بررسی کند، بنابراین اگر فکر می کنید کمبود آهن دارید، با پزشک خود مشورت کنید.
در صورت مثبت بودن آزمایش کمبود آهن، ممکن است پزشک مکمل های خوراکی آهن را توصیه کند که می توانید آنها را در داروخانه اطراف خانه خود بیابید. در برخی موارد ممکن است آهن تزریقی مورد نیاز باشد.
به علاوه، کمبود ویتامین D می تواند با RLS ارتباط داشته باشد. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مکمل های ویتامین D علائم RLS را در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D و RLS کاهش می دهد.
برای افرادی که دیالیز می شوند، مکمل های ویتامین C و E ممکن است به تسکین علائم RLS کمک کند.

مکمل های آهن یا ویتامین D ، C یا E می تواند به افراد مبتلا به RLS کمک کند. پزشک شما می تواند به شما بگوید که آیا استفاده از مکمل ها برای شما مناسب است یا خیر.

۴. ورزش برای سندرم پای بی قرار

اگر به سندرم پای بی قرار مبتلا هستید، ورزش می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.
موسسه ملی بهداشت (National Institutes of Health) می گوید ورزش متوسط ممکن است به کاهش علائم خفیف RLS کمک کند.
یک مطالعه در سال 2006 بر روی 23 نفر مبتلا به RLS نشان داد که ورزش هوازی و تمرینات مقاومتی پایین تنه، سه بار در هفته به مدت 12 هفته، علائم RLS را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
سایر مطالعات همچنین نشان داده اند که ورزش برای RLS بسیار مؤثر است، به ویژه در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی.
با توجه به نتایج تحقیقاتی که نشان می دهد فعالیت می تواند به بهبود خواب کمک کند، به نظر می رسد ورزش برای افرادی که مبتلا به RLS هستند کمک کننده است.
یک توصیه از بنیاد پاهای بی قرار (Restless legs foundation): در حد اعتدال ورزش کنید نه تا حد درد و رنج کشیدن، زیرا می تواند علائم RLS شما را بدتر کند.

ورزش منظم با توجه به مزایایی که برای کاهش علائم RLS و بهبود خواب دارد، یک عادت خوب برای افراد مبتلا به RLS است.

۵. یوگا و حرکات کششی

مانند سایر انواع ورزش ها، یوگا و تمرینات کششی برای افراد مبتلا به RLS فوایدی دارد.
یک مطالعه هشت هفته ای در سال 2013 بر روی 10 زن نشان داد که یوگا به کاهش علائم RLS آنها کمک می کند. یوگا همچنین به بهبود خلق و خو و کاهش سطح استرس آنها کمک می کند، که به نوبه خود می تواند خواب آنها را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال 2012 نیز نشان داد که یوگا خواب 20 زن مبتلا به RLS را بهبود می بخشد.
مطالعه دیگری نشان داد که تمرینات کششی باعث بهبود چشمگیری در علائم RLS افراد تحت دیالیز می شود.
برای محققان کاملاً مشخص نیست که چرا یوگا و حرکات کششی اثربخش هستند. انجام تحقیقات بیشتر مفید خواهد بود. اما با توجه به این نتایج می توانید کشش ماهیچه ها و بخش بالایی ساق پا را به برنامه روزانه ورزشی خود اضافه کنید.

یوگا و سایر حرکات کششی می توانند به تسکین علائم سندرم پای بی قرار کمک کنند، هر چند که دلیل آن مشخص نیست.

۶. ماساژ

ماساژ عضلات ساق پا می تواند به تسکین علائم RLS شما کمک کند. بسیاری از سازمان های بهداشتی، مانند مؤسسه ملی بهداشت، آن را به عنوان یک درمان خانگی پیشنهاد می کنند.
اگرچه تحقیقات زیادی وجود ندارد که از ماساژ به عنوان یک درمان RLS پشتیبانی کند، یک مطالعه موردی در سال 2007 مزایای آن را نشان داد.
علائم RLS یک زن 35 ساله که هفته ای دوبار به مدت سه هفته 45 دقیقه ماساژ پا داشت، در آن دوره زمانی بهبود یافته بود. ماساژهای وی شامل طیف وسیعی از تکنیک ها، از جمله ماساژ سوئدی و فشار مستقیم بر عضلات ساق پا بود.
علائم RLS وی پس از دو جلسه ماساژ کاهش یافت و تا دو هفته پس از پایان رژیم ماساژ بازنگشت.
نویسنده آن مطالعه پیشنهاد کرد که افزایش ترشح دوپامین ناشی از ماساژ می تواند دلیل مزایای آن باشد. همچنین نشان داده شده که ماساژ گردش خون را بهبود می بخشد، بنابراین ممکن است دلیلی برای تأثیرات آن بر RLS باشد.
ماساژ به عنوان یک امتیاز اضافی می تواند به آرامش شما کمک کند که همین مورد به نوبه خود می تواند به بهبود خواب شما کمک کند.

به هر دلیلی که باشد، ماساژ پا یک درمان آسان و آرامش بخش است که می تواند علائم RLS شما را کاهش دهد.

۷. داروهای تجویزی برای سندرم پای بی قرار

تجویز دارو اساس درمان برای موارد متوسط تا شدید سندرم پای بی قرار است. داروهای دوپامینرژیک (Dopaminergic) معمولاً اولین داروهایی هستند که تجویز می شوند. این داروها در تسکین علائم RLS مؤثر هستند، اما می توانند عوارض جانبی و مشکلات دیگری را نیز ایجاد کنند.
انواع دیگر داروها نیز می توانند به تسکین علائم RLS کمک کنند؛ بدون اینکه این مشکلات را ایجاد کنند.

داروهای دوپامینرژیک

داروهای دوپامینرژیک باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می شوند. دوپامین یک ماده شیمیایی است که به فعال شدن حرکات طبیعی بدن کمک می کند.
داروهای دوپامینرژیک به احتمال زیاد به تسکین علائم RLS کمک می کنند زیرا این بیماری با اختلال تولید دوپامین در بدن همراه است.

سه داروی دوپامینرژیک توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان RLS اولیه متوسط ​​تا شدید تایید شده است:

  • پرامیپکسول (Pramipexole)
  • روپینیرول (Ropinirole) 
  • روتیگوتین (Rotigotine) 

در حالی که نشان داده شده داروهای دوپامینرژیک به بهبود علائم RLS کمک می کند، استفاده طولانی مدت از آنها می تواند علائم بیمار را بدتر کند. به این پدیده تقویت (Augmentation) می گویند. برای به تاخیر انداختن وقوع این مشکل، پزشکان معمولاً کمترین دوز ممکن از این داروها را تجویز می کنند.
علاوه بر این، اثر این داروها می تواند با گذشت زمان کمتر شود. برای کمک به تاخیر یا جلوگیری از هر دوی این مشکلات، پزشک شما ممکن است ترکیبی از داروهای دوپامینرژیک را با انواع دیگر داروها برای درمان RLS تجویز کند.

گاباپنتین

چهارمین دارویی که توسط FDA برای درمان سندرم پای بی قرار تایید شده، گاباپنتین (Gabapentin) نام دارد. گاباپنتین یک داروی ضد تشنج است. هنوز کاملاً نمی دانیم که گاباپنتین چگونه علائم RLS را تسکین میدهد، اما مطالعات نشان می دهند که این دارو موثر است.
در یک مطالعه 24 نفر مبتلا به RLS به مدت شش هفته تحت درمان با گاباپنتین یا دارونما (Placebo) قرار گرفتند. افرادی که با گاباپنتین تحت درمان قرار گرفتند، خواب بهتر و حرکات پای کمتری را در RLS داشتند، در حالی که کسانی که با دارونما درمان شده بودند این گونه نبودند.
مطالعه دیگری استفاده از گاباپنتین را با روپینیرول (یکی دیگر از داروهای مورد تأیید FDA برای درمان RLS) مقایسه کرد. هشت نفر مبتلا به RLS هر کدام از داروها را به مدت چهار هفته مصرف کردند و علائم RLS هر دو گروه به یک میزان تسکین یافت.

بنزودیازپین ها

بنزودیازپین ها (Benzodiazepines) داروهایی هستند که برای درمان اضطراب و مشکلات خواب استفاده می شوند. کلونازپام (Clonazepam) و انواع دیگری از این دسته داروها همراه با سایر داروها اغلب برای افراد مبتلا به RLS تجویز می شود.
در حالی که این داروها ممکن است خود علائم RLS را تسکین ندهند، اما نقش آنها در بهبود خواب بیماران می تواند برای افراد مبتلا به RLS بسیار مفید باشد.

مواد افیونی

مواد افیونی (Opioids) معمولاً برای درمان درد استفاده می شوند. در برخی موارد، معمولاً هنگامی که داروهای دیگر مفید نیستند، می توان از مواد افیونی در دوزهای پایین و با احتیاط برای درمان سندرم پای بی قرار استفاده کرد.
اکسی کدون (Oxycodone)/نالوکسان (Naloxone) طولانی رهش (تارژیناکت (Targinact)) یکی از مواد افیونی ای است که می تواند به تسکین علائم RLS و بهبود خواب کمک کند. با این حال، به دلیل دستورالعمل های جدیدتر برای استفاده از مواد افیونی، استفاده از این دارو باید آخرین راه حل باشد.
استفاده از این داروها مانند سایر مواد افیونی باید به دقت تحت نظارت پزشک باشد، زیرا خطر سوء استفاده و وابستگی به آنها وجود دارد.

اگر RLS متوسط تا شدید دارید، احتمالاً پزشک یک یا چند دارو پیشنهاد می کند. داروهای دوپامینرژیک معمولاً درمان مناسب هستند، اما می توانند عوارض جانبی و پدیده تقویت ایجاد کنند؛ بنابراین استفاده از آنها باید با دقت مدیریت شود.

۸. پا بند (رستیفیک)

نشان داده شده است که پا بند به تسکین علائم سندرم پای بی قرار کمک می کند.
پا بند ـ که به آن رستیفیک (Restiffic) نیز گفته می شود ـ به نقاط خاصی در پایین پای شما فشار وارد می کند. این فشار پیام هایی را به مغز شما می فرستد و در پاسخ مغز به عضلات آسیب دیده ناشی از RLS دستور می دهد تا شل شوند. این کار به تسکین علائم RLS شما کمک می کند.
یک مطالعه در سال 2013 بر روی 30 نفر که به مدت هشت هفته از پا بند استفاده می کردند، نشان داد که این افراد بهبودی چشمگیری در علائم RLS و کیفیت خواب پیدا کردند.

سندرم پای بی قرار - یوگا, ورزش, سندروم, اختلالات خواب, اختلال حرکتی - %d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%87%d8%a7

تهیه پا بند نیاز به نسخه دارد و کمی گران قیمت است. این ابزار اما می تواند با اعمال فشار بر نقاط خاصی در پایین پا، RLS را تسکین دهد.

۹. کمپرس پنوماتیک

اگر تا به حال یک شب را در بیمارستان بستری شده اید، ممکن است تجربه کمپرس پنوماتیک را داشته باشید. در این درمان از “آستینی” استفاده می کند که روی پای شما می رود و باد می شود و خالی می گردد و اندام شما را به آرامی فشار داده و رها می کند.
در بیمارستان معمولاً از دستگاه کمپرس پنوماتیک (Pneumatic compression device/PCD) برای بهبود گردش خون و جلوگیری از لخته شدن آن استفاده می شود. بهبود گردش خون نیز ممکن است دلیل این باشد که کمپرس پنوماتیک به تسکین علائم RLS کمک می کند.
برخی از محققان معتقدند که علت سندرم پای بی قرار سطح پایین اکسیژن در اندام هاست. آنها تصور می کنند که بدن با افزایش گردش خون از طریق انقباضات ماهیچه ای که هنگام حرکت اندام فرد اتفاق می افتد، به این مشکل پاسخ می دهد.
برخی تحقیقات نشان داده است که کمپرس پنوماتیک می تواند به تسکین علائم RLS کمک کند؛ به هر دلیل که باشد.
مطالعه ای در سال 2009 بر روی 35 نفر که هر روز حداقل یک ساعت از PCD استفاده می کردند نشان داد که علائم RLS، کیفیت خواب و عملکرد روزانه به میزان قابل توجهی در آنها بهبود یافته است. با این حال تحقیقات دیگر اثرات مشابهی را نشان نداده اند.
برخی از PCD ها اجاره می شوند و برخی دیگر را می توان بدون نسخه یا با نسخه خریداری کرد.

سندرم پای بی قرار - یوگا, ورزش, سندروم, اختلالات خواب, اختلال حرکتی - %d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%87%d8%a7

کمپرس پنوماتیک یک درمان غیردارویی است که می توان آن را بدون نسخه یا با نسخه خریداری کرد. این درمان می تواند با بهبود گردش خون در پاها به تسکین علائم RLS کمک کند. نتایج حاصل از تحقیقات روی این دستگاه متناقض است.

۱۰. پد ویبره ای (رلاکسیس)

یک پد ویبره ای به نام رلاکسیس (Relaxis) گرچه ممکن است علائم RLS شما را تسکین ندهد، اما می تواند به خواب بهتر کمک کند.
هنگام استراحت یا خواب از پد ویبره ای استفاده کنید. پد را روی ناحیه درگیر مانند پای خود قرار دهید و آن را روی شدت ارتعاش دلخواه تنظیم کنید. پد به مدت 30 دقیقه ارتعاش کرده و سپس خود را خاموش می کند.
ایده پشت پد این است که ارتعاشات “ضدتحریک” ایجاد می کنند. یعنی اینکه این ارتعاشات احساسات ناراحت کننده ناشی از RLS را می پوشاند؛ بنابراین شما به جای علائم خود، ارتعاشات را احساس می کنید.
تحقیقات زیادی در مورد پد رلاکسیس در دسترس نیست و نشان داده نشده که واقعاً علائم RLS را تسکین میدهد. با این حال می دانیم که این پد به بهبود خواب کمک می کند.
در ضمن، یک مطالعه نشان داد که این درمان به اندازه چهار داروی RLS تأیید شده توسط FDA موثر است: روپینیرول، پرامیپکسول، گاباپنتین و روتیگوتین.
پد رلاکسیس فقط با تجویز پزشک در دسترس است. طبق وب سایت شرکت، این دستگاه تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد و هزینه آن کمی بیش از 600 دلار است.

سندرم پای بی قرار - یوگا, ورزش, سندروم, اختلالات خواب, اختلال حرکتی - %d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%87%d8%a7

پد ارتعاشی رلاکسیس نیاز به نسخه داشته و بیش از 600 دلار هزینه دارد. ممکن است علائم واقعی RLS را درمان نکند، اما اثرات ضدتحریک آن می تواند به خواب بهتر کمک کند.

۱۱. طیف سنجی نزدیک به مادون قرمز

یک درمان غیر تهاجمی که می تواند به تسکین علائم RLS کمک کند، هرچند که هنوز برای این منظور به صورت گسترده استفاده نشده است.
این روش درمانی بدون درد طیف سنجی نزدیک به مادون قرمز (Near-Infrared Spectroscopy/NIRS) یاNIRS نامیده می شود. با NIRS، از پرتوهای نور با طول موج طولانی برای نفوذ به پوست استفاده می شود. این نور باعث گشاد شدن عروق خونی شده و گردش خون را افزایش می دهد.
یک نظریه بر این باور که RLS ناشی از سطوح پایین اکسیژن در منطقه آسیب دیده است. تصور می شود که افزایش گردش خون ناشی از NIRS سطح اکسیژن را افزایش می دهد و به تسکین علائم RLS کمک می کند.
مطالعات متعددی این درمان را مؤثر یافته است. در یک مطالعه 21 نفر مبتلا به RLS با NIRS سه بار در هفته به مدت چهار هفته تحت درمان قرار گرفتند. هم علائم RLS و هم گردش خون بهبودی قابل توجهی نشان دادند.
یک مطالعه دیگر نشان داد علائم RLS در افرادی که با دوازده دوره 30 دقیقه ای NIRS طی چهار هفته تحت درمان قرار گرفتند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. علائم تا چهار هفته پس از پایان درمان بهبودی می یافت.
دستگاه های NIRS را می توان با چند صد دلار تا بیش از 1000 دلار به صورت آنلاین خریداری کرد.

یک دستگاه NIRS می تواند چند صد دلار خرج بردارد، اما اثرات طولانی مدت این درمان غیر تهاجمی می تواند ارزش سرمایه گذاری را داشته باشد.

درمان هایی برای سندرم پای بی قرار با پشتوانه علمی کمتر

تحقیقات زیادی برای حمایت از درمانهای فوق وجود دارد. سایر درمانها شواهد کمتری دارند، اما ممکن است همچنان برای برخی از افراد مبتلا به RLS مفید باشد.

درمان سرد و گرم

در حالی که تحقیقات زیادی در مورد استفاده از گرما و سرما برای تسکین علائم RLS انجام نشده، اما بسیاری از سازمان های مراقبت بهداشتی آن را توصیه می کنند؛ از جمله بنیاد سندرم پای بی قرار.
این سازمان ها پیشنهاد می کنند که قبل از خواب حمام گرم یا سرد بگیرید یا بسته های گرم یا سرد را روی پاهای خود قرار دهید.
علائم RLS برخی از افراد با سرما و برخی دیگر با گرما تشدید می شود. این موضوع می تواند مزایای این درمان های گرم یا سرد را توضیح دهد.

تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای مکرر

یک روش غیرتهاجمی که معمولاً برای درمان افسردگی استفاده می شود. این روش می تواند در تسکین علائم RLS نیز مفید باشد. تاکنون مطالعات محدود بوده و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما نتایج امیدوار کننده است.
تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای مکرر (rTMS) Repetitive transcranial magnetic stimulation تکانه های مغناطیسی را به مناطق خاصی از مغز می فرستد.
دقیقاً مشخص نیست که چرا rTMS می تواند به تسکین علائم RLS کمک کند. یک نظریه این است که این تکانه ها باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می شوند. یکی دیگر می گوید که rTMS می تواند به آرام کردن انگیختگی افزایش یافته (Hyperarousal) در قسمت هایی از مغز که با RLS مرتبط هستند کمک کند.
در یک مطالعه در سال 2015، به 14 فرد مبتلا به سندرم پای بی قرار  14 جلسه rTMS در طول 18 روز داده شد. جلسات، علائم RLS آنها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید و خواب آنها را بهتر کرد و تاثیر آن حداقل دو ماه پس از پایان درمان به طول انجامید.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست

در تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) Transcutaneous electrical nerve stimulation، یک دستگاه جریان الکتریکی کوچکی را به قسمت هایی از بدن شما ارسال می کند تا به تسکین دردتان کمک کند.
تحقیقات زیادی در مورد استفاده از TENS برای درمان RLS انجام نشده، اما می تواند موثر باشد.
این دستگاه مانند پد ارتعاشی رلاکسیس، از ضدتحریک استفاده می کند. یک مطالعه نشان داد که استفاده منظم از TENS همراه با درمان ویبره ای علائم RLS یک مرد را کاملاً تسکین داد.

طب سوزنی و سندرم پای بی قرار

طب سوزنی می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها مفید باشد و سندرم پای بی قرار ممکن است یکی از آنها باشد.

یک مطالعه در سال 2015 بر روی 38 فرد مبتلا به RLS که به مدت شش هفته تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفتند، نشان داد که فعالیت غیرطبیعی پای آنها ـ که ناشی از RLS بود ـ به شدت کاهش یافته است.

با این حال تحقیقات بیشتری برای تایید طب سوزنی به عنوان یک درمان قابل اعتماد برای RLS مورد نیاز است.

جراحی وریدهای واریسی جهت درمان سندرم پای بی قرار

برای افرادی که مشکلات خاصی در گردش خون خود دارند، جراحی می تواند موثرترین درمان برای RLS آنها باشد.
وریدهای واریسی، عروق خونی بزرگی هستند که اغلب در پاها بوده و بیش از حد از خون پر می شوند. این افزایش خون می تواند منجر به نارسایی وریدی سطحی شود، به عبارتی بدن شما نمی تواند به درستی خون را جریان دهد و در نتیجه خون در پاهای شما جمع می شود.
در تحقیقی در سال 2008، 35 نفر مبتلا به نارسایی وریدی سطحی و RLS برای درمان وریدهای واریسی خود، روشی به نام لیزر درون وریدی (Endovenous laser) انجام دادند. علائم سندرم پای بی قرار در ۸۴ درصد از ۳۵ نفر یا به طور قابل توجهی بهبود یافت یا به طور کامل از بین رفت.

اگر به هر یک از این درمان هایی که پشتیبانی پژوهشی کمتری دارند علاقه دارید، در مورد آنها از پزشک خود بپرسید. البته شما می توانید درمان های سرد و گرم را به تنهایی امتحان کنید، اما پزشک شما می تواند در مورد سایر درمان ها و اینکه آیا آنها می توانند به شما کمک کنند، مطالب بیشتر به شما بگوید.

خلاصه

سندرم پای بی قرار می تواند باعث ناراحتی، مشکلات خواب و اختلال عملکرد روزانه قابل توجهی شود، بنابراین درمان باید در اولویت باشد. اولین قدم شما باید امتحان گزینه های خانگی این لیست باشد. اما اگر آنها به شما کمک نمی کنند، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
پزشک شما می تواند اطلاعات بیشتری در مورد هر یک از این درمان ها ارائه دهد و اینکه کدام مورد یا موارد ممکن است برای شما انتخاب خوبی باشد.

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات 28

یک دیدگاه

  1. سلام
    من داروی زیر زبانی restful legs که آمربکایی هست رو به دوستان پیشنهاد می کنم ، این دارو یک داروی هومیوپاتی است ولی عملکرد فوق العاده ای دارد و اثر آن فوری است از معایب ان هم یکی قبمت بالای آن و دیگری اثرگذاری چهار ساعته دارو است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا