برای بیماران

نوار مغزی چیست و چه چیزی را نشان می دهد؟

EEG

نوار مغزی نوعی آزمایش است که می تواند به شما در تشخیص صرع (و سایر بیماری ها) کمک کند.
آیا پزشک شما را برای گرفتن نوار مغزی وقتی رزرو کرده است؟ این نوع تست ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد ، ممکن است از خود بپرسید که چه احساسی خواهید داشت ، در طول انجام نوار مغزی چه اتفاقی می افتد و چه مدت طول می کشد. همچنین ممکن است پزشک شما را نوع خاصی از نوار مغزی مانند نوار مغزی سرپایی یا نوار مغزی با محرومیت از خواب درخواست کرده باشد.
در اینجا همه چیزهایی است که باید قبل از رفتن بدانید را خواهید آموخت.

نوار مغزی چیست؟

EEG یا نوار مغزی ضبط فعالیت الکتریکی در مغز شما است. الکتروانسفالوگرام یکی از راه هایی است که پزشکان صرع را تشخیص می دهند.
مغز شما به طور مداوم الگوهای فعالیت الکتریکی را تولید می کند و نوار مغزی قادر به ضبط برخی از این سیگنال ها است. اگر الگوهای امواج مغزی ثبت شده غیر طبیعی باشند ، این ممکن است نشانه صرع باشد.
آزمایشات نوار مغزی عمدتا برای تشخیص صرع استفاده می شود ، اما ممکن است در موارد زیر نیز استفاده شود:

  • شما برای جراحی مغز آماده می شوید
  • پزشک شما می خواهد در مورد نوع صرع شما اطلاعات بیشتری بداند
  • پزشک شما در فکر کاهش یا قطع داروی صرع است
  • همچنین ممکن است نشان دهد شما در واقع یک بیماری مغزی دارید که صرع نیست

آنچه نوار مغزی انجام می دهد

نوار مغزی نشان می دهد که چه فعالیت الکتریکی در زمان آزمایش در مغز شما اتفاق می افتد. با این حال ، اگر در هنگام قرار ملاقات هیچ فعالیت صرعی نداشته باشید ، آزمایش “طبیعی” برداشت میشود. این اتفاق در حدود نیمی از افراد مبتلا به صرع که آزمایش نوار مغزی انجام می شود دیده میشود.
این بدان معنا نیست که شما صرع ندارید ، اما پزشک شما برای تشخیص تشنج به اطلاعات بیشتری احتیاج دارد که ممکن است از موارد زیر کمک بگیرد:

  • فیلم ها یا گزارش های دقیق از تشنج های شما
  • خاطرات تشنج
  • معاینات بالینی
  • اسکن MRI مغزی
  • سابقه خانوادگی

در طول انجام نوار مغزی چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که شما آزمایش نوار مغزی را انجام می دهید ، به یک دکتر مغز به نام متخصص داخلی مغز و اعصاب مراجعه خواهید کرد. در طول انتصاب آنها:

  • پوست سر (پوست سر) خود را تمیز کنید
  • تکنسین نوار مغزی با استفاده از خمیر چسبنده الکترودها را به پوست سر شما متصل می کند. الکترود یک دیسک فلزی گرد و کوچک است که می تواند فعالیت الکتریکی را در مغز شما ثبت کند.
  • الکترودها توسط سیمها به ماشینی متصل می شوند که فعالیت الکتریکی را نشان می دهد.
  • سپس پزشک متخصص داخلی مغزواعصاب نتایج را تحلیل می کند

انجام نوار مغزی دردناک نیست و به طور معمول کاملاً راحت خواهید بود. پزشک قبل از شروع به شما می گوید که چگونه باید برای آزمایش آماده شوید.

نوار مغزی چه مدت طول می کشد؟

نوار مغزی معمولاً بین 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. بعضی اوقات ، ممکن است لازم باشد دستگاه را برای مدت طولانی تری با انواع خاصی از نوار مغزی بپوشید (به زیر مراجعه کنید).

انواع مختلف نوار مغزی چیست؟

انواع مختلفی از نوار مغزی وجود دارد. برخی از رایج ترین ها عبارتند از:نوار مغزی معمولی
این 30 نوع دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. ممکن است از شما خواسته شود نفس عمیق بکشید ، به چراغ چشمک زن نگاه کنید یا چشمان خود را باز و بسته کنید.

نوار مغزی بی خوابی

فعالیت الکتریکی مغز ما هنگام خواب یا بیداری متفاوت است. در نوار مغزی محرومیت از خواب از شما خواسته می شود شب قبل از آزمایش نخوابید بنابراین احتمال اینکه در طول روز بخوابید بسیار زیاد است. این بدان معناست که متخصص مغز و اعصاب هنگام خواب می تواند الگوهای الکتریکی مغز شما را بررسی کند.

نوار مغزی سرپایی

ممکن است نوار مغزی معمول برای تشخیص صرع خیلی کوتاه باشد. در نوار مغزی سرپایی ، شما یک بار نوعی کلاه نوار مغزی می بندید. این امر باعث می شود که هنگامی که در واقع تشنج دارید ، نوار مغزی امواج را ضبط کند.

نوار مغزی طولانی مدت با ثبت ویدیو

در نوار مغزی طولانی مدت با ثبت ویدئو ، برای شما یک بار با انواع خاصی از الکترودهای مغزی نوار مغزی انجام میشود و به تدریج و طبق نظر متخصص صرع شما داروهای ضد تشنج قطع می گردد که این امر باعث می شود که هنگامی که در واقع تشنج دارید ، نوار مغزی امواج را ضبط کند.

یادگیری در مورد تشنجات

نوار مغزی به پزشکان کمک می کند تا نوع صرع شما را تشخیص دهند و یکی از ابزارهای زیادی است که می تواند به آنها کمک کند تا تشنج شما را بهتر درک کنند. در حالی که در ابتدا انواع مختلف نوار مغزی کمی عجیب به نظر می رسد ، اما به این معنی است که شما در نهایت بهترین درمان ممکن را انجام می دهید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 88

منبع
Epsy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا