پیشگیری و مراقبت

سلامت جنسی چیست و چگونه بر افراد مبتلا به صرع تأثیر می گذارد؟

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت ، سلامت جنسی به این معناست: “وضعیتی خوب از نظر جسمی ، عاطفی ، روانی و اجتماعی در رابطه جنسی “. این فقط فقدان بیماری ، اختلال در عملکرد یا ناتوانی نیست. سلامت جنسی به رویکرد مثبت و احترام آمیز به رابطه جنسی و روابط جنسی و همچنین امکان داشتن تجارب جنسی لذت بخش و ایمن ، عاری از اجبار ، تبعیض و خشونت نیاز دارد. برای دستیابی و حفظ سلامت جنسی ، حقوق جنسی همه افراد باید رعایت ، محافظت و احقاق شود »(WHO ، 2021).
افراد مبتلا به صرع می توانند رابطه جنسی سالمی داشته باشند. بسیاری از افرادی که با صرع دست و پنجه نرم میکنند ، علیرغم شرایطی که دارند ، دارای خانواده میباشند. من دو پسر دارم که نه و هفت ساله هستند. بارداری های من هر دو برنامه ریزی شده بود. من از سه ماه قبل از بارداری شروع به مصرف 4 میلی گرم اسید فولیک کردم و من که در حال مصرف داروهای توپیرامات و تگرتول و لاموتریژین بودم و دانستن اینکه باعث ایجاد عوارض در دوران بارداری می شود ، توپیرامات را با برنامه ریزی قطع نمودم. من آن را در سال 2010 متوقف کردم و هرگز بعد از آن مجبور به مصرف توپیرامات نشدم. در طول هر دو بارداری من ، بیشتر اوقات به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کردم و کاملا با متخصص زنان و زایمان من وضعیت من را تحت کنترل داشتند.
گاهی اوقات وقتی صحبت از سلامت جنسی میشود ، صرع می تواند عوارضی ایجاد کند. برای مردان ، برخی از داروهای ضد تشنج می توانند سطح تستوسترون را کاهش دهند ، در نتیجه علاقه زیادی به رابطه جنسی ندارند. داشتن تستوسترون کمتر می تواند با احتمال باروری کمتری در فرد همراه باشد.
زنان مبتلا به صرع همچنین می توانند اختلال عملکرد جنسی را تجربه کنند. چهار دسته عمده را که زنان مبتلا به صرع را تحت تاثیر قرار می دهد شامل: عدم تمایل جنسی ، عدم تحریک ، عدم ارگاسم و درد جنسی میباشد.
عامل دیگر استیگمایی است که مردم هنگام مبارزه با صرع با آن روبرو می شوند. با توجه به اینکه به دلیل صرع مورد قضاوت قرار گرفته اند ، بسیاری گزارش کرده اند که روابط سالم ندارند. عدم اجتماعی شدن به دلیل محدودیت های صرع نیز از عوامل موثر در این امر است.
برای بسیاری از کسانی که تشنج آنها با داروها  کنترل نمی شود ، ممکن است ترس از حملات تشنج را در روابط جنسی خود ، داشته باشند.
مناطقی از مغز که به عملکرد جنسی مرتبط هستند ممکن است تحت تأثیر صرع قرار بگیرند. افرادی که به صرع لوب گیجگاهی مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال عملکرد جنسی قرار دارند.

اهمیت تمرین رابطه جنسی ایمن

تمرین رابطه جنسی ایمن برای همه مهم است ، نه فقط افرادی که با صرع مبارزه می کنند. هنگام انجام رابطه جنسی ایمن ، بسیاری از موارد مورد توجه قرار می گیرند. اولین و مهمترین چیز این است که در این مورد آموزش ببینیم. در حالی که برخی از مدارس یا خانواده ها به دانش آموزان در مورد رابطه جنسی ایمن ، مانند استفاده از روش های مناسب برای جلوگیری از بارداری ، آموزش می دهند ، اما سایر برنامه های آموزشی در مورد دوری و اجتناب از رابطه میباشد.
فرهنگ و اعتقادات مذهبی می تواند نقش اساسی در نحوه آموزش کسی در مورد رابطه جنسی بی خطر داشته باشد. مادرم کاتولیک است و پدرم ارتدکس یونان است. جامعه ای که من در آن بزرگ شدم در درجه اول کاتولیک بود و بسیاری مخالف استفاده از پیشگیری از بارداری بودند. بسیاری از دوستان من که قبلاً نامزد شده بودند ، قبل از عروسی مجبور بودند از طریق خیریه های کاتولیک با یک کشیش مشاوره داشته باشند. پس از عروسی آنها برای مشاوره اضافی در مورد چگونگی برنامه ریزی برای یک خانواده و اینکه خانم ها از صمیمی بودن برای جلوگیری از بارداری ناخواسته مطلع شوند ، استفاده می کردند.
همانطور که من نسبت به ایمان خود متعهد هستم ، وقتی صحبت از رابطه جنسی ایمن و بارداری می شد ، باید واقع بین می بودم. من برای جلوگیری از بارداری ناخواسته سالها کنترل بارداری را انجام دادم. قبل از تلاش برای یک کودک ، نه تنها کنترل بارداری داشتم ، بلکه شوهرم نیز از کاندوم استفاده می کرد. شوهرم در مدرسه تحصیلات تکمیلی بود ، در حال کار بر روی دکترا و مدرک دکترا بود و من تمام وقت کار می کردم. ما خانواده ای نداشتیم که اگر فرزندی داشتیم به آن اعتماد کنیم و با هزینه های مهد کودک می دانستیم که بچه دار شدن در آن زمان واقع بینانه نیست. بعلاوه ، من در آن زمان در حال مصرف داروی توپیرامات بودم.
توپیرامات یک داروی کلاس D است و به علت ایجاد عوارضی مانند شکاف لب و شکاف کام معروف است (FDA ، 2011). من باید سلامتی و وضعیت مالی خود را بالاتر از آنچه فرهنگ یا مذهب خانواده ام متمرکز بود قرار دهم. نه فقط برای خودم ، بلکه برای هر فرزندی که در آینده خواهم داشت.
دلیل مهم دیگر اینکه افراد مبتلا به صرع نیاز به انجام رابطه جنسی ایمن دارند جلوگیری از عفونتهای مقاربتی (STI) و بیماریهای مقاربتی (STD) است. حتی اگر اصطلاحات به نظر مشابه برسند ، این دو بسیار متفاوت هستند و شناخت و درک تفاوت ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
عفونتهای مقاربتی (STI) عفونت هایی هستند که هنوز به بیماری تبدیل نشده اند (دانشگاه تولان ، 2020). باکتری ها ، ویروس ها و انگل ها نمونه هایی از عفونتهای مقاربتی هستند. برخی ممکن است به بیماری تبدیل شوند و برخی دیگر نه. به عنوان مثال ، عفونت ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است منجر به بیماری نشود. در برخی موارد ، ممکن است به زگیل های تناسلی یا سرطان دهانه رحم تبدیل شود و در نتیجه به بیماری مقاربتی تبدیل شود (دانشگاه تولان ، 2020).
بیماری مقاربتی (STD) بیماری است که در نتیجه یک عفونت مقاربتی حاصل می شود. سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز یک بیماری مقاربتی است. ایدز از ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ایجاد می شود که عفونی است که سلولهای T را که به مبارزه با بیماری ها و عفونت کمک می کنند ، حمله کرده و از بین می برد.
افرادی که با صرع دست و پنجه نرم می کنند از قبل با بیماری های همراه روبرو هستند ، به این معنی که آنها با سایر شرایط مربوط به صرع مانند بیماری روانی دست و پنجه نرم می کنند. افزودن یک عفونت مقاربتی یا بیماری مقاربتی می تواند کیفیت زندگی فردی را که با صرع مبارزه می کند به شدت مختل کند و حتی می تواند کشنده باشد. به همین دلیل است که انجام رابطه جنسی ایمن هنگام مبارزه با صرع ضروری است.

عوامل اقتصادی اجتماعی

گفتن اینکه کسی باید بتواند رابطه جنسی ایمن را انجام دهد و توانایی آن را دارد ، دو چیز کاملاً متفاوت است. وضعیت اقتصادی اجتماعی به عنوان یک عامل خطر برای بارداری ناخواسته در انتخاب روش پیشگیری از بارداری در زنان و زوج هایی که در معرض خطر بارداری ناخواسته قرار دارند ، احتمالاً تاثیر دارند (ایسیمی ، و همکاران ، 2017). عواملی مانند سن ، نژاد و سطح تحصیلات می تواند به یک بارداری ناخواسته کمک کند. دسترسی به روشهای پیشگیری از بارداری ، بارداری و سقط جنین ناخواسته را کاهش میدهد (Iseyemi، et. al.، 2017).

خطر عوارض بارداری

هر بارداری تا حدی خطرناک است ، اما برای زنانی که از قبل به بیماری مانند صرع مبتلا هستند ، بارداری آنها پرخطر محسوب می شود. طبق مقاله عوارض بارداری در بیماران مبتلا به صرع ، زنان مبتلا به صرع در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پره اکلامپسی ، فشار خون حاملگی ، عوارض خونریزی در حین و بعد از بارداری هستند.
مهم است که قبل از بارداری ، در مورد داروهای خود تحقیق کنید تا ببینید میزان خطر آنها چیست. همچنین ، مهم است که نه تنها با متخصص زنان و زایمان خود بلکه توسط متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) نیز ویزیت شوید.

نتیجه گیری
برای افراد مبتلا به صرع مهم است که سلامت جنسی خود و عوارض ناشی از آن را درک کنند. با وجود صرع ، افراد مبتلا به صرع می توانند رابطه جنسی سالمی داشته و دارای خانواده باشند. برای هر کسی که با صرع دست و پنجه نرم می کند ، مهم است که برای جلوگیری از بارداری بدون برنامه ریزی ، تماس با عفونتهای مقاربتی و ایجاد بیماری مقاربتی ،رابطه جنسی ایمن انجام دهد. فاکتورهای اقتصادی-اجتماعی می توانند تاثیر عمده ای در دسترسی به پیشگیری از بارداری داشته باشند.

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا