برای بیماران

سردردهای ناشی از گرما (دهیدراتاسیون) و میگرن

Heat-Induced Headaches and Migraines

سردردهای شدید و میگرن امری غیرمعمول نیستند، 20 درصد از زنان و تقریباً 10 درصد از مردان به این مشکل مبتلا هستند. 
به نظر می رسد سردرد در ماه های تابستان که درجه حرارت افزایش می یابد بیشتر است. به دلایل اساسی از جمله کمبود آب بدن، آلودگی محیط زیست، خستگی ناشی از گرما و حتی گرمازدگی با افزایش دما، ممکن است دفعات سردرد افزایش یابد.
گرما ممکن است خود محرک سردرد باشد، اگرچه نتایج تحقیقات متفاوت است.
سردرد ناشی از گرما ممکن است مانند یک درد مبهم و ضربان دار در اطراف شقیقه یا پشت سر شما باشد. بسته به علت، سردرد ناشی از گرما ممکن است به یک احساس درد درونی جدی تبدیل شود.

سردرد ناشی از گرما

میگرن تقریباً 18 درصد از زنان و 6 درصد از مردان در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد و بیشتر در ماه های گرم دیده می شود.

میگرن ناشی از گرما همان سردرد ناشی از گرما نیست، زیرا این دو در علائم خود تفاوت هایی دارند. مشترکات میگرن و سردردهای ناشی از گرما این است که هر دو به دلیل تأثیر گرما بر بدن شما ایجاد می شوند.

علل سر دردهای ناشی از گرما

سردرد ناشی از گرما ممکن است ناشی از خود آب و هوای گرم نباشد، بلکه به دلیل واکنش بدن شما در برابر گرما باشد.

عوامل محرک سردرد و میگرن مربوط به آب و هوا عبارتند از:

  1. تابش خورشید
  2. رطوبت زیاد
  3. نور شدید
  4. افت ناگهانی فشار جوی

سردردهای ناشی از گرما همچنین می توانند در اثر کم آبی بدن ایجاد شوند. هنگامی که در معرض دمای بالا قرار می گیرید، بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد تا آنچه را که با تعریق بدن شما از دست می دهید جبران کند. کمبود آب بدن می تواند باعث سردرد و میگرن شود.
شرایط آب و هوایی همچنین می تواند باعث تغییر در سطح سروتونین شود. این نوسانات هورمونی یک عامل شایع میگرن است ، اما همچنین می تواند باعث سردرد شود.
قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا همچنین شما را در معرض خطر خستگی ناشی گرما، یکی از مراحل گرمازدگی قرار می دهد.
سردرد از علائم خستگی ناشی از گرما است. هر زمان که در معرض دمای بالا باشید یا مدت طولانی را در زیر آفتاب  بگذرانید و بعد از آن سردرد بگیرید، باید بدانید که گرمازدگی محتمل است.

علائم سردرد ناشی از گرما

علائم سردرد ناشی از گرما می تواند با توجه به شرایط متفاوت باشد. اگر سردرد شما در اثر خستگی ناشی از گرما ایجاد شود، علاوه بر درد سر، علائم اختصاصی آن را نیز خواهید داشت.

علائم خستگی ناشی از گرما شامل موارد زیر است:

  1. سرگیجه
  2. گرفتگی عضلات 
  3. حالت تهوع
  4. غش کردن
  5. تشنگی شدیدی که فروکش نمی‌کند

اورژانس های پزشکی در سردرد ناشی از گرما

خستگی ناشی از گرما یک اورژانس پزشکی است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به گرمازدگی شود. سریعاً به نبال کمک از پزشک باشید

اگر سردرد یا میگرن شما مربوط به قرار گرفتن در معرض گرما باشد، اما به خستگی ناشی از گرما مرتبط نباشد، علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. احساس درد مبهم و ضربان دار در سر
  2. خستگی
  3. حساسیت به نور
  4. کمبود آب بدن

تسکین سر درد ناشی از گرما

اگر گرما باعث ایجاد سردرد یا میگرن شود، می توانید در مورد پیشگیری از آن اقدام کنید.

  • در صورت امکان، روزهای گرم خروج خود را به بیرون از منزل محدود کنید و هنگام بیرون آمدن از چشم خود را با عینک آفتابی و کلاه لبه دار محافظت کنید. اگر شرایطش را دارید می‌توانید در محیطی مطبوع داخلی ورزش کنید.
  • با شروع افزایش دما آب اضافی بنوشید و نوشیدن نوشیدنی های ورزشی را جایگزین الکترولیت ها کنید.
  • اگر سابقه سردرد دارید، درمان های خانگی زیر را استفاده کنید مانند:
  • روغنهای طبیعی اسطوخودوس یا نعناع 
  • کمپرس سرد
  • چای های گیاهی سرد
  • در صورت نیاز برای تسکین درد می توان از استامینوفن (Tylenol) و ایبوپروفن (Advil) بدون نسخه نیز استفاده کرد.

در انتها باید دقت شود که در فصل‌های گرم به علت افزایش انعقادپذیری خون در صورتی که درد های شدید و مقاوم به درمان ایجاد گردد باید به ترومبوز و لخته های داخل سینوس‌های وریدی مغزی به عنوان یک فاکتور خطر بسیار مهم توجه داشت و در صورت ایجاد سردرد مقاومی که با سردرد های قبلی فرد تفاوت چشمگیری دارد، حتما به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمود. 

چه زمانی به پزشک مراجه کنیم

سردردهای خفیف و میگرن ناشی از کم آبی بدن یا تغییر در هوا معمولاً طی یک تا سه ساعت خود به خود برطرف می شوند. اما مواردی وجود دارد که سردرد ناشی از گرما نشانه این است که شما به مراقبت های ویژه نیاز دارید.

اگر سردرد ناشی از گرما با هر یک از علائم زیر دارید سریعاً به دنبال مراقب پزشکی باشید:

  • تهوع و استفراغ
  • تب بالا (103.5 درجه یا بالاتر)
  • افزایش ناگهانی درد یا درد شدید در سر 
  • اختلال در گفتار، گیجی یا کاهش هوشیاری
  • پوست رنگ پریده یا سرد و مرطوب
  • تشنگی شدید یا کم اشتهایی

اگر علائم اضطراری ندارید، اما بیش از دو بار در طول سه ماه دچار سردرد یا میگرن می شوید، با گرفتن وقت قبلی با یک پزشک مشورت کنید.
اگر به طور معمول میگرن را تجربه می کنید، می دانید وقتی دچار آن میشوید چه علائمی خواهید داشت. اگر علائم میگرن شما بیش از 7 ساعت طول کشید یا علائمی را تجربه کردید که برای میگرن شما آشنا نیست، با یک پزشک تماس بگیرید.

نکته کلیدی

در حالی که برای درک دقیق چگونگی ارتباط گرما به سردرد و میگرن تحقیقات بیشتری لازم است، ما می دانیم که کمبود آب بدن، از دست دادن مواد معدنی، تابش شدید خورشید و خستگی ناشی از گرما می تواند سردرد و میگرن ایجاد کند.
از مکانیسمی که درجه حرارت بالا می تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد آگاه باشید و سعی کنید طبق آن برنامه ریزی کنید تا از سردردهای ناشی از گرما جلوگیری کنید.
اگر علاوه بر علائم خستگی ناشی از گرما سردرد هم دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

سر درد ناشی از دهیدراتاسیون

سردرد ناشی از دهیدراتاسیون چیست؟

هنگامی که برخی از افراد به اندازه کافی آب نمی نوشند، دچار سردرد یا میگرن می شوند. تحقیقات علمی کمی برای پشتیبانی از مفهوم که کمبود آب باعث سر درد می شود وجود دارد. با این حال، کمبود تحقیق به معنای واقعی نبودن سردردناشی از دهیدراتاسیون نیست. به احتمال زیاد، این موضوع جزو دسته تحقیقاتی نیست که بودجه زیادی به خود اختصاص دهد. جامعه پزشکی طبقه بندی رسمی برای سردردهای ناشی از خماری، که تا حدی ناشی از کمبود آب بدن است، دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم سردرد ناشی از دهیدراتاسیون، روش های درمانی و نکاتی برای پیشگیری، به مطالعه ادامه دهید.

علائم سردرد ناشی از دهیدراتاسیون

سردردهای ناشی از دهیدراتاسیون ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد، اما به طور معمول علائمی شبیه به سایر سردردهای شایع دارند. برای بسیاری از افراد، ممکن است احساس سردرد ناشی از خماری داشته باشد، که غالباً به عنوان درد ضربان دار در دو طرف سر توصیف می شود و در اثر فعالیت بدنی تشدید می شود.
یک نظرسنجی کوچک که در مجله پزشکی سردرد منتشر شد، نشان داد که در میان افراد مصاحبه شده، از هر 10 نفر 1 نفر سردرد ناشی از دهیدراتاسیون را تجربه کرده است. این پاسخ دهندگان سردرد را به عنوان دردی توصیف می کنند که وقتی سر خود را حرکت می دهند ، خم می شوند یا راه می روند، بدتر می شود. بیشتر این پاسخ دهندگان به نظرسنجی، 30 دقیقه تا 3 ساعت پس از نوشیدن آب احساس آرامش کامل کردند.
یک مطالعه کوچک دیگر در مورد افراد مبتلا به میگرن مزمن، که در سردرد نتشره داشته اند، نشان داد که از هر 95 نفر 34 نفر کمبود آب بدن را عامل میگرن می دانند. علائم میگرن بسیار متفاوت است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید در یک طرف سر
  • حالت تهوع
  • آئورا

علائم دیگر کم آبی خفیف تا متوسط ​​عبارتند از:

  • تشنگی
  • خشکی یا چشسبندگی دهان
  • کاهش حجم ادرار
  • ادرار زرد تیره 
  • پوست خنک و خشک
  • گرفتگی عضلات

چه عواملی باعث سردرد ناش از دهیدراتاسیون می شوند؟

کمبود آب بدن هر زمانی که بیشتر از میزان مصرف آب آن را از دست دهید اتفاق می افتد. گاهی اوقات ممکن است نوشیدن آب کافی را فراموش کنید. گرچه در بیشتر مواقع، کمبود آب بدن زمانی اتفاق می افتد که شما به شدت ورزش کنید و نتوانید آب از دست رفته از طریق عرق را دوباره جایگزین  کنید. در روزهای بسیار گرم، به خصوص هنگامی که هوا گرم و مرطوب است، می توانید مقدار قابل توجهی آب از طریق عرق از دست دهید. کمبود آب بدن نیز یکی از عوارض جانبی رایج بسیاری از داروهای تجویز شده و بدون نسخه (OTC) است.

بدن انسان برای انجام حیاتی ترین عملکردهای خود به آب متکی است، بنابراین کمبود مقدار آن می تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی شدید باشد، کم آبی بدن می تواند باعث آسیب مغزی و مرگ شود. کم آبی شدید در موارد زیر شایع است:

  • کودکان
  • بزرگسالان
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن
  • افرادی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند

اما فقط یک مورد خفیف از کمبود آب لازم است تا باعث سردرد ناشی از دهیدراتاسیون شود.

تسکین سر دردهای ناشی از دهیدراتاسیون

آب بنوشید

ابتدا هرچه سریعتر آب بنوشید. بیشتر سردردهای ناشی از کم آبی طی سه ساعت پس از نوشیدن برطرف می شوند. نیازی به تامین اب بیش از حد ندارید: یک یا دو لیوان آبدر بیشتر موارد کمک کننده است.
نوشیدن بیش از حد و سریع بعضی اوقات باعث می شود که افراد کم آب بدن دچار استفراغ شوند، بنابراین بهتر است آب را آرام و مداوم بنوشید. حتی می توانید چند قالب یخ را بمکید.

نوشیدنی های حاوی الکترولیت

در حالی که آب معمولی نیز می‌تواند این کار را انجام دهد، نوشیدنی هایی مانند Pedialyte و Powerade باعث تامین الکترولیت ها می شوند. الکترولیت ها مواد معدنی هستند که بدن شما برای عملکرد به آن ها نیاز دارد. شما آنها را از غذاهایی که می خورید و چیزهایی که می نوشید دریافت می کنید. کمبود آب بدن می تواند تعادل الکترولیت ها را در بدن شما مختل کند، بنابراین با استفاده از یک نوشیدنی ورزشی کم قند می توانید احساس خوبی داشته باشید.

مسکن های بدون نسخه یا OTC

اگر بعد از نوشیدن آب سردردتان بهبود نیافت، می توانید یک مسکن OTC استفاده کنید، مانند:

  • ایبوپروفن (Advil, Motrin IB)
  • آسپرین (Bufferin)
  • استامینوفن (Tylenol)

 سعی کنید از داروهای میگرن OTC که حاوی کافئین هستند خودداری کنید، زیرا کافئین می تواند باعث کمبود آب بدن شود. مثل همیشه، قبل از شروع هر داروی جدید، حتی داروهای OTC، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از ناراحتی معده، این داروها را طبق دستور همراه با غذا یا آب مصرف کنید.

کمپرس سرد

وقتی دچار سر درد ضربان دار میشوید ، یخ دوست شماست. کیسه یخ ژلی به طور کلی راحت ترین گزینه است. معمولاً می توانید این بسته های یخی را با روکشی که به پیشانی شما بسته می شود، خریداری کنید. همچنین می توانید به راحتی خودتان آن را بسازید. بسیاری از افراد دریافتند كه یخ های خرد شده داخل یک بسته کوچک که در خانه تهیه می‌کنند می‌توان موثرتر باشد. یخ را در کیسه ای پلاستیکی قرار دهید، آن را روی سر خود قرار دهید و جایی تاریک و آرام دراز بکشید.
همچنین می توانید از پارچه ای که آن را در آب خیس کرده اید و برای مدت کمی در فریزر قرار داده اید استفاده کنید.

چگونه می توان از سردرد ناشی از دهیدراتاسیون جلوگیری کرد

اگر می دانید کمبود آب بدن برای شما یک عامل سردرد است، برای جلوگیری از آن اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک بطری آب قابل استفاده مجدد در کیف یا اتومبیل خود داشته باشید تا در هنگام حرکت به راحتی به آب دسترسی داشته باشید.
  • سعی کنید برای بهبود طعم و مزه، مواد بدون قند به آب خود اضافه کنید. نوشیدن کریستال لایت به جای نوشابه می تواند به شما در کاهش کالری و هیدراته ماندن کمک کند.
  • هنگام تمرینات خود آب به همراه داشته باشید.

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات 31

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا