برای بیماران

درمان میگرن با بوتاکس

Botox Injections for Migraine Treatment

بوتاکس نام تجاری داروی onabotulinumtoxinA میباشد که برای جلوگیری از سردرد در بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شده است.
میگرن یک بیماری مزمن است که می تواند علائم مختلفی ایجاد کند، از جمله سردردهای شدید که می تواند ضربان دار و ناتوان کننده باشد. این سردردها معمولا در یک طرف سر شما اتفاق می افتد و ممکن است از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. اگر برای سه ماه متوالی، شما 15 روز یا بیشتر در ماه سردرد داشته باشید و حداقل 8 روز، این سردردها دارای مشخصات میگرنی (مانند همراهی با تهوع یا حساسیت به نور و صدا) باشد، مبتلا به میگرن مزمن (طولانی مدت) شده اید. در موارد مزمن میگرن، اگر بیمار به داروهای رایج پاسخ ندهد، پزشک ممکن است از تزریق بوتاکس (یا داروهای مشابه نظیر دیسپورت) برای کاهش سردردهای بیمار استفاده کند.

در اینجا اصول اولیه تجویز بوتاکس برای کنترل میگرن مزمن ذکر شده است:

  • ماده فعال: onabotulinumtoxinA
  • کلاس دارو: نوروتوکسین
  • فرم دارو: محلول مایع (به صورت تزریق عضلانی تجویز می شود).

عوارض جانبی بوتاکس

استفاده از بوتاکس برای جلوگیری از سردرد در بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن ممکن است عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست های زیر شامل برخی از عوارض اصلی است که ممکن است هنگام استفاده از بوتاکس برای این منظور رخ دهد.

عوارض جانبی خفیف

مانند سایر داروها، تزریق بوتاکس برای جلوگیری از سردرد در بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن می تواند عوارض جانبی خفیفی ایجاد کند. این عوارض جانبی ممکن است موقتی باشد، چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد اما اگر مدت زمان طولانی تری طول بکشد یا اگر شما را آزار دهد یا تشدید شود، مهم است که با پزشک مغزواعصاب خود مشورت کنید.

عوارض جانبی خفیف تزریق بوتاکس می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افتادگی پلک ها
  • سفتی عضلات، اسپاسم یا ضعف در نزدیکی محل های تزریق بوتاکس
  • گردن درد
  • درد در محل های تزریق بوتاکس

افتادگی پلک ناشی از تزریق بوتاکس معمولاً طی چند هفته خود به خود از بین می رود.

عوارض جانبی جدی

 اگرچه عوارض تزریق بوتاکس نادر است اما در بیمارانی که برای جلوگیری از سردرد در میگرن مزمن تجویز شده، عوارض جانبی جدی هم گزارش شده است. در صورت بروز عوارض جانبی جدی پس استفاده از بوتاکس، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.  

عوارض جانبی جدی این تزریق بوتاکس می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • واکنش آلرژیک
  • گسترش اثرات دارو به عضلات مجاور، که به طور بالقوه می تواند تهدید کننده بلع یا تنفس باشد

* بوتاکس هشدار جعبه ای برای این عارضه جانبی دارد. این جدیدترین هشدار FDA است.

مقدار مصرف بوتاکس برای درمان میگرن

دوز توصیه شده بوتاکس 155 واحد کل است که به 31 تزریق تقسیم می شود. این تزریق ها در هفت ناحیه عضلانی خاص در سر و گردن شما انجام می شود. هر ناحیه عضلانی دارای تعدادی مکان است که در آن 0.1 میلی لیتر بوتاکس تزریق می شود. (از نظر واحد، 0.1 میلی لیتر حدود 5 واحد است.) در مجموع، 155 واحد در 31 محل منحصر به فرد در عضلات سر و گردن شما تزریق می شود.

شما احتمالاً هر 12 هفته نیاز به تکرار تزریق خواهید داشت.

نحوه تزریق بوتاکس

بوتاکس به فرم پودری است که در یک ویال یکبار مصرف وجود دارد. دارو با یک محلول مایع مخلوط می شود. برای پیشگیری از سردرد در بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن، دارو به صورت تزریق عضلانی تجویز می شود. این تزریق توسط یک پزشک دوره دیده انجام می شود.

نواحی تزریق

تزریق عضلانی مستقیماً داخل عضله انجام می شود اما این عضلات کدامند؟ این نواحی عبارتند از:

  • پشت سر ، پشت هر گوش
  • وسط پیشانی ، بالای هر چشم
  • قسمت پایین پیشانی ، درست بالای بینی
  • قسمت پایین پیشانی ، نزدیک لبه داخلی هر ابرو
  • عضلات قسمت بالای گوش
درمان میگرن با بوتاکس - سردرد, درمان سردرد - %d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86

به طور کلی، تزریق بوتاکس هر 12 هفته برای جلوگیری از سردرد در بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن انجام می شود. اما حتماً به برنامه درمانی که پزشک برای شما توصیه می کند پایبند باشید.

سوالات متداول

در اینجا چند سوال متداول در مورد استفاده از بوتاکس برای جلوگیری از سردرد در بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن آورده شده است.

آیا استفاده از بوتاکس برای میگرن می تواند به چین و چروک پوست نیز کمک کند؟

وقتی تزریق بوتاکس برای میگرن انجام می دهم چه انتظاری دارم؟

چگونه بوتاکس از میگرن جلوگیری می کند؟

روش کار بوتاکس

بوتاکس نوعی دارو به نام نوروتوکسین است و عملکرد اعصاب را متوقف می کند.

اعصاب شما معمولاً با استفاده از استیل کولین ، که یک انتقال دهنده عصبی است ، با مناطق دیگر بدن ارتباط برقرار می کنند (انتقال دهنده های عصبی، پیام رسان های شیمیایی هستند). بوتاکس با متوقف کردن آزادسازی استیل کولین در اعصاب کار می کند. این بدان معناست که اعصاب شما نمی توانند عضلات را دچار اسپاسم یا انقباض کنند. هنگامی که برای جلوگیری از سردرد استفاده می شود، بوتاکس سیگنال های عصبی را که باعث درد میشوند مسدود می کند.
در برخی موارد، افرادی که برای جلوگیری از سردرد از تزریق بوتاکس استفاده می کنند  طی 2 تا 4 هفته بهبودی در وضعیت خود مشاهده می کنند. اما به خاطر داشته باشید که ممکن است دو مجموعه تزریق و 6 ماه کامل طول بکشد تا حداکثر اثرات ناشی از بوتاکس را احساس کنید.

بوتاکس و کودکان

بوتاکس برای جلوگیری از سردرد در کودکان کمتر از 18 سال با  میگرن مزمن تأیید نشده است.

تاثیر بوتاکس بر روی میگرن چقدر است؟

دو مطالعه بالینی اثر تزریق بوتاکس در جلوگیری از سردرد در بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن را نشان داده است.
این مطالعات بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن را مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان تزریق بوتاکس یا دارونما (درمان بدون داروی فعال) انجام دادند. شرکت کنندگان دو تزریق به فاصله 3 ماه انجام دادند.
محققان تعداد روزهای سردرد را در ابتدای مطالعه با تعداد روز پس از 6 ماه درمان مقایسه کردند. نتایج نشان داد افرادی که بوتاکس دریافت میکنند به طور متوسط ​​کمتر از افرادی که دارونما دریافت می کنند، سردرد دارند.

قبل از دریافت بوتاکس

قبل از تزریق بوتاکس برای جلوگیری از سردردهای ناشی از میگرن مزمن ، اطلاعات مهمی را باید ذکر کنید. اگر شرایط پزشکی خاصی داشته باشید یا سایر عواملی که بر سلامتی شما تأثیر می گذارد، ممکن است دارو برای شما گزینه مطمئنی نباشد. برخی از این موارد در زیر ذکر شده است:

هشدار جعبه ای: گسترش اثرات سم

این دارو دارای هشدار جعبه ای است. این جدی ترین هشدار سازمان غذا و دارو (FDA) است. هشدار جعبه ای در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد، به پزشکان و بیماران هشدار می دهد.
بعد از تزریق بوتاکس، دارو ممکن است گاهی به سایر قسمت های بدن نیز سرایت کند. این می تواند به یک بیماری جدی به نام بوتولیسم منجر شود که ممکن است مجموعه ای از علائم زیر را داشته باشد:

  • ضعف عضلانی
  • کمبود انرژی
  • دید دوتایی
  • افتادگی پلک ها
  • مشکل در صحبت کردن
  • صدای خشن
  • مشکل در بلعیدن
  • تنفس دشوار
  • از دست دادن کنترل مثانه

ممکن است بوتولیسم ساعت ها ، روزها یا هفته ها پس از دریافت بوتاکس رخ دهد. اگر بعد از تزریق بوتاکس علائم بالا را تجربه کردید، باید با پزشک خود صحبت کنید.
به ندرت، مشکل در بلع یا تنفس که بوتولیسم می تواند ایجاد کند زندگی را تهدید می کند. اگر قبلاً در بلع یا تنفس مشکل دارید، ممکن است خطر این مشکلات بیشتر باشد. اگر پس از تزریق بوتاکس در بلع یا تنفس مشکل پیدا کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

هشدارهای دیگر در مورد درمان میگرن با تزریق بوتاکس

بوتاکس علاوه بر هشدارهای جعبه ای، هشدارهای دیگری نیز دارد.
اگر هر یک از شرایط پزشکی زیر را دارید، قبل از استفاده از بوتاکس با پزشک خود صحبت کنید:

  • اگر قرار است در آینده جراحی در محل تزریق خود انجام دهید
  • اگر در محل تزریق عفونت داشته باشید
  • اگر شما یک بیماری عصبی عضلانی دارید ، مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یا میاستنی گراویس
  • اگر به بوتاکس یا هر یک از مواد تشکیل دهنده آن واکنش آلرژیک داشته اید
  • اگر باردار یا شیرده هستید

سلب مسئولیت: سایت نورولوژی تمام تلاش خود را کرده است تا اطمینان حاصل کند که تمام اطلاعات این مقاله صحیح، جامع و به روز هستند. با این حال ، این مقاله نباید به عنوان جایگزینی برای دانش و تخصص یک متخصص مغزواعصاب (نورولوژیست) در نظر گرفته شود. همیشه باید قبل از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید.

سلب مسئولیت: سایت نورولوژی تمام تلاش خود را کرده است تا اطمینان حاصل کند که تمام اطلاعات این مقاله صحیح، جامع و به روز هستند. با این حال ، این مقاله نباید به عنوان جایگزینی برای دانش و تخصص یک متخصص مغزواعصاب (نورولوژیست) در نظر گرفته شود. همیشه باید قبل از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا