برای بیماران

۸ دلیل بروز سکته مغزی در جوانان

Strokes in Younger Adults

بسیاری از مردم سکته مغزی را برای افراد مسن می دانند و تصور نمیکنند که ممکن است سکته مغزی در جوانان هم بروز کند. در حقیقت تعداد سکته های مغزی در افراد مسن در حال کاهش، اما در سنین جوان تر در حال افزایش است. تا 15 درصد از سکته های مغزی مرتبط با افراد زیر 45 سال است و مردان و زنان به طور مساوی به آن مبتلا میشوند. سکته مغزی در جوانی به معنای سالیان درازی است که باید با اثرات مخرب آن دست و پنجه نرم کنید، سال هایی که باید پربارترین زمان شما باشد. خبر خوب این است که وقتی از عوامل خطرساز سکته مغزی مطلع شدید، همین الان می توانید اقدامات لازم را برای کاهش آنها انجام دهید.

فشار خون بالا

حدود 20 درصد از افراد بین 20 تا 39 سال دارای فشار خون بالا هستند – عامل خطر شماره یک برای سکته مغزی. فشار خون بالا از آنجا که هیچ علامتی ندارد می تواند یک قاتل مخفی باشد، بنابراین مهم است که به طور مرتب فشار خون خود را چک کنید. پزشک شما می تواند داروهایی برای کاهش فشار خون شما تجویز کند و شما می توانید در سبک زندگی خود تغییراتی مانند مصرف رژیم غذایی سالم، اجتناب از نوشیدنی های شیرین و محدود کردن الکل را بگنجانید. متخصصان اغلب رژیم غذایی ” DASH(Dietary Approaches to stopping Hypertension)” را توصیه میکنند – رویکردهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا – که بر کاهش مصرف سدیم و مصرف سبزیجات، میوه و لبنیات کم چرب تمرکز دارد. همچنین این رژیم شامل مقادیر متوسطی از ماهی، غلات کامل و آجیل است. این مواد غذایی حاوی مواد مغذی ای هستند که می توانند به کاهش فشار خون شما کمک کنند.

کلسترول بالا

در بین افراد جوانی که سکته مغزی کرده اند، کلسترول بالا شایع ترین ویژگی مشترک بود. کلسترول بالا اگرچه می تواند ارثی باشد، اما همچنین می تواند ناشی از خوردن بیش از حد چربی اشباع (اغلب در غذاهای بسیار فرآوری شده) و همچنین اضافه وزن و بی تحرکی باشد. شما می توانید با خوردن میوه، سبزیجات و پروتئین بدون چربی بیشتر و فعال ماندن یا انجام ورزش متوسط به کنترل کلسترول خود کمک کنید. داروهایی وجود دارد که کلسترول را کاهش میدهند، اما پزشکان هنوز در مورد اثرات طولانی مدت آنها بر روی جوانان در حال یادگیری هستند؛ بنابراین با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای احتمالی صحبت کنید.

مصرف سیگار

با استناد به مؤسسه های ملی بهداشت (National Institutes of Health)، هرچه بیشتر سیگار بکشید، با احتمال بیشتری به سکته مغزی مبتلا می شوید. مصرف سیگار همچنان عامل اصلی مرگ های قابل پیشگیری در ایالات متحده است، برای بیش از 30 سال پس از اعلام خطر جدی آن برای سلامتی. مصرف سیگار به طور مستقیم با 50 درصد سکته های مغزی در بزرگسالان جوان مرتبط است. اگر سیگار مصرف می کنید، برای مشاوره در مورد ترک سیگار و کسب اطلاعات در مورد برنامه های ترک سیگار در نزدیکی خود، با پزشک خود مشورت کنید.

چاقی

وزن بیشتر بدن یعنی خطر بالاتر سکته مغزی. بر اساس برخی برآوردها، چاقی در بچه های کوچکتر در 30 سال گذشته دو برابر و در نوجوانان چهار برابر شده است. بیش از یک سوم افراد بین 6 تا 19 سال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. در یک مطالعه مشخص شد چاقی عاملی است که احتمال سکته مغزی را تا 57 درصد افزایش می دهد. با پزشک خود در مورد روش های کاهش وزن و عادات زندگی سالم برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی مشورت کنید.

دیابت

افراد مبتلا به دیابت – چه نوع 1 چه نوع 2 – در مقایسه با جمعیت عمومی دو تا چهار برابر بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند. کارشناسان تخمین می زنند بیش از 200 هزار نفر در افراد زیر 20 سال مبتلا به دیابت هستند (و بسیاری دیگر حتی تشخیص داده نمی شوند)، که خطر عوارض را در حین بهبودی از سکته مغزی افزایش می دهد. با پزشک خود در مورد مراحل خاصی که به کاهش خطر سکته مغزی در جوانان کمک می کند – به عنوان بخشی از مدیریت دیابت – صحبت کنید.

مواد مخدر و الکل

جوانانی که به طور منظم مقدار زیادی الکل مصرف می کنند در مقایسه با جوانانی که در حد اعتدال می نوشند یا اصلاً مصرف نمی کنند به طور قابل توجهی بیشتر در معرض سکته مغزی هستند. محققان هنوز در حال مطالعه این ارتباط هستند، اما الکل احتمال ابتلا به فشار خون بالا و انسداد عروق را افزایش می دهد که می تواند منجر به سکته مغزی گردد. استفاده از داروهای غیرقانونی خیابانی یکی دیگر از عوامل خطر شناخته شده برای سکته مغزی در افراد زیر 35 سال است.

بیماری عروق کرونر

بیش از نیمی از افراد جوان بین 18 تا 24 سال حداقل یک عامل خطر بیماری عروق کرونر قلب دارند که آنها را در معرض خطر انسداد شریان قرار می دهد که خود می تواند منجر به سکته مغزی در جوانان شود. بسیار مهم است که بدانید آیا در معرض CAD هستید یا خیر و اینکه آیا باید اقدامی انجام دهید تا از بدتر شدن آن جلوگیری کنید. حدود 80 درصد از بیماری های قلبی و سکته های مغزی با اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی قابل پیشگیری است؛ بنابراین اگر جوان هستید، می توانید عاداتی را در خود ایجاد کنید که در طولانی مدت شما را سالم نگه می دارد.

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد امتیازات 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا