برای بیماران

خواب نوزادان و شیرخواران

Infant and Babies Sleep

مروری بر ویژگی های خواب شیرخواران و راهکارهایی برای بهبود آن

سال اول زندگی نوزاد سرشار از تغییرات و نقاط عطف است؛ اگرچه خواب نوزاد و خوابیدن منظم و ممتد شیر خوار در طول شب یکی از مواردی است که والدین در آرزوی آنند اما برای تحقق آن، باید بیشتر منتظر بمانند.

ممکن است مدتی طول بکشد تا والدین، خود را با روال خواب نوزاد تطبیق دهند و یاد بگیرند که چگونه می توان به نوزاد کمک کرد تا خواب سالمی داشته باشد. والدین معمولاً سؤالات فراوانی در مورد عادات خواب طبیعی نوزاد و تغییراتی که در ۱۲ ماه اول زندگی در خواب نوزاد رخ می دهد، در ذهن دارند. در این مقاله به بخشی از این سوالات پرداخته می شود. 

نوزادان به چه میزان خواب نیاز دارند؟

الگوهای خواب در سال اول زندگی نوزاد تغییر می کند، از جمله میزان کل خواب مورد نیاز و تعداد دوره های خواب در طول روز و شب.

خواب نوزادان در بدو تولد تا ۳ ماهگی

در این سن به طور طبیعی نوزادان ۱۴ تا ۱۷ ساعت در شبانه روز را در خواب می گذرانند که شامل دوره های کوتاه تری است که با تغذیه، تعویض پوشک و تعامل با خانواده تقسیم شوند. شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند معمولاً بیشتر از نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، غذا  می خورند (تقریباً هر ۲ ساعت در مقابل هر ۳ ساعت). البته، آکادمی پزشکی خواب آمریکا به والدین توصیه می‌کند که اگر الگوی خواب نوزادشان با پیش ‌بینی‌ها مطابقت ندارد نگران نباشند، زیرا این مقادیر ممکن است تا قبل از ۴ ماهگی متفاوت باشد.

خواب نوزادان در ۳ تا ۶ ماهگی

حول و حوش ۳ ماهگی، نیاز روزانه نوزاد به خواب به ۱۲ تا ۱۵ ساعت کاهش می یابد. تقریباً در این زمان، دوره های خواب شیرخوار شروع به طولانی‌تر شدن می کند، زیرا نوزادان می‌توانند مدت بیشتری بدون شیر خوردن بمانند. بیشتر نوزادان در این دوره زمانی شروع به خوابیدن در طول شب می‌کنند، اگرچه استثناهایی هم وجود دارد.

خواب نوزادان در ۶ تا ۱۲ ماهگی

از ۶ ماهگی به بعد، نوزادان بیشترین میزان خواب خود را در شب دارند. با این حال، مسائل دیگری مانند دندان درآوردن، جهش رشد، بیماری ها یا پسرفت خواب ممکن است منجر به بیدار شدن های شبانه شود. اگر نوزادان در این مرحله در تمام طول شب نمی‌خوابند، والدین ممکن است به تمهیدات ویژه ای نیاز داشته باشند.

خواب برای رشد انسان ضروری است. در طول خواب، مغز فعالیت شدیدی را تجربه می‌کند و پایه‌هایی را برای یادگیری و رشد ما ایجاد می‌کند، از جمله رشد رفتار، احساسات و تکامل سیستم ایمنی. خواب نامناسب در دوران شیرخوارگی با مشکلاتی در عملکرد شناختی، مهارت‌های اجتماعی، چاقی و افت کیفیت زندگی در دوران کودکی مرتبط است.

کودک شما معمولاً با بیقراری، گریه کردن، خمیازه کشیدن یا مالیدن چشمانش به شما می فهماند که آماده خواب است. شما می توانید از این نشانه ها برای ایجاد یک برنامه زمانی برای خواب شیرخوار استفاده کنید. عدم توجه به این نشانه ها می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت شیرخوار شما داشته باشد.

هدف این است که به نوزادتان کمک کنید تا پایان یک سالگی، بتواند در طول شب به طور متوالی بخوابد. همانطور که شیرخوار بزرگ می شود و به کودک نوپا و سنین مدرسه تبدیل می شود، نیازهای خواب او بیشتر شبیه به بزرگسالان می شود.

چگونه به شیرخوار کمک کنیم تا به خواب رود (و در خواب بماند)؟

داشتن یک روال و عادت ثابت برای خواب نکته کلیدی در آموزش خواب به شیرخوار است. در چند ماه اول، برنامه خواب کودک شما تا حد زیادی با الگوی غذا خوردن او تعیین می شود. با این حال، همانطور که آنها رشد می کنند، می توانند فواصل بین تغذیه را طولانی تر کنند. در این مرحله، می توانید شروع به پیروی از یک برنامه ثابت خواب کنید. 

برای کمک به کودکتان در ایجاد یک ریتم شبانه روزی سالم، قدم اول این است که او را به مدت کافی در معرض نور روز قرار دهید. شیرخواران معمولاً به چندین چرت در طول روز نیاز دارند، اما می توانید چرت زدن های او را طوری مدیریت کنید که شب ها هنگام خواب خسته (نه بیش از اندازه خسته) باشد تا بهتر بخوابد. 

قبل از زمان خواب، سعی کنید یک فضای آرام در منزل ایجاد کنید و هر شب همان برنامه قبل از خواب همیشگی را انجام دهید.

عاداتی که کمک می کند تا کودک برای خواب بهتر آماده شود

  • حمام کردن
  • پوشیدن لباس خواب و تعویض پوشک
  • خواندن یک کتاب داستان
  • خواندن شعر یا لالایی
  • خوردن یک وعده غذایی سبک
  • کاهش نور محیط
  • کاهش مختصر دمای محیط
  • ساکت کردن محیط منزل

یک بخش مهم از ایجاد عادت خواب سالم برای شیرخوار آموزش “تنها به خواب رفتن” است. برای بسیاری از نوزادان، تکان دادن یا در آغوش گرفتن آرامش ‌بخش است اما بهتر است نوزاد خود را قبل از اینکه کاملاً بخوابد، به رختخواب ببرید. به این ترتیب اگر در طول شب از خواب بیدار شوند و شما آنجا نباشید کمتر مضطرب خواهند شد و ممکن است بدون نیاز به کمک شما بتوانند دوباره به خواب روند.

اگر نوزادتان خوب نمی خوابد، چه کار کنید؟

هر نوزادی ویژگی خاص خود را دارد، بنابراین اگر کودک شما همه قواعد را رعایت نمی کند، نگران نشوید. این طبیعی است که نوزادان در طول شب چندین بار از خواب بیدار شوند اما اگر در مورد الگوهای خواب کودکتان سؤالی دارید در صحبت با پزشک اطفال خود تردید نکنید.

اگر کودک شما با گریه از خواب بیدار می شود و بعد از چند دقیقه دوباره به خواب نمی رود، ممکن است گرسنه باشد، ناراحت باشد یا نیاز به تعویض پوشک داشته باشد. به سرعت و بی سر و صدا به نیازهای او رسیدگی کنید و در صورت امکان از یک چراغ خواب به جای لامپ سقفی استفاده کنید. می توانید شیرخوار مضطرب خود را با نوازش کردن یا لالایی خواندن یا گفتن چند کلمه اطمینان بخش آرام کنید، اما سعی کنید او را از تخت بیرون نیاورید مگر اینکه واقعاً ضروری باشد.

محبت و توجه فراوان به نوزادتان در طول روز و تشویق او به مستقل خوابیدن در شب ممکن است اضطراب جدایی را که بسیاری از نوزادان در حدود ۶ ماهگی احساس می‌کنند کاهش دهد. 

غیر معمول نیست که نوزادان هر چند وقت یکبار دچار برنامه خواب نامنظم شوند. این “پسرفت” خواب، بخشی طبیعی (و اغلب موقتی) از نوزادی سالم است و می‌تواند به دلیل دندان درآوردن، بیماری، جهش رشد، تغییر ساعت خواب، یا زمانی که شیرخوار در حال یادگیری مهارت‌های جدیدی مانند صحبت کردن یا راه رفتن است، رخ دهد.

نکته آخر اینکه، اگر تازه مادر شده اید، بخوبی می‌دانید که وقتی خودتان دچار کمبود خواب هستید، آرام کردن کودک برای خوابیدن چقدر دشوار است. اگر خسته شده اید و مراقبت از نوزاد برایتان دشوار شده است حتماً از خانواده و دوستان کمک بگیرید.

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات 33

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا