بیماری ها

تشنج تونیک کلونیک چیست؟

Tonic Clonic Deizures

تشنج تونیک کلونیک شناخته شده ترین نوع تشنج صرع است.
آیا تا به حال کسی را دیده اید که تشنج کلونیک داشته باشد؟ یا شاید شما خودتان یک مورد را تجربه کرده باشید ، اما به خاطر نمی آورید چه اتفاقی افتاده است.
حدود یک چهارم افراد مبتلا به صرع ، تشنج تونیک کلونیک دارند و احتمالاً آنها شناخته شده ترین نوع تشنج هستند. بنابراین ، آنها چه هستند و چگونه با آنها رفتار می شود؟

تشنج تونیک کلونیک

تشنج تونیک کلونیک زمانی اتفاق می افتد که فعالیت الکتریکی غیرمعمولی در مغز شما اتفاق بیفتد. فعالیت الكتریكی معمولاً به طور هم زمان در سراسر مغز شروع می شود ، گرچه ممكن است در یك نقطه شروع شود و از آنجا گسترش یابد. تشنج های تونیک کلونیک باعث متشنج شدن عضلات می شود که در صورت ایستادن باعث افتادن می شود و بدن ، پاها و بازوها به طور غیرقابل کنترل حرکت می کنند. افرادی که دچار تشنج قوی کلونیک هستند ، در طی خود تشنج بیهوش هستند و ممکن است پس از پایان تشنج ، بهبودی مدتی طول بکشد.

علائم تشنج تونیک کلونیک

تشنج های تونیک کلونیک اغلب (اما نه همیشه) مراحل زیر را طی می کنند:

1. فاز پرودرمال

حدود 20٪ از افراد “مرحله پیش تولید” را تجربه می کنند. این اتفاق می تواند چند روز یا چند ساعت قبل از شروع تشنج رخ دهد. ممکن است احساس گیجی ، اضطراب ، تحریک پذیری یا سردرد داشته باشید.

2. هاله یا اورا

بسیاری از افراد (اما نه همه) کمی قبل از خود تشنج احساساتی  را تجربه می کنند ، جایی که احساسات عجیبی دارید ، متوجه طعم و بوی عجیب می شوید یا رنگ های غیرمعمول می بینید. این اغلب هشدار دهنده این است که تشنج در شرف وقوع است.

3. فاز تونیک

در مرحله تونیک ، شما از هوش می روید و عضلات شما سفت می شوند.

اگر ایستاده اید ، ممکن است دستان خود را به هوا بیندازید و روی زمین بیفتید. همچنین ، وقتی هوا از ریه های شما خارج می شود ، ممکن است فریاد بزنید. مرحله سفتی اندام معمولاً فقط چند ثانیه طول می کشد.

4. فاز کلونیک

در مرحله کلونیک ، پاها و بازوهای شما حالت تکان خوردن و غیر قابل کنترل پیدا می کنند و ممکن است فک خود را فشار دهید. همچنین ممکن است کنترل مثانه خود را از دست دهید (خود را خیس کنید). مرحله کلونیک معمولاً حدود یک دقیقه طول می کشد ، اما می تواند تا سه دقیقه یا بیشتر ادامه یابد.

اگر تشنج تونیک کلونیک بیش از پنج دقیقه ادامه یابد (یا فرد متوقف شود سپس تشنج کلونیک را شروع کند بدون اینکه به هوش بیاید) این یک فوریت پزشکی است و باید با اورژانس تماس گرفت .

5. مرحله پس از ایکتال

این مرحله بهبود است. اگر تشنج کلونیک را تجربه کرده باشید ، معمولاً برای زمانی بین دو ساعت تا چند روز احساس خستگی خواهید کرد. ممکن است احساس گیجی و درد داشته باشید و سردرد داشته باشید.

درمان تشنج کلونیک تونیک

متخصص مراقبت های بهداشتی صرع می تواند راهنمایی خاصی در مورد درمان تشنج تونیک کلونیک به شما ارائه دهد. این ممکن است شامل مواردی مانند:

• مصرف داروی تشنج
• جراحی مغز یا استفاده از دستگاههای پزشکی که به کنترل تشنج کمک می کند
• تهیه داروهای ویژه برای استفاده در خانه که می توانند حملات تونیک کلونیک را متوقف کنند (این مورد بیشتر در افرادی مشاهده می شود که تشنج آنها با داروهای منظم ضد صرع کنترل نمی شود)

اولین درمان تشنج کلونیک

همچنین ممکن است بخواهید برای دوستان و خانواده خود مشاوره ارائه دهید تا آنها بدانند در صورت تشنج کلونیک در اطراف خود چه کاری انجام دهند:

– سعی نکنید فرد تشنجی را نگه دارید یا از حرکت وی جلوگیری کنید
– سعی کنید و فضای اطراف را پاک کنید تا به خود صدمه نزند
– در صورت امکان ، وی را به آرامی به کنار خود حرکت دهید (موقعیت بهبودی)
– سعی نکنید چیزی را به زور به دهان فرد وارد کنید یا با دست خود دهان وی را باز کنید (بلعیدن زبان برای او غیرممکن است)
– تا پایان تشنج با فرد بمانید
– به ساعت خود نگاه کنید – اگر تشنج بیش از پنج دقیقه ادامه داشت ، با اورژانس تماس بگیرید

حملات تشنجی تونیک کلونیک می تواند ترسناک باشد و تماشای آن ناراحت کننده باشد. با این حال ، با آموزش خود در مورد این نوع تشنج و یادگیری درمان تشنج کلونیک تونیک ، مدیریت آنها بسیار آسان تر است.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 83

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا