پیشگیری و مراقبت

نور آبی چیست و چه تاثیری روی خواب و تشنج دارد

Blue Light

اگرچه از نظر محیطی سازگار است ، اما نور آبی می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد و به طور بالقوه باعث بیماری شود. تا زمان ظهور نور مصنوعی ، خورشید منبع اصلی روشنایی بود و مردم عصرها را در تاریکی نسبی می گذراندند. اکنون ، در بیشتر جهان ، شب ها روشن می شوند و ما دسترسی آسان به همه طیف های نوری داریم.

اما ممکن است با این همه هزینه ، هزینه ای را برای بازیابی بپردازیم. در شب ، نور ساعت بیولوژیکی بدن – ریتم شبانه روزی – را از حالت لرزش خارج می کند. خواب رنج می برد. از این بدتر ، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است در ایجاد سرطان ، دیابت ، بیماری های قلبی و چاقی نقش داشته باشد.

نور آبی چیست؟

همه رنگ های نور تأثیر یکسانی ندارند. به نظر می رسد که طول موج های آبی – که در ساعات روشنایی روز مفید هستند زیرا باعث افزایش توجه ، زمان واکنش و خلق و خو می شوند – بیشترین اخلال را در شب ایجاد می کنند. و گسترش الکترونیک با صفحه نمایش ، و همچنین روشنایی کم مصرف ، باعث افزایش قرار گرفتن در معرض طول موج های آبی ، به ویژه پس از غروب خورشید می شود.

نور و خواب

ریتم شبانه روزی همه کمی متفاوت است ، اما طول متوسط ​​آن 24 و یک چهارم ساعت است. ریتم شبانه روزی افرادی که دیر بیدار می مانند کمی بیشتر است در حالی که ریتم پرندگان زودتر از 24 ساعت کوتاه است. دکتر چارلز سیزلر از دانشکده پزشکی هاروارد در سال 1981 نشان داد که نور روز ساعت داخلی فرد را با محیط همسو می کند.

قرار گرفتن در معرض نور در شب بد است؟

برخی مطالعات نشان می دهد ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض نور در شب ، مانند کار در شیفت شب ، به دیابت ، بیماری های قلبی و چاقی وجود دارد. این ثابت نمی کند که قرار گرفتن در معرض نور در شب باعث ایجاد این شرایط می شود. و همچنین مشخص نیست که چرا می تواند برای ما بد باشد.

یک مطالعه در دانشگاه هاروارد اندکی در مورد ارتباط احتمالی با دیابت و احتمالاً چاقی روشن کرد. محققان 10 نفر را در برنامه ای قرار دادند که به تدریج زمان ریتم شبانه روزی آنها را تغییر می دهد. سطح قند خون آنها افزایش یافت ، آنها را به یک حالت پیش دیابتی تبدیل کرد و سطح لپتین ، هورمونی که باعث احساس سیری افراد بعد از غذا می شود ، کاهش یافت.

قرار گرفتن در معرض نور ترشح ملاتونین ، هورمونی را که بر ریتم شبانه روزی تأثیر می گذارد ، سرکوب می کند. حتی نور کم نیز می تواند در ریتم شبانه روزی و ترشح ملاتونین فرد تداخل ایجاد کند. استیون لاکلی ، محقق خواب هاروارد ، خاطرنشان می کند که فقط هشت لوکس – سطحی از روشنایی که بیشتر لامپ های میز و تقریباً دو برابر نور شب دارد – تأثیر دارد. نور در شب دلیل این است که بسیاری از افراد به اندازه کافی نمی خوابند ، و محققان خواب کوتاه را با افزایش خطر ابتلا به افسردگی و همچنین دیابت و مشکلات قلبی عروقی مرتبط دانستند.

اثرات نور آبی و خواب

در حالی که نور از هر نوعی می تواند ترشح ملاتونین را سرکوب کند ، نور آبی در شب با قدرت بیشتری این کار را انجام می دهد. محققان دانشگاه هاروارد و همکارانشان آزمایشی را در مقایسه اثرات 6.5 ساعت قرار گرفتن در معرض نور آبی در معرض نور سبز با روشنایی قابل مقایسه انجام دادند. نور آبی ملاتونین را تقریباً دو برابر بیشتر از نور سبز سرکوب کرد و ریتم شبانه روزی را دو برابر تغییر داد (3 ساعت در مقابل 1.5 ساعت).

در مطالعه ای دیگر درباره نور آبی ، محققان دانشگاه تورنتو سطح ملاتونین افرادی را که در معرض نور داخلی روشن قرار دارند و از عینک های مسدودکننده نور آبی استفاده می کنند ، با افرادی که بدون استفاده از عینک در معرض نور کم نور هستند مقایسه کردند. این واقعیت که میزان هورمون در دو گروه تقریباً یکسان است ، این فرضیه را تقویت می کند که نور آبی یک مهارکننده قوی ملاتونین است. همچنین نشان می دهد که کارگران شیفت و جغدها می توانند در صورت استفاده از عینک هایی که نور آبی را مسدود می کنند ، از خود محافظت کنند. عینک آفتابی ارزان قیمت با لنزهای رنگی نارنجی جلوی نور آبی را می گیرد ، اما رنگ های دیگر را نیز مسدود می کند ، بنابراین برای استفاده در خانه در شب مناسب نیست. قیمت عینکی که فقط نور آبی را مسدود نمی کند می تواند تا 80 دلار باشد.

قرار گرفتن در معرض نور آبی LED

اگر نور آبی اثرات سوئی بر سلامتی داشته باشد ، نگرانی های زیست محیطی و تلاش برای روشنایی با مصرف انرژی ، می تواند با سلامت شخصی مغایرت داشته باشد. این لامپ های لامپ فلورسنت جمع و جور و چراغ های LED بسیار کم مصرف تر از لامپ های رشته ای سبک قدیمی هستند که با آنها بزرگ شده ایم. اما آنها همچنین تمایل به تولید نور آبی بیشتری دارند.

فیزیک چراغ های فلورسنت قابل تغییر نیست ، اما پوشش های داخل لامپ ها می توانند بنابراین نور گرمتر و آبی کمتری تولید می کنند. چراغ های LED نسبت به چراغ های فلورسنت کارایی بیشتری دارند ، اما در طیف آبی نیز نور مناسبی تولید می کنند. ریچارد هانسلر ، محقق نور در دانشگاه جان کارول در کلیولند ، خاطرنشان می کند که چراغ های رشته ای معمولی نیز مقداری نور آبی تولید می کنند ، البته کمتر از اکثر لامپ های لامپ فلورسنت.

محافظت از خود در شب در برابر نور آبی

• از چراغ های قرمز کم نور برای چراغ های شب استفاده کنید. نور قرمز کمتر باعث تغییر ریتم شبانه روزی و سرکوب ملاتونین می شود.
• از دیدن صفحه های روشن که از دو تا سه ساعت قبل از خواب شروع می شوند خودداری کنید.
• اگر شیفت شب کار می کنید یا از وسایل الکترونیکی زیادی در شب استفاده می کنید ، استفاده از عینک های مسدود کننده آبی یا نصب برنامه ای را که طول موج آبی / سبز را در شب فیلتر می کند ، در نظر بگیرید.
• در طول روز خود را در معرض نور شدید قرار دهید ، که باعث افزایش توانایی خواب شبانه و همچنین خلق و خو و هوشیاری شما در طول روز می شود.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا