برای بیماران

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (آر تی ام اس)

Repetitive Transcranial magnetic stimulation

تحریک مغزی ترانس کرانیال و یا به عبارتی از طریق جمجمه، که با عنوان اختصاری آر تی ام اس نیز نامیده می شود، یک روش غیر تهاجمی جهت تحریک مغز است که در آن با استفاده از تغییر در میدان مغناطیسی به نواحی خاصی از مغز جریان الکتریکی وارد می شود. در این روش یک کویل مغناطیسی با اتصال نزدیک به پوست سر و القای میدان مغناطیسی سبب انتقال تحریک میدان الکتریکی می گردد.
روش آر تی ام اس توانایی هم تشخیص و هم درمان در تعداد زیادی از بیماری های سیستم عصبی مرکزی و اختلالات روانپزشکی داشته و این توانایی و گستره درمانی به طور دائم در حال پیشروی است.
عوارض جانبی این تکنیک بسیار اندک بوده و شامل بروز میزان اندکی تشنج و یا احساس ناراحتی و درد و یا تغییرات اندک شناختی افت شنوایی و اختلال در باتری ها و پیس میکر های قلبی است.

کاربردهای پزشکی آر تی ام اس

آر تی ام اس یک روش کاملا غیر تهاجمی بدون نیاز به جراحی مغز یا شکافتن جمجمه و یا کاشت الکترود می باشد. این روش هم در تشخیص و هم در درمان بیماری ها کاربرد دارد. اثرات درمانی این روش با توجه به فرکانس، شدت جریان، شدت میدان مغناطیسی بسیار متنوع بوده و می تواند سبب تحریک یا مهار مناطق مختلفی از قشر فعال مغزی گردد. در حال حاضر این تکنیک جهت درمان بیماری افسردگی تایید سازمان غذا و داروی آمریکا و گایدلاین های درمانی انگلستان را دارد.

کاربردهای تشخیصی آر تی ام اس

آر تی ام اس با استفاده از جریان های مغناطیسی قادر به اندازه گیری میزان فعالیت و عملکرد نواحی خاصی از مغز می‌باشد. به نحو جالبی ارتباط میان قشر اولیه حرکتی مغز با سیستم عصبی محیطی جهت بررسی آسیب های ناشی از حوادث مغزی و یا دژنراسیون قشر حرکتی با این روش قابل سنجش و اندازه گیری است. علاوه بر این نقشه برداری مغزی و تعیین ارتباط نواحی مختلف مغز و همینطور کاهش فعالیت مغزی در ارتباط با سایر نواحی، جهت بررسی احتمالی اثرات جراحی‌مغز قابل سنجش و بررسی است.

کاربردهای درمانی آر تی ام اس

آر تی ام اس اثرات بالقوه در درمان اختلالات نورولوژیک از قبیل بیماری آلزایمر، اسکلروزیس یا همان ام اس، وزوزهای گوش که بسیار مقاوم به درمان هستند، دارد. همچنین در وضعیت نباتی و بازتوانی پس از سکته مغزی، موارد میگرن مقاوم به درمان و اسکیزوفرنی و همینطور آسیب های تروماتیک مغزی و همچنین اختلالات وسواسی جبری حملات پانیک و بیماری آمیوتروفیک لاترال اسکلروز (ALS) کاربرد کمکی دارد. از موارد درمانی آرتی ام اس می توان به بهبود وضعیت اسپاستیسیته بیماران اشاره کرد. همچنین در بیماری پارکینسون با استفاده از تحریک آر تی ام اس می‌توان عملکرد حرکتی فرد مبتلا را بهینه کرد و همچنین حرکات دیس کینتیک و غیر طبیعی بیماری پارکینسون را بهبود بخشید. 
از جمله کاربردهای آر تی ام اس در حیطه روان پزشکی می توان به اثر بخشی این روش در کنترل اختلالات اضطرابی حملات پانیک و اختلالات وسواسی جبری اشاره کرد. همچنین اثرات درمانی آر تی ام اس به بیماری اوتیسم، مصرف مواد، اعتیاد، اختلالات اضطرابی متعاقب تروما که به آن پی اس دی نیز اطلاق می شود و همچنین افسردگی ماژور گستردگی دارد. 
از نکات مهم و ویژگی های تقریباً بلامنازع آرتی ام اس توان بهبود و کمک به بیماران وزوز گوش مقاوم به درمان است. همانطور که می دانید در بسیاری از بیماران وزوز گوش یک شکایت هرچند ساده لیکن بسیار آزاردهنده است (و تا پاسی از شب بدتر شده) و ممکن است نتواند به آن با درمان‌های معمول کمک شایانی کرد. آر تی ام اس امیدهای درمانی را در اینگونه بیماران زنده کرده است. 
همچنین در مطالعاتی که در بیماران پارکینسون انجام گرفته مشخص شده که پس از یک دوره یک ماه از درمان با آر تی ام اس سرعت راه رفتن سرعت حرکات دست ها بهبود یافته و این اثرات تا یک ماه پس از اتمام دوره درمانی تداوم داشته است. در بیماری پارکینسون اختلال در راه رفتن و متعاقب آن اختلال در وضعیت تعادلی بدن بسیار ناتوان کننده است و درمان‌های دارویی و تحریک عمقی مغز با دی بی اس نمی‌توانند به اختلال در راه رفتن و وضعیت تعادلی بیمار کمک کند. آر تی ام اس ابزاری است که امکان تحریک غیر تهاجمی قشر مغز و در نتیجه بهبود در وضعیت اختلال راه رفتن را در این بیماران ایجاد می کند. 

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا