داروها

اثرات روانی کانابیس بر روی مغز و بدن (های شدن)

Body High and Brain High

کانابیس، مغز یا بدن یا هردو را تحت تأثیر قرار می دهد. اثرات کانابیس روی مغز را head high و اثرات روی بدن را  body high می نامند. به طور کلی گونه های ساتیوا باعث head high و ایندیکا موجب body high می شود.

با این حال، اثرات همیشه به طور دقیق پیش بینی نمی شوند. برخی از سویه ها می توانند در ابتدا یک head high  تولید کنند و سپس به یک body high تبدیل شوند. شدت و میزان high شدن نیز متفاوت است که عمدتا به نوع کانابیس، دوز و روش استفاده شده بستگی دارد.

اثرات روانی کانابیس بر روی مغز (Brain High)

همه  head highها منجر به تجربه حالت سایکودلیک نمی شوند. برخی از آنها تحریک ذهنی مناسبی را ایجاد می کنند که به نظر بسیاری از مصرف کنندگان برای فعالیت های روزمره آنها مفید است. این امر تا حد زیادی به نوع کانابیس و دوز آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، میکرودوزهای Jack Herer یا سایر گونه های مشابه ساتیوا میتوانند باعث cerebral high  نامحسوس شوند. میکرودوز معمولا حدود ۰٫۱ تا  ۰٫۲گرم است. این افزایش نامحسوس سطح مغزی به صورت نشاط و انرژی و سرخوشی و لذت احساس می شود.

استفاده از دوزهای بالاتر، به ویژه سویه های قوی تر ساتیوا می تواند منجر به حالت سایکودلیک شود که بسیاری از مصرف کنندگان کانابیس آن را تجربه می کنند. این حالت را به صورت شناورشدن روی ابر یا دیدن چیزهایی با رنگ های ضربان دار یا شنیدن صداهایی با عمق و بعد جدید توصیف می کنند.

اثرات مغزی یا همان mind high يا  head high، اغلب به صورت تغییر خلق وخو تجربه می شوند. رایج ترین حالت آن احساس سرخوشی، لذت و تقویت انرژی است. ساتیوا با مقدار CBD بیشتر منجر به ایجاد head high  می شود که باعث خوش بینی و هوشیاری می گردد. این اثرات باعث شده است ساتیوا برای استفاده در روز ایده آل باشد.

Mind high ممکن است به صورت افزایش فرایندهای ذهنی نیز احساس شود که ممکن است شامل افزایش خلاقیت و انگیزه هنری باشد. همچنین ممکن است توانایی های بینایی و شنیداری (شنوایی) افزایش یابد. این موارد می تواند به تجربه های عادی حسی ابعاد دیگری ببخشد.

ضربان قلب در نتیجه head high افزایش می یابد که این افزایش می تواند تا دو برابر باشد و تا ۳ ساعت ادامه یابد. این افزایش ضربان قلب منجر به افزایش جریان خون در مغز شده و این مسئله باعث افزایش اثرات روانی فعال کانابیس می شود.

گاهی اوقات افزایش ضربان قلب میتواند تبدیل به یک تجربه منفی شود. این موضوع می تواند منجر به احساس وحشت و افزایش اضطراب گردد.

گونه هایی از کانابیس که منجر به Mind high قابل درک تری می شوند، به طور معمول برای درمان شرایط روحی انتخاب می گردند.

این گونه ها برای مدیریت خلق وخو مانند افسردگی و اضطراب مؤثرتر هستند. همچنین این سویه ها برای اختلالات نقص توجه و رفتاری مفیدند. گونه هایی از ساتیوا با Mind high عميق، در تحریک خلاقیت و افزایش بهره وری کمک می کند.

اثرات روانی کانابیس بر روی مغز (Body High)

Body High معمولا به صورت ریلکس شدن بدن خود را نشان می دهد. همچنین می تواند به صورت بی حالی و آرام بخشی احساس شود. گاهی این تأثیرات شدید است و منجر به حالتی می شود که مصرف کنندگان آن را «couch-lock» می نامند. برخی نیز body high را به صورت افزایش حساسیت جسمی و افزایش میل جنسی توصیف می کنند. برخی افراد این حالت را راهی برای ریلکس شدن بدن می دانند. در مقابل برخی ممکن است آن را نامطلوب عنوان کنند زیرا منجر به مشکلاتی در هماهنگی عضلات می شود.

این اثرات باعث شده است ایندیکا و مشتقات آن برای استفاده در شب ایده آل باشند.

بیشتر افراد،Body High  را ناتوان کننده می دانند چون اجازه نمی دهد حرکاتشان را به خوبی انجام دهند این حالت به احساس تنبلی، سنگینی و بی حسی منجر می شود. برخی افراد احساس فلج شدن را گزارش کرده اند. تعداد کمی از افراد نیز تجربه خارج شدن از بدن را گزارش داده اند زیرا احساس می کنند بعد از چند بار پک زدن، روی بدنشان شناور هستند. این احساس اغلب در نتیجه افزایش آگاهی از بدن است که می تواند سوررئال شود و فرد احساس کند از بدن خودش جدا شده و همه چیز را به صورت آنچه در تجربه خارج شدن از بدن اتفاق می افتد، مشاهده کند.

Body High در بسیاری از موارد استفاده می شود؛ از جمله: مقابله با سفتی عضلات، درد عمومی بدن و بی خوابی. همچنین به ریلکس شدن بدن و تسکین دردهایی مانند آسیب های ورزشی کمک می کند.

برخلاف Body High ،head high  منجر به کاهش ضربان قلب می شود. گونه های ایندیکا این اثر را ایجاد می کنند و در آرام سازی بدن بسیار مؤثرتر هستند. سویه هایی از کانابیس که Body High قوی تری ایجاد می کنند معمولا برای بیماری های جسمی انتخاب می شوند. این موارد معمولا برای تسکین درد، میگرن و اسپاسم عضلات تجویز می شوند، همچنین در درمان بی خوابی نیز مؤثر هستند.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد به شما در درک بهتر کانابیس کمک کند. گام بعدی کسب اطلاعات بیشتر درباره قوانین حاکم بر کانابیس در منطقه و محل زندگی شما است. حتی اگر شواهد بسیار قانع کننده وجود داشته باشد، بعضی از کشورها و مکان ها مجازات سنگینی برای کسانی که کانابیس مصرف، نگهداری ، فروش و پرورش می دهند قرار داده اند. مراقب باشید و اطمینان حاصل کنید که محدودیت های قانونی کانابیس را قبل از اقدام برای اهداف پزشکی ومصرف آن، می دانید.

منبع: کتاب داروخانه کانابيس

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا