برای بیماران

کم خونی و سردرد

Anemia and Headaches

کم خونی چیست؟

کم خونی شرایطی است که در آن تعداد گلبول های قرمز خون در گردش خون شما کمتر از حد معمول است. گلبول های قرمز خون اکسیژن را از ریه ها به سایر اندام های شما منتقل می کنند. اگر کم خونی دارید ، اندام های شما اکسیژن کمتری دریافت می کنند. هنگامی که اکسیژن مغز شما کمتر از حد معمول می شود ، ممکن است دچار سردرد شوید زیرا کم خونی وسردرد ارتباط نزدیکی باهم دارند.

کدام نوع کم خونی می تواند باعث سردرد شود؟

چندین نوع کم خونی می تواند باعث سردرد شود.

کم خونی ناشی از کمبود آهن

کم خونی ناشی از فقر آهن (IDA) می تواند باعث شود که اکسیژن کمتری از مغز برای عملکرد مطلوب دریافت شود و منجر به سردردهای اساسی شود. کم خونی ناشی از فقر آهن همچنین با میگرن ارتباط دارد ، به ویژه در زنانی که در دوران قاعدگی هستند.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین

سطوح پایین برخی ویتامین ها مانند B-12 و فولات مانند کمبود آهن می تواند باعث کم خونی شود. این نوع کم خونی همچنین منجر به کاهش سطح اکسیژن در مغز می شود که می تواند باعث سردردهای اساسی شود.

کم خونی داسی شکل و تالاسمی

کم خونی داسی شکل و تالاسمی انواع کم خونی هستند که باعث چسبندگی گلبول های قرمز و تشکیل لخته یا شکل غیرطبیعی می شوند. این شرایط همچنین می تواند منجر به سردرد شود. کم خونی یک عامل خطر برای ایجاد ترومبوز وریدی مغزی (CVT) است ، یک بیماری نادر که در آن لخته خون در روریدهای مغز ایجاد می شود. این وضعیت ممکن است ترومبوز وریدی سینوس مغزی (CSVT) نیز نامیده شود.

انواع سردردهای ناشی از کم خونی

سردردهای اساسی

این نوع سردردی است که اغلب افراد گاه به گاه به آن مبتلا می شوند. عوامل مختلفی، از جمله سطح پایین اکسیژن در مغز شما می توانند این سردردها را ایجاد کنند.

حملات میگرنی

درد میگرن متفاوت است ، اما اغلب به عنوان احساس ضربان قلب در یک طرف سر توصیف می شود. حملات میگرنی به طور منظم رخ می دهد و ممکن است علائم مرتبط با آن مانند تغییر در بینایی شما یا حساسیت به نور یا صدا را داشته باشد. آنها اغلب شدید و طولانی مدت هستند.

سردردهای ناشی از ترومبوز وریدی مغزی

ترومبوز وریدی مغزی یک لخته خون است که در وریدی ایجاد می شود که خون را از مغز شما تخلیه می کند. انسداد می تواند باعث برگشت خون شود و در نتیجه گسترش دیواره های ورید ، التهاب و نشت خون به مغز شما باعث سردرد می شود. سردرد شایع ترین علامت ترومبوز وریدی مغزی است و در حدود 90 درصد از افراد مبتلا ایجاد می شود.

نحوه تشخیص سردردهای مرتبط با کم خونی

سردردهای ناشی از کم خونی ناشی از فقر آهن

اگر به نظر می رسد علائمی که همراه با سردرد شما هستند نشان می دهد که شما کم خونی ناشی از فقر آهن دارید ، پزشک می تواند آزمایش خون را برای تعیین تعداد گلبول های قرمز خون و میزان آهن شما انجام دهد. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین اینکه آیا کم خونی ناشی از فقر آهن شما از دست دادن خون است ،  مانند جریان شدید قاعدگی یا خون در مدفوع انجام دهد .

سردرد ناشی از کمبود ویتامین

مانند کم خونی ناشی از فقر آهن ، پزشک شما می تواند آزمایش خون را برای تعیین سطح B-12 ، فولات و سایر ویتامین ها انجام دهد ، که ممکن است به تعداد کم گلبول های قرمز کمک کند.

سردرد ناشی از ترومبوز وریدی مغزی

اگر ترومبوز وریدی مغزی دارید ، ممکن است علائم عصبی دیگری را علاوه بر سردرد تجربه کنید. با این حال ، تا 40 درصد موارد در آن زمان ، هیچ نشانه دیگری وجود ندارد که تشخیص را دشوار میکند. آزمایش اولیه سی تی اسکن است. پزشک شما به دنبال موارد خاصی است که به تشخیص ترومبوز وریدی مغزی اشاره می کند. MRI می تواند لخته واقعی را در ورید نشان دهد ، اما همچنین می تواند در حدود 30 درصد طبیعی به نظر برسد. اگر دربررسی سی تی اسکن و MRI مشخص نباشد ، می توان از آزمایش های تهاجمی تری برای تأیید تشخیص استفاده کرد.

درمان سردردهای ناشی از میگرن چیست؟

سردردهای اساسی از کم خونی ناشی از فقر آهن

سردردهای ناشی از کم خونی ناشی از فقر آهن با افزایش سطح آهن با قرص آهن درمان می شود. هنگامی که سطح آهن شما به حالت عادی برگردد ، گلبول های قرمز شما قادر خواهند بود مقدار مناسب اکسیژن را به مغز شما منتقل کنند.

سردردهای اساسی ناشی از کمبود ویتامین

جایگزین نمودن ویتامین هایی که در سطوح پایین بدن شما هستند ، تعداد گلبول های قرمز خون و میزان اکسیژن رسانده شده به مغز را افزایش می دهد.

حملات میگرنی

حملات میگرنی چه با کم خونی ناشی از فقر آهن ارتباط داشته باشند یا نه ، معمولاً با داروهایی به نام تریپتان درمان می شوند. این داروها روی مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین کار می کنند و یک درمان بسیار مثور هستند.

ترومبوز وریدی مغزی 

هنگامی که تشنج و سایر علائم عصبی تثبیت شد ، ترومبوز وریدی مغزی تقریباً همیشه با داروهای ضد انعقاد ، که به عنوان رقیق کننده خون نیز شناخته می شوند ، درمان می شود تا لخته خون حل شود. گاهی اوقات ، جراحی برای برداشتن لخته ضروری است.

زمان مراجعه به پزشک هنگام سردرد ناشی از کم خونی

هر زمان که سردردی دارید که برای شما غیر معمول است و مانند یک سردرد معمولی نیست ، به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن اولین حمله میگرنی یا هرگونه حملات میگرنی متفاوت از موارد معمول ، به پزشک خود اطلاع دهید.

به دنبال مراقبت فوری برای ترومبوز وریدی مغزی باشید

ترومبوز وریدی مغزی یک اورژانس پزشکی است که باید فوراً ارزیابی شود. مواردی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از:

  • سردرد به خصوص شدید
  • علائم شبیه سکته مغزی مانند فلج صورت یا از دست دادن حس یا تحرک در بازو یا پا
  • تغییرات بینایی ، به ویژه با سرگیجه یا استفراغ ، که می تواند نشانه ای از تورم مغز باشد (ادم پاپی)
  • گیجی یا از دست دادن هوشیاری
  • تشنج

چندین نوع کم خونی می تواند باعث سردرد شود. کمبود آهن یا ویتامین ها می تواند منجر به سردردهای مربوط به سطح پایین اکسیژن در مغز شود. همچنین نشان داده شده است که کم خونی ناشی از فقر آهن در میگرن به ویژه در دوران قاعدگی نقش دارد.
یک علت نادر سردرد به نام ترومبوز وریدی مغزی در افرادی مشاهده می شود که باعث ایجاد لخته در گلبول های قرمز خون می شوند.
در صورت تشخیص سریع همه این بیماریها به راحتی قابل درمان است.

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد امتیازات 30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا