پیشگیری و مراقبت

رژیم غذایی بیماران مبتلا به ام اس (MS)

Diet for multiple sclerosis (MS)

رژیم غذایی ام اس

نمیتوان سلامتی و تأثیر آن بر بدن را دست کم گرفت. اگر سلامتی شما تا حد ممکن خوب باشد، پس حتی با وجود بیماری ام اس نیز می توانید از پس کارهایتان برآیید. به همین دلیل است که یک رژیم غذایی خوب نقشی اساسی در زندگی خوب با ام اس دارد. اگر بدن شما سالم نباشد پس سیستم ایمنی بدن شما هم نمیتواند سالم باشد. برای اینکه سیستم ایمنی بدن شما در بهترین حالت باشد – علی رغم مشکلاتی که با بیماری ام اس دارد – باید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

همچنین تحقیقات اخیر نشان داده اند که چاقی میتواند علائم ام اس را بدتر کند. یک مطالعه اخیر توسط محققان واحد نورولوژی و توانبخشی مغز و اعصاب در ایتالیا در IRCCS Neuromed، شامل 140 بیمار مبتلا به بیماری RRMS – بدان معنا که بیماران دوره های حمله (عود) و به دنبال آن دوره های بهبودی دارند- بود. محققان دریافتند که چاقی در زمان تشخیص بیماری با ناتوانی شدیدتری همراه است. دلیل آن افزایش التهاب بود. محققان ارتباط بیماری خودایمنی را که می تواند باعث ایجاد درد، سفتی و از دست دادن تعادل و اضافه وزن شود، بررسی کردند. آنها سطح التهاب در سیستم عصبی مرکزی و سطح کلسترول و تریگلیسیرید را بررسی کردند. آنها دریافتند كه بیماران چاق دارای سطح بالاتری از دو پروتئین پیش برنده التهاب – اینترلوكین 6 (Interleukin-6/IL-6) و لپتین (Leptin) كه توسط سلولهای چربی تولید میشود – هستند. در بیمارانی با اضافه وزن زیاد نیز میزان اینترلوکین -13، یک ماده ضد التهاب، کمتر است. محققان خاطر نشان کردند که قبلاً تری گلیسیرید و کلسترول HDL بالاتر با سطح اینترلوکین-6 بالاتر مرتبط بودند. این مطالعه تأیید کرد که چاقی با شدت علامت بیشتری در بیماری RRMS همراه است. نتایج نشان میدهد که وزن بیش از حد بدن یا تغییر مشخصات چربی، با افزایش التهاب مرکزی همراه است و باعث بدتر شدن علائم میشود. استراتژی هایی مانند رژیم غذایی یا افزایش فعالیت بدنی ممکن است راه را برای احتمال بهبود وضعیت مبتلایان به ام اس هموار کند.

حفظ وزن بدن و مصرف دقیق کالری مورد نیاز بدن برای تأمین انرژی بسیار مهم است. اگر شخصی کالری بیشتری از آنچه می تواند مصرف کند بخورد، بدن کالری اضافی را به صورت چربی ذخیره میکند تا بعداً از آن استفاده کند. حال اگر فردی بیش از حد چربی در بدن ذخیره کند، چاقی ایجاد میشود. حفظ وزن سالم با انتخاب غذاهای مقوی و شرکت در فعالیت های جسمی امکان پذیر است.

چندین انتخاب اصلی در سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به بیماری را تحت تأثیر قرار دهد. مهمترین علت مرگ و میر قابل پیشگیری در ایالات متحده سیگار کشیدن است و پس از آن با اختلاف اندکی چاقی قرار دارد. اجتناب از دخانیات و حفظ وزن مناسب، خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان و دیابت را تا حد زیادی کاهش میدهد.

بدن از سه سوخت غذایی استفاده می کند: کربوهیدرات ها (قندها)، پروتئین ها و چربی ها. هرکدام انرژی (کالری) مورد نیاز بدن را برای ادامه فعالیت مناسب آن تأمین میکنند. بیشتر غذاها ترکیبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی هستند. اما در مقایسه با کربوهیدرات ها و پروتئین ها، چربی های غذایی دو برابر انرژی بیشتری تأمین میکنند.

خوردن غذاهای مناسب نیز برای حفظ قدرت مهم است. برنامه های کاهش وزن سریع و قرص های رژیم غذایی به طور معمول ارزش غذایی مناسبی را ارائه نمی دهند. رژیم هایی که به شدت کالری را کاهش میدهند تنها باعث کند شدن متابولیسم بدن می گردند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و پر از میوه و سبزیجات، پروتئین های بدون چربی، چربی های سالم، لبنیات کم چرب و فیبرهای سالم بسیار مهم است. خوردن چندین وعده غذایی کم در روز باعث تعادل متابولیسم و ​​سطح قند خون میشود.

اصول تغذیه بیماران ام اس

تغذیه و عادات غذایی بر مبتلایان به ام اس همانند افراد بدون ام اس تأثیر میگذارد. با این حال مبتلایان به ام اس موارد بسیار بیشتری را برای تغذیه و رژیم غذایی مناسب خود باید انجام دهند. به همین دلیل حتماًعادات غذایی سالم ایجاد کنید و به آنها پایبند باشید. بیماری ام اس بسیار غیرقابل پیش بینی و غیرقابل کنترل است، اما آنچه می خورید چیزی است که میتوانید کنترل کنید.

یک هدف مهم برای همه ما حفظ وزن سالم است. اگرچه از دید نظری ساده است، اما در عمل همیشه آسان نیست. آنچه شما باید انجام دهید مانند دیگران است – کالری خود را پیگیری کنید و به طور منظم ورزش کنید. کالری، میزان انرژی موجود در غذاهایی است که میخوریم. کالری ای که ما استفاده می کنیم به مصرف بدن ما رسیده و کالری که ما استفاده نمی کنیم به عنوان چربی ذخیره می شود که با گذشت زمان می تواند باعث اضافه وزن شود.

چه به ام اس مبتلا باشید و چه نه، رعایت عادات غذایی سالم به برخی از کارها نیاز دارد. یک قانون خوب “پیروی از هرم” است. هرم راهنمای غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده است که میتواند نحوه انتخاب سالم را به شما نشان دهد. شاید بهترین برنامه نباشد، اما هرم جدید آن را به اصولی تقسیم میکند. مهمترین مورد این است که یک گروه غذایی متعادل بخورید و بیش از حد غذا مصرف نکنید.

انتخاب سالم همیشه آسان نیست، به این دلیل که غذا فقط مربوط به تغذیه نیست. غذا همواره در مورد احساسات، فرهنگ، روابط و سبک زندگی بوده است. در صورت نیاز به تغییر در میزان و نوع غذا خوردن، آرام آرام شروع کرده، زیاد سخت نگیرید و همیشه پزشک خود را در جریان بگذارید. به یاد داشته باشید که تغییر نباید یک شبه اتفاق بیفتد. در حقیقت، اگر تغییر یک شبه نباشد، سالمتر است.

رژیم غذایی ام اس

رژیم های مختلفی برای ام اس وجود دارد که ادعا می کنند علائم بیماری ام اس را بهبود بخشیده یا حتی میتوانند آن را درمان کنند. حقیقت این است که اثبات اثربخشی آنها بسیار محدود است. بیشتر آنها در مطالعات کنترل شده به دقت آزمایش نشده اند. تعداد معدودی هم که آزمایش شده اند نتایج متفاوتی را ایجاد کرده اند.

مراقب همه رژیم های غذایی خاص باشید، نه فقط رژیم هایی که ادعا می کنند به بیماری ام اس کمک میکنند. یک رژیم غذایی ممکن است رایج باشد و یا در اخبار مورد توجه بسیاری قرار گیرد، اما این به این معنی نیست که لزوماً برای شما هم مناسب است. برخی از رژیم های غذایی خاص ممکن است مضر باشند زیرا شامل مقادیری ویتامین خاص است که میتواند به شما آسیب برساند یا مواد مغذی مهم را حذف کند.

متخصصان ام اس توصیه می کنند که مبتلایان به ام اس همان رژیم کم چرب و پرفیبری را داشته باشند که برای افراد فاقد ام اس توصیه می شود. هر کسی ویژگی های خود را دارد، بنابراین همیشه قبل از ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

برای حفظ تغذیه مناسب، انجمن ملی MS (National Multiple Sclerosis Society/NMSS) چند توصیه دارد:

ده راه برای بهبود رژیم غذایی

  1. هر روز سه عدد میوه بخورید. یک بشقاب میوه در دست داشته باشید تا نیازهای قندی خود را برآورده کنید.
  2. لوبیا را به رژیم خود اضافه کنید. سوپ لوبیای سیاه، بوریتوی لوبیا (Bean burritos)، لوبیا قرمز و برنج و دیپ لوبیا (Bean dip) از این موارد هستند.
  3. مصرف سبزیجات را افزایش دهید. در وعده عصرانه خود سبزیجات را دو برابر کنید. گوجه خرد شده را به ناهار خود اضافه کنید. میان وعده ای از سبزیجات خام داشته باشید.
  4. وقتی سیر شدید از غذا خوردن دست بکشید. از اندازه سهم ها اطلاع داشته باشید – بیشتر وعده های غذایی رستوران ها می توانند دو نفر را تغذیه کنند. باقیمانده غذا را برای یک وعده غذایی دیگر به خانه ببرید.
  5. غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، نان گندم سبوس دار و غلات سبوس دار میل کنید.
  6. هر روز از دو منبع لبنیات کم چرب لذت ببرید: شیر، ماست، پنیر.
  7. از روغن زیتون یا روغن کانولا استفاده کنید.
  8. مصرف چربی اشباع را محدود کنید. برچسب ها را بخوانید. و به یاد داشته باشید که گوشت های چرب یا پنیرها، کره و کل محصولات لبنی مقدار زیادی چربی اشباع دارند.
  9. هر روز سه وعده غذا مصرف کنید. به هر حال افرادی که از وعده های غذایی صرف نظر می کنند تمایل به جذب کالری دارند.
  10. آب بیشتری بنوشید. آب ساده. بدون کافئین و کالری.

نکات تغذیه ای برای مدیریت خستگی

  1. هرگز بیش از چهار ساعت بدون مصرف غذا نمانید. لازم نیست زیاد بخورید. یک میان وعده کوچک میل کنید.
  2. وعده های غذایی خود را کم کنید تا مرتباً غذا بخورید. به عنوان مثال نیمی از ناهار خود را ذخیره کنید و سه ساعت بعد آن را مصرف کنید.
  3. یک میان وعده کوچک پروتئینی در بعد از ظهر، مانند پنیر موزارلای سوخاری، گوشت گاو خشک شده، پنیر کاتیج یا کره بادام زمینی ممکن است هوشیاری شما را بیشتر کند.
  4. از فعالیت های بزرگ و دسرهای شیرین پرهیز کنید. هر دو باعث افزایش خستگی می شوند!
  5. از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید. اگر در طول روز از کافئین به عنوان انرژی دهنده استفاده کنید، ممکن است منجر به خواب بی قرار و افزایش اضطراب شود.

مکمل های غذایی و گیاهی

در اینجا لیستی از مکمل هایی که به طور کلی برای مبتلایان به ام اس پیشنهاد میشود، آورده شده است. قبل از مصرف هر یک از این مکمل ها، حتماً با پزشک خود مشورت کنید:

  • آنزیم های گوارشی طبق دستور وعده های غذایی مصرف شوند
  • ویتامین C 1000 میلی گرم: سه بار در روز همراه با وعده های غذایی
  • گرانولهای لسیتین: 1 قاشق چایخوری سه بار در روز همراه با وعده های غذایی
  • ویتامین E: 400 تا 800 واحد بین المللی در روز
  • سلنیوم: 150-300 میکروگرم در روز
  • کمپلکس ویتامین B طبق فرمول
  • مولتی ویتامین طبق دستور
  • پتاسیم: 300-1000 میلی گرم در روز در دوزهای تقسیم شده
  • روغن تخم کتان: 1 تا 2 قاشق غذاخوری روزانه
  • عصاره استاندارد شده کهن دار (Ginkgo biloba): 40-80 میلی گرم سه بار در روز

هرم غذایی

هرم من (MyPyramid)، که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) در سال 2005 منتشر شد، یک به روزرسانی در مورد هرم جامع راهنمای مواد غذایی در ایالات متحده است. این مدل جدید بر فعالیت و تعدیل همراه با ترکیبی مناسب از گروه های غذایی در رژیم غذایی فرد تأکید می کند.

این هرم بر یک رژیم غذایی متعادل و همچنین فعالیت بدنی تأکید میکند. این فقط یک الگوی کلی است که می تواند به عنوان یک نقطه خوب برای شروع استفاده شود؛ زیرا نیازهای هر فرد متفاوت است.

این هرم سعی دارد تا نیاز به یک رژیم غذایی گسترده و متعادل را نشان دهد. همچنین کمی بیشتر واقعیت گرایانه است چون کالریهای اضافی را ذکر می کند، به شرط آنکه مقدار کمی داشته باشد.

هرم من شامل 8 بخش با 6 گروه غذایی از چپ به راست است:

غلات – توصیه میشود حداقل نیمی از غلات مصرف شده به صورت غلات کامل باشد.
سبزیجات – تأکید بر سبزیجات سبز تیره، سبزیجات نارنجی، و لوبیای خشک و نخود فرنگی
میوه ها – تأکید بر تنوع و عدم تأکید بر آب میوه ها
روغن ها – توصیه به ماهی، آجیل و سبزیجات
لبنیات – دسته ای که شامل شیر مایع و بسیاری دیگر از محصولات مبتنی بر شیر است
گوشت و حبوبات – تأکید بر گوشت های کم چرب و بدون چربی مانند ماهی و همچنین لوبیا، نخود، آجیل و موارد های بیشتر.
فعالیت بدنی با شخصی که در حال بالا رفتن از هرم است نشان داده میشود و حداقل 30 دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در روز توصیه میشود (و در بعضی موارد 60 یا 90 دقیقه)
کالری های اضافی – با نوک باریک هر باند رنگی نشان داده میشود و شامل مواردی مانند آب نبات، الکل یا غذای اضافی از هر گروه دیگر است.
رژیم غذایی بیماران مبتلا به ام اس (MS) - ورزش, رژیم غذایی, تغذیه سالم - %d9%be%db%8c%d8%b4%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%82%d8%a8%d8%aa

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا