برای بیماران

تفاوت سردرد میگرنی و سردرد سینوسی

Between Migraine vs Sinus Headache

چیزی در سر شما می کوبد، آبریزش بینی دارید و احساس می کنید صورتتان بین گیره ای فشار داده می شود. گویی سردرد سینوسی یک روز در میان یا همین حدودها شما را درگیر می کند. شما دو قرص ضد درد بدون نسخه را مصرف می کنید و سعی می کنید به آن ادامه دهید. از خود می پرسید آیا باید با پزشک تان تماس بگیرید تا مشابه دفعه قبل که این وضعیت اتفاق افتاد، دوباره آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند؟
درست است که باید به دکتر خود مراجعه می کنید، اما آمادگی این را داشته باشید که احتمالاً سینوس ها علت سردردهای شما نیستند. احتمال بیشتری وجود دارد که میگرن داشته باشید تا اینکه سردرد شما ناشی از عفونت (سینوزیت (Sinusitis)) یا آلرژی های فصلی باشد. همه این بیماری ها علائم مشابهی دارند.
و اگر این گونه بود، بدانید که تنها نیستید: مطالعات نشان داده اند تقریباً 90 درصد افرادی که معتقدند سردرد سینوسی دارند، چه خودشان تشخیص دهند و چه توسط پزشک تشخیص داده شوند، در حقیقت میگرن دارند.
تحقیقات دیگر نشان داده اند که این بیماران می توانند سالها بدون تشخیص صحیح یا درمان مناسب به زندگی خود ادامه دهند. اگر از سردردهای مکرر سینوسی رنج می برید که به نظر نمیرسد با درمان بهتر شود، در مورد میگرن با پزشک خود صحبت کنید. آگاهی از تفاوت سردرد میگرنی و سردرد سینوسی به ویژه هنگامی که علائم اصلی متفاوت بین این دو سردرد را تجربه می کنید، بسیار مهم است.

شباهت های خیره کننده سردرد میگرنی و سردرد سینوسی

وقتی معیارهایی را که برای تشخیص سردردهای میگرنی و سردردهای ناشی از عفونت سینوسی ـ که می تواند توسط ویروس، باکتری یا آلرژی فصلی ایجاد شود ـ از نظر می گذرانید، به راحتی می توانید فهمید که چرا این دو معمولاً با هم اشتباه گرفته می شوند.

این علائم اغلب در این دو بیماری مشترک هستند:

  • سردردی که هنگام خم شدن به جلو شدیدتر می شود
  • احتقان
  • آبریزش بینی
  • فشار در صورت

ممکن است بدیهی باشد، اما باید به این نکته توجه کنید که نوع میگرنی که بیشتر اوقات با سردرد سینوسی اشتباه گرفته می شود میگرن بدون اورا (Aura) ـ یعنی میگرن بدون هیچ گونه اختلال حسی یا بینایی قبل از شروع سردرد ـ می باشد.

تفاوت های متمایز کننده سردرد میگرنی و سردرد سینوسی

با وجود شباهت بین سردردهای سینوسی و میگرن بدون اورا، این دو بیماری در واقع چندین علائم و ویژگی های کاملاً متفاوت دارند. به همین دلیل حتی اگر متقاعد شده اید که سردردهای شما به دلیل عفونت سینوس یا بیماری مشابه است، بهتر  است که آنها را بی اهمیت نشمارید و سعی نکنید خود را درمان کنید.

سردرد میگرنی

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ترشحات نازک و شفاف بینی
  • بیزاری از بوهای شدید
  • حساسیت به نور و صدا
  • درد گوش یا دندان فوقانی

سردرد سینوسی

  • تب
  • سرفه کردن
  • ترشحات غلیظ بینی
  • کاهش حس بویایی
  • درد گوش یا دندان فوقانی

علائم شایع میگرن

جدا از خود سردرد، اکثر افرادی که حملات مکرر میگرن دارند مجموعه ای از علائم دیگر را نیز تجربه می کنند:

حالت تهوع و یا استفراغ

این علایم بسیار شایع هستند، ضداستفراغ ها (داروهایی برای رفع حالت تهوع و استفراغ) اغلب بخشی از درمان میگرن می باشند.

آبریزش بینی

رنگ و قوام ترشحات بینی نکته مهمی برای تشخیص میگرن از عفونت سینوسی است: اگر این علامت با میگرن رخ دهد، ترشحات آن شفاف و نازک خواهد بود ـ بیشتر شبیه مواقعی که هنگام راه رفتن در هوای سرد ممکن است تجربه کنید، حتی اگر بیمار نیستید.

علائم حسی تشدید شده

فرد مبتلا به میگرن ممکن است حساسیت به نور (فوتوفوبیا (Photophobia)) را به قدری شدید تجربه کند که می بایست در یک اتاق تاریک دراز بکشد. به گونه ای مشابه بوهای بی ضرر ممکن است زننده تلقی شده و صداها به صورت غیر قابل تحملی بلند باشند.

درد گوش یا دندان فوقانی

درد گوش و دندان فوقانی ممکن است در مبتلایان به میگرن رخ دهد.

علائم شایع سردرد سینوسی

تب

هنگامی که سردرد ناشی از سینوزیت دارید همیشه افزایش درجه حرارت نخواهید داشت؛ اما این علامت احتمالاً می تواند سردرد میگرنی را از سینوسی تمایز دهد، خصوصاً اگر عفونت ناشی از باکتری باشد نه ویروس. در این صورت ممکن است یک آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ها استفاده شود.

ترشحات چرکی بینی

ترشحات غلیظ، مایل به زرد یا سبز (چرک) نشانه ای از عفونت است.

درد گوش یا دندان فوقانی

درد گوش و دندان فوقانی شکایت شایع در کسانی است که از عفونت سینوس رنج می برند.

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات 28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا