داروها

راه های مصرف کانابیس و مزایا و معایب آن ها از نظر پزشکی

All of the Ways to Use Cannabis

روش های زیادی برای مصرف کانابیس وجود دارد. مصرف کنندگان طی سال های گذشته بسیار خلاق شده اند. قبلا به راحتی در غذا استفاده و جویده یا پخته می شد. امروزه گزینه های زیادی برای استفاده از کانابیس وجود دارد.

Smoking

این روش یکی از محبوب ترین روش های استفاده از کانابیس است. چند ثانیه بعد از استنشاق، اثرات بسیار سریع بروز می کند. ترکیبات فعال خیلی سریع وارد بدن می شوند. کانابینوئیدها با بالاترین درجه کارایی به مغز منتقل می شوند.

شروع اثرات: تقریبا بلافاصله پس از استنشاق است.

مدت زمان: اوج اثرات معمولا ۳۰ دقیقه پس از استنشاق است. اثرات معمولا طی ۱ تا ۳ ساعت پس از استفاده کاهش می یابد و به میزان استنشاق و مدت مصرف کانابیس بستگی دارد.

برای مثال، یک بار استفاده فقط اثرات آنی ایجاد می کند که در عرض چند دقیقه نیز فروکش می کند. مصرف مکرر نیز شدت اثرات را افزایش میدهد و مدت زمان آن را طولانی می کند.

از این رو، احتیاط استفاده از آن مهم است. برای کشیدن از گل یا برگ خشک استفاده می شود که استفاده از گل محبوب تر است زیرا شدت اثرات آن بیشتر می شود.

مزایا: استفاده از گل های خام کانابیس خشک شده امکان کنترل بیشتر در انتخاب سویه و منبع را فراهم می کند. همچنین تعیین و کنترل میزان مصرف کانابینوئید در هر جلسه آسان تر است.

توجه: گل هایی که از یک سویه کانابیس جمع شده اند ممکن است از نظر منبع متفاوت باشند. این مسئله می تواند منجر به تغییر قدرت و محتوای کانابینوئید شود. به عنوان مثال، گل های کانابیس ایندیکا که از منبعی در مناطق گرمسیری کاشته شده است، در محتوای کانابینوئید و میزان قدرت، کمی متفاوت از گل های همان سویه کانابیس ایندیکا است که از یک گیاه پرورش یافته در نیمکره شمالی جمع شده است.

مضرات: دود تولید شده از ترکیبات و کاغذ مصرف شده حاوی ترکیبات بالقوه سرطان زا است. این دود همچنین ممکن است باعث تحریک ریه ها و دستگاه تنفسی شود. به افراد نقص سیستم ایمنی دارند توصیه نمی شود که کانابیس را دود کنند ( به صورت سیگار بکشند، زیرا این امر می تواند وضعیت آنها را بدتر کند.

بخوركردن

کانابیس قابل بخورکردن است. بخور روشی بدون دود برای استنشاق کانابیس است. دستگاه بخور باعث گرم شدن ماده گیاهی گل یا برگ خشک) یا روغن کانابیس می شوند تا بخار تولید کنند. این بخارات دود تحریک کننده ناشی از سوختن کانابیس را ندارند. تأثیراتی مانند آرامش و تسکین درد را می توان تقریبا بلافاصله پس از استنشاق بخارات احساس کرد. اوج اثرات معمولا کمتر از ۳۰ دقیقه پس از استنشاق رخ می دهد. بعد از حدود ۲ ساعت ، اثرات به تدریج کاهش می یابد.

مزایا: استفاده از دستگاه های بخور قابل حمل برای استفاده از کانابیس محتاطانه تر از روش قبلی است و اثرات یکسانی نیز دارد زیرا هر دو روش استنشاقی است. دستگاه های بخور در مقایسه با کشیدن گل های خشک، دود و بوی تندی تولید نمی کنند. بوی تولید شده نیز کم است و زودتر از دود حاصل از سوزاندن کانابیس از بین می رود. دستگاه های بخور ثابت و بزرگ نیز موجود است که مواد گیاهی کانابیس را با کارایی بیشتری بخار می کنند. این روش سالم ترین و تمیزترین روش استفاده از کانابیس است.

معایب: بخوردهنده های ثابت ممکن است گران باشند. مصرف کنندگان باید وقت بگذارند تا روغن ها و کارتریج هایی با کیفیت عالی برای دستگاه های بخاردهنده پیدا کنند. خطر خرید مواد بی کیفیت و حلال های مضر نیز وجود دارد. هنوز هیچ مقررات ایمنی و تدابیری اعمال نمی شود بنابراین خطر دریافت مواد مضر و بی کیفیت وجود دارد.

افراد باید هنگام مخلوط کردن قلم و کارتریج بسیار مراقب باشند. مارک های مختلف معمولا به خوبی با هم کار نمی کنند. برای اطمینان از عملکرد بهتر، ایمن و قابل اطمینان، بهتر است برای قطعات مختلف دستگاه بخور از مارک های مشابه استفاده شود

خوراکی ها

از دهه ۱۹۶۰ ، مواد خوراکی از محبوب ترین اشکال استفاده از کانابیس هستند. پختن گلهای خشک شده به شکل کیک روشی معمول است. در سال های اخیر، مردم خلاقیت بیشتری به خرج داده اند و انتخاب های خوراکی های کانابیس رونق زیادی دارد. در ایالاتی که کانابیس را قانونی کرده اند، مواد غذایی خوراکی در دسترس ترین و راحت ترین روش مصرف است. چندین مغازه وجود دارد که انواع مختلف غذاها و شیرینی های حاوی کانابیس در آن به نمایش گذاشته می شود.

کانابینوئیدهای خوراکی متابولیزه می شوند و در نهایت با کمک کبد به سلول ها می رسند. کبد THC را به hydroxy-THC – 11  تبدیل می کند. این فرمول یک شکل شیمیایی برجسته تر است و می تواند سریع تر به مغز برسد. شدت اثرات با توجه به مقدار THC، منبع و سویه متفاوت است. این امر همچنین به توانایی بدن در متابولیسم و جذب ترکیب شیمیایی فعال بستگی دارد.

مصرف غذاهای حاوی کانابیس بامعده خالی نیز بر شروع اثرات تأثیر می گذارد و جذب سریع تر میشود و اثرات آن خیلی زودتر احساس می شود. مدت زمان اثرات آن تقریبا ۴ تا ۶ ساعت طول می کشد. اگر ماده خوراکی بیش از حد مصرف شود، ممکن است این زمان بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد.

مزایا: مواد خوراکی یکی از راحت ترین و محتاطانه ترین روش های استفاده از کانابیس است.

معایب: بروز اثرات به زمان نیاز دارد. مواد خوراکی برای افرادی که دنبال تأثیر فوری هستند توصیه نمی شود. این شروع کندتر، خطر مصرف بیش از حد را نیز افزایش می دهد و ماندگاری اثرات طولانی تر می شود. همچنین این خطر وجود دارد که خوراکی ها با محصولات غیر کانابیس اشتباه شوند و برای دیگران بسیار ناامن باشد

تنتورها (Tinctures)

تنتور از اواخر دهه ۱۸۰۰ تا اوایل دهه ۱۹۰۰ داروی استاندارد در آمریکا بود. تنتور زیر زبان قرار می گیرد و کانابینوئیدها مستقیما به جریان خون جذب می شوند. جذب و شروع اثرات با تنتورهای حاوی الکل در مقایسه با مواد خوراکی سریع تر است. با این حال، در مقایسه با روش استنشاقی، سرعت آن کندتر است. اثرات کامل آن معمولا طی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بروز می کند. مدت اثرات به سابقه مصرف کانابیس مصرف کننده بستگی دارد. کسانی که سابقه مصرف کمتری دارند این اثرات را ساعت های طولانی تری تجربه می کنند.

مزایا: تنتور کانابیس بسیار ایمن تر از سایر روشها است. همچنین برای ایجاد اثرات آن مقدار بسیار کمی از ماده لازم است. فرد نیازی به طی مراحل طولانی مانند غلتاندن اتصالات، تنظیم دستگاه بخار یا پخت و پز ندارد. ریختن چند قطره زیر زبان کافی است. تنتورها هیچ بویی ندارند. این روش برای کسانی که نمی خواهند بوی کانابیس در محیط اطرافشان باقی بماند ایده آل است. این مورد همچنین برای مصرف درمانی کانابیس در هر مکان (به شرط قانونی بودن)، مانند استفاده در محیط کار در زمان استراحت، مفید است. هیچ بوی بدی وجود ندارد.

همچنین از نظر انواع ترکیبات فعال کانابیس، انتخاب های بیشتری برای تنتور وجود دارد. تنتورهایی وجود دارند که کانابینوئیدهای کم طرفدارتری مانند CBN و THCV دارند. یافتن این موارد در اشکال غیر از تنتور دشوار است.

معایب: تنتورها معمولا الكل دارند. این مسئله برای برخی افراد که ترجیح میدهند الكل مصرف نکنند مشکل ایجاد میکند. محتوای THC در تنتورها در معرض نور، هوا و گرما به راحتی تخریب می شود. برای حفظ قدرت باید ذخیره سازی دقیق انجام شود . تنتورها باید در بطری هایی با بسته بندی محکم و مات شیشه ای نگهداری شوند

موضعی ها

محصولات موضعی مانند کرم ها، بالم ها، ضمادها و لوسیون ها از هزاران سال قبل در روش های دارویی سنتی Ayurvedic استفاده می شود. این روش ها برای درمان ناراحتی های موضعی مانند درد استفاده می شود. کانابینوئیدها از طریق پوست جذب می شوند. این روش در مقایسه با استنشاق و بلع، درمان متمرکزتری را در منطقه آسیب دیده فراهم می کند. این اثرات طی ۵ دقیقه تا ۲ ساعت پس از استفاده از مواد موضعی کانابیس احساس می شود. اثرات این روش شاید تا ۱۲ ساعت یا بیشتر ادامه داشته باشد.

مزایا: محصولات موضعی کانابیس هنگام درمان ناراحتی های منطقه ای مانند دردهای مفصلی و عضلانی ایده آل است. همچنین به بهبود التهاب، مشکلات پوستی مانند خارش، میگرن ، گرفتگی عضلات، آرتروز و شکستگی استخوان کمک می کند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از محصولات موضعی این است که در واقع هیچ اثر سایکواکتیوی وجود ندارد. این گزینه برای کسانی است که خواهان تسکین فوری هستند اما نمی خواهند از کانابیس به مقدار زیاد استفاده کنند و همچنین یک انتخاب عالی برای افرادی است که تحمل کمی نسبت به THC دارند. تمایل استفاده از محصولات موضعی به دلیل خطر عوارض جانبی کمتری که دارند زیاد است. همچنین می تواند یک روش کاملا محتاطانه در استفاده از کانابیس برای درمان باشد.

معایب: چند گزارش از تحریکات پوستی هنگام استفاده از داروهای موضعی کانابیس وجود دارد. محصولات موضعی کانابیس نیز درست مانند سایر محصولات موضعی معمولی تهیه می شوند. این بدان معناست که ممکن است پارابنها و رایحه های مصنوعی در آن مخلوط شده باشند. این موضوع می تواند باعث ایجاد مشکل و تحریک پوست شود. بهتر است قبل از انتخاب این نوع مصرف، ابتدا حساسیت پوست بررسی شود.

روغن RSO

این روغن به عنوان طیف کامل روغن کانابیس شناخته می شود؛ قدرت بسیار بالایی دارد. نام روغن RSO از نام یکی از طرفداران محبوب کانابیس یعنی Rick Simpson گرفته شده است. او درباره استفاده از کانابیس برای درمان بسیار جدی بود. از تجربیات خودش در تهیه روغن کانابیس خانگی برای درمان سرطان خودش استفاده کرد.

فرمول ساختگی Simpson بسیار توسعه یافت و به RSO یا روغن طیف کامل تبدیل شد. اکنون انواع مختلفی وجود دارد که سطوح مختلف CBD و THC را دارد. RSO به شدت قوی است به طوری که توصیه میشود حتما دوز اولیه به اندازه نصف دانه برنج باشد. دوزها را می توان افزایش داد اما به آهستگی. مثلا دوزها را هر ۲۴ ساعت تا ۱ گرم افزایش دهید تا اثرات مطلوب حاصل شود. شروع اثر سریع است. ۱۵ دقیقه پس از مصرف اولیه اثرات آن بروز می کند ولی در بعضی ممکن است تا ۱ ساعت هم طول بکشد تا اثرات احساس شود. ماندگاری آن بین ۴ تا ۱۰ ساعت طول میکشد.

مزایا: تجربه های موفق بسیاری در رابطه با استفاده از روغن RSO در مسائل پزشکی وجود دارد. گزارش های بسیاری از بیماری های پوستی جزئی تا موارد جدی تر مانند توقف رشد تومورها و سرطان های پوست وجود دارد.

معایب: با اینکه گزارش های بسیاری از درمان های موفقیت آمیز سرطان با روغن های طیف کامل وجود دارد اما هیچ مطالعه علمی کافی درباره مطالعات انسانی نیست که این ادعاها را پشتیبانی کند.

Dabbing

این روش یک شکل جدیدتر از مصرف کانابیس است و فقط برای افرادی که تحمل بالایی دارند توصیه می شود. در این روش، مقدار کمی کنسانتره کانابیس (یک (dab بالای تیغه تیتانیوم متصل به چراغ قرار می گیرد. مشعل، تیغه تیتانیوم را گرم می کند. گرمای تیغه تیتانیوم به آرامی «dab» کانابیس را گرم کرده و می سوزاند. بخار تولید شده استنشاق می شود.

این روش در مقایسه با سایر روش های مصرف، مقدار بسیار کمی کانابیس استفاده میکند. با این حال، در روش dabbing از یک فرم فوق العاده قوی کانابیس استفاده می شود. یک دانه کوچک حاوی ۸۰٪ THC است.

این dab را budder ،(BHO) butan honey oil، روغن عسل یا موم نیز می نامند. با غلظت بالای THC، اثر سایکولوژیکی و فیزیکی آن بسیار شدیدتر است. این شدت را می توان با اثرات تولید شده هنگام خوردن مقدار زیادی ماده خوراکی حاوی مقدار زیادی کانابیس مقایسه کرد. اثرات آن بلافاصله پس از استنشاق بخارات مشاهده می شود. ماندگاری آن کمی بیشتر از انواع دیگر روش های استنشاق کانابیس است.

مزایا: این روش، در دوز کمتر اثرات بیشتری دارد. بیمارانی که مشکلات جدی دارند می توانند برای گرفتن دوزهای بیشتر از روش dabbing استفاده کنند و برای علائم شدیدتر مانند درد، تسکین فوری پیدا کنند. طعم و بوی این روش نیز شدیدتر است.

معایب: دود حاصل بسیار شدید است و همچنین در دمایی که بیش از ۳۶۵ درجه گرم می شود، می تواند حاوی مواد سرطان زا باشد. کنترل گرما می تواند بسیار دشوار باشد زیرا تنها از طریق یک دمنده هوا امکان پذیر است.

Dabbing پیوسته به دلیل غلظت های بالای THC، می تواند تولرانس فرد به THC را افزایش دهد. این تحمل بالاتر همچنین می تواند منجر به کاهش اثر سایر اشکال مصرف THC، مانند خوراکی ها شود. استنشاق دود ممکن است منجر به حالت تهوع و اضطراب شود. حتی بعضی از افراد به دلیل دریافت غلظت بالای THC از بین می روند .

کپسول و قرص

از آنجایی که بیشتر کشورها کانابیس پزشکی را قانونی اعلام کردند، استفاده از قرص و کپسول روش های جدیدتری برای مصرف کانابیس است. از این رو پزشکان بیشتری نیز برای بیماری های مختلف کانابیس تجویز می کنند.

به کپسول ها و قرص هایCannacaps ،THC  نیز گفته می شود که حاوی ذرات کانابیس است که در روغن معلق اند. این موارد ایمن تر است زیرا دوزهای آن نسبت به فرم های دیگر بهتر کنترل می شود. از آنجا که دوزهای آن دقیق تر است، بیماران می توانند اثرات درمانی قابل اعتماد و ثابت تری را شاهد باشند.

همچنین بهترین روش دریافت دوزهای بالاتر برای کسانی است که مشکلات تنفسی دارند.

مزایا: این موارد به طور گسترده ای به عنوان فرم ایمن و مطمئن در مصرف دوزهای کانابیس برای اهداف پزشکی در نظر گرفته می شود. دوزها ثابت اند و در مقایسه با روش استنشاقی عوارض جانبی کمتر و اثرات قابل پیش بینی بیشتری دارند.

در این روش مصرف کانابیس راحت تر و محتاطانه است. قبل از هردرمان نیازی به اندازه گیری و وزن گیری نیست.

Cannacaps همچنین انتخاب خوبی در هنگام ترکیب سایر مواد برای ایجاد اثرات دلخواه است. به عنوان مثال، کپسول ها می توانند حاوی THC و ملاتونین باشند تا خواب را بهبود ببخشند.

در هر کپسول، محتويات THC با دقت بیشتری نسبت به گل های خشک شده در سایر روش ها اندازه گیری می شود. THC در کپسول های کانابیس نیز اثرات طولانی تر و شدت و کیفیت سازگارتری ایجاد می کند.

معایب: برخی از کپسول های کانابیس بسیار گران هستند. هنگام انتخاب باید کیفیت بررسی شود. بعضی از کپسول ها ممکن است حاوی مقدار لیبل شده THC نباشند. منبع کانابیس برای کپسول ها نیز باید بررسی شود تا از کیفیت خوب و اثرات قابل اطمینان برخوردار باشد.

روغن ها

روغن CBD یکی دیگر از روش های محبوب مصرف کانابیس است. می توان آن را به طرق مختلفی استفاده کرد. مانند استفاده در دستگاه های بخور، اضافه کردن به لوسیون ها، استفاده به همان صورتی که هست یا قراردادن در کپسول.

روغن CBD یا همان روغن hemp، حاوی غلظت کمی از THC اما با مقادیر زیاد CBD است؛ درست مانند گیاه hemp. مقادیر کم THC بسیاری از اثرات سایکواکتیو را کاهش می دهد. مردم روغن CBD را ترجیح میدهند زیرا این دارو اثرات سایکوموتور ایجاد نمی کند اما منجر به فواید درمانی می شود. روغن CBD برای درمان مشکلات خواب، حالت تهوع، اضطراب و درد استفاده می شود. همچنین برای درمان سرطان و علائم مختلف سرطان مفید است.

مزایا: روغن CBD برای درمان موفقیت آمیز موارد مختلف پزشکی بسیار مفید است. به راحتی می توان همان طور که هست یا در کپسول مصرف کرد. مردم همچنین می توانند روغن CBD را بدون نیاز به گرفتن کارت پزشکی بخرند.

معایب: استفاده از روغن ها آسان است اما برخی افراد ممکن است اندازه گیری دوز را یک چالش بدانند. بعضی نیز ممکن است روغن زدن را مشكل بدانند زیرا به راحتی می ریزد. قطره چکان برای اندازه گیری و سهولت این کار کمک کننده است.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد به شما در درک بهتر کانابیس کمک کند. گام بعدی کسب اطلاعات بیشتر درباره قوانین حاکم بر کانابیس در منطقه و محل زندگی شما است. حتی اگر شواهد بسیار قانع کننده وجود داشته باشد، بعضی از کشورها و مکان ها مجازات سنگینی برای کسانی که کانابیس مصرف، نگهداری ، فروش و پرورش می دهند قرار داده اند. مراقب باشید و اطمینان حاصل کنید که محدودیت های قانونی کانابیس را قبل از اقدام برای اهداف پزشکی ومصرف آن، می دانید.

منبع: کتاب داروخانه کانابيس

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا