برای بیماران

واکسن کرونا و تومورهای مغزی

Covid-19 vaccines and brain tumours

هر آنچه باید در مورد واکسن کرونا و تومور مغزی بدانید

در حال حاضر، واکسیناسیون علیه ویروس کرونا با سرعت و جدیت در سراسر جهان در حال پیگیری است. در کشور ما نیز جمعیت تحت پوشش واکسیناسیون به سرعت در حال گسترش است. در این بین، برخی افراد که مبتلا به بیماری های خاص و مزمن هستند و مصرف طولانی مدت داروهای متعدد دارند، نگرانند که تزریق واکسن کرونا در آنها امن و موثر نباشد. تاکنون، مجامع علمی مختلف راهنماهایی در مورد تزریق واکسن کرونا در گروه های خاص ارایه کرده اند. در این مطلب، ما به اجمال به شرایط تزریق واکسن کرونا در بیماران مبتلا به تومور مغزی می پردازیم.

آیا تزریق واکسن های کرونای موجود برای بیماران مبتلا به تومور مغزی بی عارضه و امن است؟

اگرچه آزمایشات بالینی مربوط به واکسن ها به طور خاص افرادی را که مبتلا به تومور مغزی هستند، بررسی نکرده اند اما همه آنها موارد زیر را در بر گرفته اند:

  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن
  • محدوده های سنی مختلف
  • افرادی که نسبت به جمعیت عمومی در معرض خطر بالاتر ابتلا به کرونا هستند

این آزمایشات بالینی توسط موسسات و مجامع معتبر علمی و تحقیقاتی نظارت شده و پس از آن، واکسن ها مجوز استفاده عمومی پیدا کرده اند. آنها دریافتند که هیچ شواهدی وجود ندارد که تزریق واکسن ها به افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای مزمن مشکلی داشته باشد.

بنابراین، اگر چه به طور خاص افرادی که مبتلا به تومور مغزی هستند بررسی نشده اند، ایمنی واکسن برای افرادی با سایر شرایط “در معرض خطر” مورد بررسی قرار گرفته و لذا، برای این جمعیت نیز ایمن تلقی می شود.

آیا ممکن است بیماران مبتلا به تومور مغزی بدنبال تزریق واکسن کرونا عوارض جدی تری تجربه کنند؟

پاسخ درست این است که افراد مختلف بدون توجه به بیماری های زمینه ای ممکن است به روش های مختلف به تزریق واکسن واکنش نشان دهند. اکثر بیماران مبتلا به تومور مغزی واکنش جدی به تزریق واکسن نشان نمی دهند. البته، بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستند، ممکن است بیشتر مستعد عوارض جانبی واکسن باشند. اگر علایم پس از واکسیناسیون همچنان ادامه داشت و طی چند روز بهبود نیافت، ممکن است ربطی به واکسیناسیون نداشته باشد و دلایل دیگر را نیز باید در نظر گرفت.

آیا در بیمار مبتلا به تومور مغزی که تشنج می کند، تزریق واکسن کرونا شدت و تعداد حملات تشنج را افزایش می دهد؟ آیا ممکن است داروهای ضد تشنج تاثیر واکسن را کاهش دهد؟

هرگونه واکنش به واکسن ممکن است حملات تشنج را افزایش دهد اما فقط برای چند روز. مصرف داروهای ضد تشنج نیز اثر واکسن را کاهش نمی دهد.

آیا درمان های رایج برای تومور مغزی تداخلی با واکسن های کرونا دارند؟

حتی اگر در حال درمان تومور مغزی خود هستید، می توانید واکسن کرونا را دریافت کنید. کارشناسان بهداشت عمومی و متخصصان سرطان توافق کرده اند که افراد مبتلا به سرطان باید واکسن را دریافت کنند.

از آنجا که عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پاسخ به واکسن و ایجاد ایمنی مورد نیاز است، ممکن است در افرادی که شیمی درمانی یا سایر درمان های سرطان را دریافت می کنند، اثربخشی واکسن کاهش یابد اما هنوز انتظار می رود که واکسن در این افراد هم محافظت مفیدی در برابر ویروس کرونا داشته باشد و توصیه می شود که در صورت امکان تزریق شود.

علاوه بر شیمی درمانی، متخصصان معتقدند که واکسن های کرونا را می توان به افرادی که تحت رادیوتراپی، ایمونوتراپی و همچنین درمان های هورمونی هستند، تزریق کرد.

اگر درمان سرطان بر عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن شما تأثیرگذار است، پزشک شما می تواند بهترین زمان برای دریافت واکسن کرونا را تعیبن کند -ممکن است در طول درمان شما زمانی باشد که احتمالاً تزریق واکسن موثرتر است.

کدام یک از واکسن های کرونای موجود برای بیماران تومور مغزی مناسب تر است؟

طبق اطلاعات فعلی، تمام واکسن های تایید شده برای بیماران مبتلا به تومور مغزی ایمن هستند و هیچکدام ارجحیت خاصی ندارند. با توجه به لزوم واکسیناسیون هرچه سریعتر، از هر واکسنی که در دسترس بود، باید استفاده شود.

واکسن ها چند نوبت تزریق می شوند؟

اکثر واکسن های موجود (بجز واکسن جانسون که تک دوز است) به صورت ۲ دوز و با فاصله چند هفته از هم تزریق می شوند. تزریق دوز اول برای ایجاد ایمنی کافی نیست و  دوز دوم برای رسیدن به ایمنی موثر الزامی است.

چه مدت باید منتظر ماند تا واکسن اثر کند؟

به طور معمول دو هفته پس از دریافت واکسن کامل (یک یا دو تزریق، بسته به واکسنی که دریافت می کنید) طول می کشد تا بدن شما حداکثر ایمنی را در برابر ویروس کرونا  ایجاد کند. حتی پس از گذشت این زمان نیز باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنید: باید از ماسک استفاده کنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید و مکرر دست های خود را بشویید. 

آیا واکسن به طور کامل از ابتلا جلوگیری می کند؟

خیر، موثرترین واکسن های موجود هم کمی بیش از ۹۰ درصد محافظت ایجاد می کنند و لذا، درصدی از افراد علی رغم واکسیناسیون کامل مبتلا می شوند. سویه های جدید ویروس نیز ممکن است در برابر برخی واکسن ها مقاومت نسبی داشته باشند. در ضمن، افراد واکسینه شده می توانند ناقل ویروس به دیگران باشند.

عوارض جانبی احتمالی واکسن چیست؟

در آزمایشات بالینی، عوارض جانبی گزارش شده از واکسن ها خفیف و موقتی بوده است که شایع ترین آن شامل تورم، قرمزی یا درد در محل تزریق، تب، خستگی و درد عضلانی است. اگر قرمزی و تورم محل تزریق بعد از ۲۴ ساعت بدتر شد یا عوارض جانبی خاصی شما را نگران کرده یا بعد از چند روز بهبود نیافت، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا