برای بیماران

رابطه بین موسیقی و صرع

آیا در مورد ارتباط موسیقی و صرع اطلاعاتی دارید؟ برای برخی از افراد ، آهنگ ها می توانند تشنج را تحریک کنند – اما ممکن است ملودی ها نیز به عنوان درمان استفاده شوند.
نوع موسیقی محبوبتون چیست؟ شاید شما عاشق گوش دادن به تصنیف های سنتی کشور هستید ، شاید شما یک سر هیپ هاپ هستید – یا شما یک راکر هستید؟ ژانر مورد علاقه شما هرچه باشد ، موسیقی در همه جای دنیای مدرن وجود دارد، از رادیو ماشین گرفته تا تلویزیون و در پس زمینه بازار.
بیشتر ما عاشق موسیقی هستیم اما افراد تشنجی رابطه بی نظیری با آن دارند. این به این دلیل است که بین موسیقی و صرع پیوند غیر معمولی وجود دارد.
برای برخی از افراد مبتلا به صرع موسیقی زا ، برخی از آهنگ ها یا اصوات ممکن است در واقع تشنج آنها را تحریک کند. اما همزمان ، چندین مطالعه علمی نشان داده است که گوش دادن به قطعات خاصی می تواند تعداد حملات تشنجی را در افراد کاهش دهد.

آیا موسیقی می تواند باعث تشنج شود؟

صرع موزیوژنیک نوعی صرع است که در آن انواع خاصی از موسیقی یا صدا می توانند باعث تشنج شوند  ، به همان شیوه ای که چراغ های چشمک زن بر دیگران تأثیر می گذارد. برای بسیاری از افراد مبتلا به صرع موزیوژنیک ، فقط آهنگ ها یا صداهای خاص باعث تشنج در آنها می شود ، اما در موارد بسیار نادر هر موسیقی با ضرب و شتم می تواند باعث تحریک شود.به طور رسمی ، صرع موسیقی زا از هر ده میلیون نفر یک نفر را درگیر می کند. با این حال ، محققان معتقدند که ممکن است در واقع شیوع بیشتری از آن وجود داشته باشد.

چه عواملی باعث صرع به علت موسیقی می شوند؟

دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا موسیقی در برخی افراد تشنج ایجاد می کند. با این حال  آنها فکر می کنند که ممکن است موسیقی خودش علت و عامل واقعی تشنج نباشد. در عوض ، این راهی است که موسیقی می تواند احساسات ما را تحت تأثیر قرار دهد – وقتی آهنگ های خاصی را می شنویم مغز ما ماده شیمیایی به نام دوپامین آزاد می کند. این ممکن است در عملکرد طبیعی مغز تداخل کرده و باعث تشنج شود.

اگر فکر می کنید به صرع موزیوژنیک مبتلا هستید ، پزشک می تواند با استفاده از نوار مغزی این آزمایش را انجام دهد و با این موارد قابل درمان است:

  • داروی صرع
  • جراحی مغز
  • درمان های رفتاری – یادگیری روش هایی برای نادیده گرفتن موسیقی که محرک شماست

 درمان با استفاده از موسیقی برای تشنج

در حالی که تشنج برخی از افراد توسط موسیقی ایجاد می شود ، اما تحقیقات بیشتر نشان می دهد که موسیقی می تواند در درمان صرع نیز کمک کند.چندین مطالعه در مورد اثرات موسیقی برای تشنج نشان داده است که وقتی افراد مبتلا به صرع به طور روزانه آهنگهای خاصی را گوش می دهند ، می تواند به صرع آنها کمک کند.

  • در مطالعه ای که روی کودکان در تایوان انجام شد ، 81٪ پس از گوش دادن به موتزارت ، سومین حمله تشنجی را تجربه کردند.
  • در مطالعه تایوانی دیگری ، مردم هنگام خوابیدن به مدت یک سال به موتزارت K.448 گوش می دادند. 80٪ از کسانی که به این قطعه گوش می دهند ، تشنج کمتری را تجربه کردند و یک چهارم آنها بدون حمله تشنج شدند.

در بیشتر مطالعات تاکنون از موسیقی کلاسیک آهنگساز اتریشی موتزارت به دلیل ویژگی های خاص در ملودی آهنگساز استفاده شده است. گفته می شود ، محققان معتقد نیستند موتزارت تنها موسیقی است كه می تواند به درمان صرع كمك كند – مطالعه اخیر دیگری نشان داده است كه موسیقی جاز توسط جان كلترین  و همچنین آهنگی از آهنگساز یونانی یانی ، با عنوان “Acroyali / Standing In Motion” ، که در آلبوم Yanni Live او در آکروپلیس مجله انجمن سلطنتی پزشکی تعیین کرد که “اثر موتزارت” دارد زیرا از نظر سرعت ، ساختار ، آواز ملودیک و هماهنگی و قابل پیش بینی بودن شبیه K 448 موتزارت است نیز در کاهش حملات تشنجی كمك كرده است. چرا ممکن است موسیقی کمک کند؟ حقیقت این است که دانشمندان هنوز واقعاً نمی دانند. با این حال ، ممکن است با تأثیر موسیقی بر افراد مبتلا به صرع موسیقی زا تفاوت چندانی نداشته باشد. گوش دادن به موسیقی باعث آزاد شدن دوپامین در مغز شما می شود، برای برخی از افراد این ماده شیمیایی ممکن است در واقع اثر ضد تشنج داشته باشد.

 تحقیقات بیشتر در مورد رابطه بین موسیقی و صرع

قبل از اینکه ارتباط بین موسیقی و صرع را کاملاً بفهمیم ، دانشمندان هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام دهند. با این حال ، این یک موضوع جذاب است و می تواند به توسعه روش های درمانی جدید برای این بیماری در آینده کمک کند.

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد امتیازات 7

منبع
Epsy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا