اخبار و مطالب روز

استفاده از نور روشن در محیط ممکن است خواب افراد مبتلا به زوال عقل را بهبود بخشد

سالمندان مبتلا به زوال عقل (از جمله بیماران آلزایمر) اغلب دچار اختلالات خواب هستند که می تواند وضعیت سلامت آنها را پیچیده تر کند. نور درمانی یکی از مداخلات غیردارویی برای کمک به تثبیت الگوهای خواب و ریتم شبانه روزی افراد مبتلا به زوال عقل است.

در یک مطالعه در دانشگاه ملی یانگ مینگ تایوان، پژوهشگران از نور روشن به روشی جدید استفاده کردند که نه تنها بهبود قابل توجهی در الگوی خواب شرکت کنندگان ایجاد کرد، بلکه ایمنی و راحتی استفاده از نور درمانی را در این بیماران ارتقا داد.  

محققان از شرکت کنندگان خواستند که بین ساعت ۹ تا ۱۰ صبح به مدت یک ساعت در اتاقی بنشینند که در آن نور روشن محیطی با زاویه ۴۵ درجه از سقف به بیمار می تابد. محققان دریافتند که یک دوره ۴ هفته ای تأثیرات مثبت قابل توجهی بر الگوهای خواب بیماران دارد.

به گفته محققان، این مداخله می تواند یک مدل درمانی عملی و مفید برای افراد مسن مبتلا به زوال عقل باشد که به راحتی در بیمارستان ها، خانه های سالمندان، مراکز نگهداری روزانه و حتی در خانه قابل استفاده است.

یافته های قابل توجه مطالعه شامل یافته های زیر بود:

  • تعداد بیداری‌های شبانه شرکت‌کنندگان ۲۳درصد کاهش یافت.
  • زمان خواب شرکت کنندگان با افزایش متوسط ​​۱۴۱ دقیقه بهبود یافت.
  • بازده خواب شرکت کنندگان به طور متوسط ۴۲ درصد بهبود یافته است.
  • شروع خواب شرکت کنندگان ۶۰ دقیقه زودتر رخ داد (در مقایسه با تاخیر ۴۷ دقیقه ای در گروه کنترل).
  • پایان خواب شرکت کنندگان ۵۷ دقیقه دیرتر اتفاق افتاد (در مقایسه با ۱۹ دقیقه زودتر بیدار شدن در گروه کنترل).

در مقایسه، گروهی که از نور محیط آزمایشی استفاده نکردند، در مقایسه با اندازه‌گیری‌های پایه خود، اختلالات خواب شدیدتری در پارامترهای کارایی خواب، زمان خواب، زمان بیداری و تعداد بیداری‌های شبانه نشان دادند.

بعلاوه، این مطالعه نشان داد که درمان با نور روشن محیط برای زوال عقل شدید مؤثرتر از موارد متوسط ​​و خفیف است. همچنین تأیید کرد که نور درمانی به بهبود خواب بیماران زوال عقل نوع آلزایمر نسبت به سایر انواع زوال عقل بیشتر کمک می کند.

نکته این مطالعه، نور درمانی با قرار دادن منبع نور در سقف و با یک زاویه مشخص است که ممکن است راحتی و پایبندی به پروتکل را افزایش دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که درمان‌های مبتنی بر نور روشن محیطی ممکن است در بهبود اختلالات خواب و ریتم شبانه‌ روزی مؤثر باشد. با مکان یابی مناسب منبع نور، می توان راحتی و پایبندی بیمار را جهت دستیابی به اثرات مطلوب به حداکثر رساند.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا