پیشگیری و مراقبت

آنفولانزا و ام اس

Colds, Flu and Multiple Sclerosis

فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا

هنگامی که فصل سرماخوردگی و آنفولانزا فرا میرسد، برخی از علائم ام اس ممکن است برگردد و احتمالاً با قدرت کامل هم برگردد. داروهای تعدیل کننده بیماری بیشتر علائم قابل مشاهده ام اس را آرام می کند، به طوری که برای دیگران و حتی احتمالاً برای خود بیمار جلب توجه نمیکند اما تب بزرگترین عامل آشکار شدن علائم برای مدت کوتاه است.

حتی ممکن است شما این حالت را با تشدید بیماری یا درمان غیرمؤثر آن اشتباه بگیرید، اما این امر بسیار بعید است. افزایش دمای بدن در اثر تب می تواند علائم ام اس را بدتر کند. پزشکان این را “تشدید کاذب (Pseudoexacerbation)” می نامند.

تشدید کاذب همان عود نیست، زیرا در هنگام عود بروز علائم جدید یا بدتر شدن علائم بیش از 24 ساعت طول میکشد. تشدیدهای کاذب شعله ای از علائمی است که قبلاً داشته اید و پس از بازگشت دمای بدن به حالت طبیعی از بین میروند. آنها صدمه بیشتری وارد نمی کنند یا باعث بدتر شدن بیماری ام اس نمی شوند.

با داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن تب خود را پایین بیاورید تا به شما کمک کند از تشدید کاذب جلوگیری کرده و در هنگام بهبودی حال بهتری داشته باشید.

اگر نگران هستید که این چیزی بیش از سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، حتماً با متخصص مغز و اعصاب خود تماس بگیرید. متخصص مغز و اعصاب شما کسی است که به بهترین وجه می تواند بین تشدید، درمان غیر مؤثر یا سرماخوردگی و آنفولانزا افتراق دهد.

حال اگر علائم شما فقط سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، بسته به شدت علائم ممکن است بهترین نتیجه را از پزشک خانواده بگیرید. اگر علائم شما شامل “تب خفیف”، آبریزش بینی، عطسه، احتقان، سردرد یا سرفه باشد، پس احتمالاً سرماخوردگی است. اگر علائم شما شامل تب بیشتر از 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتی گراد)، حالت تهوع، استفراغ، لرز، دردهای عضلانی یا تعریق است، احتمالاً آنفولانزا است و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

معمولاً به محض اینکه بتوانید تب را کنترل کنید، علائم ام اس تدریجاً به سطح “طبیعی” خود  باز خواهند گشت. هرچه تب شدیدتر یا تعداد علائم بیشتر باشد، بازگشت به حالت طبیعی بیشتر طول میکشد.

درمان

به طور معمول دارویی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن تب را – تا زمانی که بدنتان در مسیر درست پیش رود –  کنترل میکند. مهم است که هر گونه تب را کنترل کنید، چه ناشی از سرماخوردگی باشد چه آنفولانزا. این امر همچنین به دردهای مرتبط با آن کمک می کند.

درمان عفونت های ویروسی به دلیل اندازه ویروس ها ممکن است چالش برانگیزتر باشد. برای برخی بیماری های ویروسی، مانند آنفلوانزا، داروهای ضد ویروسی در دسترس است. به یاد داشته باشید که استفاده از داروهای ضدویروس با ایجاد میکروب های مقاوم به دارو همراه بوده است.

مهم است که بیماری خود را به درستی تشخیص دهید. به یاد داشته باشید که آنتی بیوتیک ها باکتری ها – و نه ویروس ها –  را از بین می برند و فقط در درمان عفونت های باکتریایی کاربرد دارند.

همچنین حتماً به یاد داشته باشید که باید قبل از مصرف هرگونه داروی اضافی، پزشک را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید مطلع نمایید.

بدن شما باید تا آنجا که می تواند استراحت کند، نه فقط به دلیل سرماخوردگی یا آنفولانزا بلکه بیشتر برای این است که سیستم ایمنی بدن شما به قدرت طبیعی برسد. همچنین مواردی اساسی مانند مایعات فراوان، استراحت کافی و “سوپ مرغ” وجود دارد که به همان اندازه برای بازگشت شما به حالت طبیعی مهم است.

بیشتر علائم دیگر سرماخوردگی یا آنفولانزا را میتوان با درمان های اساسی و داروهای بدون نسخه کنترل کرد. بیشتر افراد مبتلا به ام اس متوجه میشوند که گویا مصرف روزانه چند ویتامین به سیستم ایمنی بدن آنها کمک می کند تا سریعتر بهبود یابد.

بهبودی

بهبودی سریع از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا هر چه مدت بیشتری بدن شما در وضعیت “فرسایشی” قرار داشته باشد، فرصت ام اس برای نمایان کردن خود بیشتر است. اگر درمان های اساسی مؤثر واقع نمیشوند، حال شما بهتر نمیشود یا به نظر میرسد در حال بدتر شدن هستید، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. بدن شما نبردی مداوم دارد که لازم است روی آن تمرکز کنید. شما نمی توانید وقت و انرژی خود را برای سرماخوردگی یا آنفولانزا هدر دهید.

اگر درمان شما آنطور که باید اثر کرده و تشدیدی در علائم شما رخ نداده است، پس یعنی حال شما خوب است. هر روز شما متفاوت است و تغییری را به همراه دارد که به شما یادآوری میکند ام اس در کمین است. نوسان روزانه علائم شما – احساس گزگز در پا در روز دوشنبه، سپس لرزش های کوچک در بازو در سه شنبه، خستگی بیشتر در چهارشنبه و غیره – طبیعی است. همچنین طبیعی است که این علائم در هنگام بیماری یا عدم مراقبت صحیح از خود افزایش یابد.

حفظ سلامتی

اطلاعات زیر توسط مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده (Centers for Disease Control/CDC) ارائه شده است:

آنفلوانزای اچ یک ان یک (H1N1) بیماری تنفسی خوک ها است که توسط ویروس های آنفلوانزا نوع A ایجاد می شود و به طور منظم در بین خوک ها شیوع می یابد. مردم به طور معمول به آنفلوانزای خوکی مبتلا نمیشوند، اما عفونت های انسانی ممکن است اتفاق بیافتند و اتفاق می افتند.
آنفلوانزای پرندگان (Birds flu) معمولاً برای ارجاع به آنفلوانزای مرغی (Avian flu/AI) استفاده می شود (به قسمت زیر مراجعه کنید). ویروس های آنفلوانزای پرندگان پرندگانی از جمله مرغ، سایر طیور و پرندگان وحشی مانند اردک را آلوده می کند.
آنفلوانزای مرغی توسط ویروس های آنفلوانزایی ایجاد میشود که به طور طبیعی در میان پرندگان وحشی شیوع پیدا میکنند. آنفلوآنزایی که در پرندگان شایع است، بیماری زایی کمتری داشته و مشکلات اندکی ایجاد می کند. H5N1 که بیماری زایی شدیدی دارد برای پرندگان خانگی کشنده است، از پرندگان به انسان منتقل میشود و برای انسان نیز مرگ آور است. عملاً هیچ گونه مصونیت انسانی وجود ندارد و دسترسی به واکسن انسانی بسیار محدود است.
آنفلوانزای همه گیر (Pandemic flu) آنفلوانزای انسانی آزار دهنده ای است که باعث طغیان جهانی یا همه گیری این بیماری خطرناک میشود. از آنجا که ایمنی طبیعی کمی وجود دارد، بیماری می تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. در حال حاضر آنفلوانزای همه گیر وجود ندارد.
آنفلوانزای فصلی (یا آنفلوآنزای شایع) نوعی بیماری تنفسی است که می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. بیشتر افراد مقداری ایمنی دارند و واکسن نیز در دسترس است.

اطلاع داشته باشید. تصور میشود که آنفلوانزا از طریق سرفه یا عطسه افراد آلوده به طور عمده به فرد دیگر منتقل می شود.
برای حفظ سلامتی اقدامات روزمره زیر را انجام دهید.

  • هنگام سرفه یا عطسه بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید. پس از استفاده، دستمال را در سطل آشغال بیندازید.
  • دستان خود را اغلب اوقات با آب و صابون بشویید، مخصوصاً بعد از سرفه یا عطسه. پاک کننده های دست الکلی نیز مؤثر هستند.
  • از تماس با چشمان، بینی یا دهان خویش خود داری نمائید. میکروب ها از این طرق گسترش می یابند.
  • اگر بیمار هستید در خانه بمانید. CDC توصیه می کند از رفتن به محل کار یا مدرسه خودداری کرده و در خانه بمانید و تماس با دیگران را محدود کنید تا آنها آلوده نشوند.

توصیه های بهداشت عمومی از تعطیلی مدارس، پرهیز از ازدحام جمعیت و سایر اقدامات فاصله گذاری اجتماعی پیروی کنید.
راه هایی سالم برای مقابله با استرس و اضطراب پیدا کنید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 25

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا