بیماری ها

۷ محرک شایع تشنج

7 common seizure triggers to be aware of

وقتی به تشنج های اخیر خود فکر می کنید آیا متوجه الگویی در احساسات خود یا کارهایی که قبل از وقوع تشنج در حال انجام بودید، می شوید؟ اگر چنین است، پس این احساسات یا کارها می توانند تشنج شما را تحریک کنند یا به عبارتی محرک تشنج شما باشند.

“محرک” شامل هر چیزی است که احتمال تشنج را در فرد مبتلا به صرع افزایش می دهد. محرک ها می توانند عوامل داخلی مانند احساس استرس یا عوامل خارجی مانند چراغ های چشمک زن باشند. با توجه کردن به این مساله ضمن اینکه صرع خود را بهتر می شناسید، می توانید دریابید که چه چیزی باعث تحریک تشنج شما می شود. از هر 10 نفر مبتلا به صرع، 9 نفر اذعان می کنند که حداقل  از یک عامل محرک که تشنج آن ها را تحریک می کنند، آگاه هستند.

اگر از محرک های تشنج خود آگاهی یابید، می توانید احتمال ابتلا به آن را کاهش دهید. حتماً هر زمانی را که فکر می کنید تشنج داشته اید وارسی کنید و هرگونه محرک احتمالی تشنج را بررسی نمایید تا اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب کنید؛ چرا که می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

هفت عامل محرک شایع تشنج

گزارشات بیماران مبتلا به صرع نشان می دهد که تشنج آن ها با عوامل مختلفی تحریک می شود. در این مقاله هفت عامل رایج تشنج آورده شده است – آیا تشنج شما با هر یک از این موارد تحریک شده است؟

1. فراموشی مصرف دارو

چنانچه مصرف داروهای ضد تشنج خود را فراموش کنید، ممکن است خطر ابتلای خود به تشنج را افزایش دهید. فراموش کردن مصرف داروها یکی از دلایل اصلی عود تشنج است، بنابراین حتماً داروهای ضد صرع خود را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

2. خستگی

اگر خسته هستید و به درستی نمی خوابید، احتمالاً خطر بیشتری برای ابتلا به تشنج دارید. تحقیقات نشان می دهد که خستگی شایع ترین محرک تشنج در میان بیماران مبتلا به صرع است.

3. استرس

استرس بر مواد شیمیایی و فعالیت الکتریکی مغز ما تأثیر می گذارد و بسیاری از بیماران مبتلا به صرع احساس استرس را با تشنج خود مرتبط می دانند. استرس در واقع دومین محرک شایع تشنج است. تشنج های ناشی از اضطراب و استرس را می توان با اجتناب از موقعیت های استرس زا یا محدود کردن آن ها کنترل کرد. همچنین می توانید برای آرام کردن خود از تکنیک های ذهن آگاهی (Mindfulness) استفاده کنید.

4. الکل

آگاهی از اینکه چه چیزی باعث تشنج در بزرگسالان می شود برای پزشکان مهم است. الکل برای برخی بیماران می تواند یک عامل باشد. معمولاً نه خود الکل، بلکه تاثیری که الکل بر خواب شما می گذارد، باعث تشنج می شود. اگر قصد نوشیدن الکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا دچار مشکل نشوید.

5. قاعدگی

تقریباً نیمی از زنان مبتلا به صرع که چرخه های قاعدگی دارند، تشنج‌های بیشتری را در زمان عادت ماهانه خود تجربه می‌کنند. این پدیده به عنوان صرع کاتامنیال (Catamenial epilepsy) شناخته می شود.

6. بیماری/ دمای بدن بالا

بدن شما با افزایش دمای خود به سرماخوردگی و آنفولانزا پاسخ می دهد – اما این امر خود ممکن است باعث تشنج شود.

7. چراغ های چشمک زن یا سوسوزن

تشنج در برخی از افراد مبتلا به صرع، توسط چراغ های استروب لایت (Strobe light) ایجاد می شود. این بیماری که به عنوان “صرع حساس به نور (Photosensitive epilepsy)” شناخته می شود، در واقع نسبتاً ناشایع است (تنها حدود 3 تا 5 درصد از بیماران مبتلا به صرع به این نوع مبتلا هستند).

جشنواره ها، کنسرت ها و صرع استروبوسکوپیک

جشنواره های موسیقی عالی هستند. با این حال اگر تشنج دارید، باید برای خطراتی مانند صرع استروبوسکوپیک (Stroboscopic epilepsy)، کم آبی بدن و خستگی آماده شوید.

شرکت در جشنواره های موسیقی راهی هیجان انگیز برای گذراندن تعطیلات آخر هفته تابستانی است. با این حال اگر به صرع مبتلا هستید، جشنواره های موسیقی می توانند شما را دچار مشکل کنند. اگرچه بیشتر افراد مبتلا به صرع می توانند از این رویدادها لذت ببرند، اما بهتر است کمی به خطرات احتمالی آن و چگونگی مدیریت آنها فکر کنید – از کم آبی بدنتان گرفته تا نورپردازی جشنواره موسیقی. خطرات جشنواره موسیقی برای بیماران مبتلا به صرع عبارتند از:

نورپردازی جشنواره موسیقی و صرع استروبوسکوپیک

تقریباً در تمام جشنواره‌های موسیقی از نمایشگرهای نورپردازی استروبوسکوپیک استفاده می‌شود – استروب‌هایی که محرک شناخته شده صرع هستند (اگرچه فقط برای حدود 3٪ از افراد مبتلا به صرع این گونه است). با این حال پژوهش ها در هلند نشان داد که کنسرت های موسیقی خطر تشنج های ناشی از صرع را سه برابر می کند و نور استروبوسکوپیک می تواند نقش مهمی در این پدیده داشته باشد. اگر نمی دانید که آیا نور استروبوسکوپیک یکی از محرک های تشنج شماست یا خیر، بهتر است که با تیم درمان صرع خود مشورت کنید.

الکل و مواد مخدر

الکل و مواد مخدر برای بسیاری از بیماران مبتلا به صرع می تواند محرک تشنج باشد؛ بنابراین بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید.

خستگی

اگر بیشتر از اندازه در کنسرت وقت صرف می کنید، مسلماً کمتر از حد معمول می خوابید و خسته می شوید. اگر خستگی برای شما محرک تشنج است، بهتر است که برای مدیریت آن برنامه ریزی کنید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا