برای پزشکان

بیش فعالی غیر عادی در مغز ممکن است نشانه اولیه آلزایمر باشد

بیش فعالی در مناطق خاصی از مغز ممکن است یک نشانگر زیستی اولیه برای بیماری آلزایمر باشد. محققان دریافتند کسانی که نگرانی در مورد کاهش حافظه را گزارش کرده اند، علائم بیش فعالی در مناطق مغزی را قبل از تشخیص زوال عقل داشته اند.
بر اساس یافته های یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی استاد روانشناسی دانشگاه مونترال ، سیلوی بلویل ، مدیر علمی مرکز تحقیقات دانشگاه گریتاریای مونترال ، مناطق غیر فعال بیش از حد در مغز ممکن است به پیش بینی بهتر بیماری آلزایمر کمک کنند.
 محققان در مطالعه خود که امروز در مجله آلزایمر و دمانس منتشر شده است به این نکته اشاره نمودند که بیش فعالی می تواند نشانگر زیستی اولیه بیماری آلزایمر باشد.
در تحقیقات خود ، این تیم در برخی مناطق مغزی در افراد مبتلا به اختلال حافظه که هنوز مبتلا به آلزایمر قطعی نیستند اما بیش از حد در مورد حافظه خود نگران هستند و عوامل خطر ابتلا به این بیماری را نشان می دهند ، بیش فعالی را نشان دادند.
این مطالعه یک نقطه عطف مهم در این زمینه تحقیقاتی است ، زیرا بیش فعالی مناطق حساس به آلزایمر همانطور که توسط تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) نشان داده شده است در افرادی که علائم بالینی ندارند و قبل از شروع اختلالات شناختی با آزمایش های استاندارد تشخیص داده شده است.
بلویل گفت: “این مطالعه نشان می دهد كه فعالیت غیرطبیعی در این مناطق سالها قبل از تشخیص مشاهده می شود.”
وی ادامه داد: این یافته برای پیشرفت دانش در مورد این بیماری بسیار مهم است.
“بیماری آلزایمر پیشرونده است و ممکن است 20 تا 30 سال قبل از تشخیص در مغز ظاهر شود. بنابراین دقیقاً مشخص کردن نشانگرهای زیستی – یعنی علائم فیزیکی و قابل تشخیص بیماری – و درک بهتر اثرات اولیه بر روی مغز بسیار مهم است. بنابراین بیش فعالی می تواند یکی از اولین علائم بیماری آلزایمر باشد. “

یک شکل U معکوس

این تیم مشاهده کرد که با پیشرفت بیماری ، فعال سازی سلول های عصبی از یک مسیر معکوس شکل U پیروی می کند.  در واقع ، قبل از از دست دادن عصب ناشی از بیماری که منجر به کاهش آشکار فعال سازی می شود، فعال شدن در مناطق خاصی از مغز در مراحل اولیه آلزایمر ممکن است به طور قابل توجهی افزایش یابد.
Corriveau-Le Cavalier ، اولین نویسنده مطالعه ، توضیح داد: “این فرم ممکن است روند پاتولوژیک اساسی را مشخص کند و به پزشکان کمک کند تا مرحله بیماری را تشخیص دهند.” “هنگامی که با سایر شاخص ها مانند بررسی خون و آزمایش های شناختی ترکیب شود ، این نوع تحقیقات تصویربرداری عصبی می تواند به تشخیص زودهنگام آن کمک کند.”
برای مطالعه ، تیم تحقیقاتی از داده های کنسرسیوم برای شناسایی اولیه بیماری آلزایمر برای مطالعه فعال سازی مغز در گروه هایی از افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر که هنگام اسکن با fMRI تستهای حافظه را انجام داده بودند ، استفاده کردند. یک گروه شامل 28 نفر بود که نگران حافظه خود بودند اما در تست های بالینی سنتی اختلالات شناختی را نداشتند. گروه دیگر شامل 26 نفر با اختلالات شناختی خفیف بودند.
محققان دریافتند که افراد گروه اول یا کسانی که شکایت از حافظه دارند اما نقص شناختی عینی از خود نشان نمی دهند ، در چندین نواحی کلیدی مغز تحت تأثیر بیماری آلزایمر دارای سطوح غیرطبیعی بالایی از فعال سازی هستند. افراد با اختلالات شناختی خفیف ، که در مرحله پیشرفته تری از بیماری قرار دارند ، تمایل به کاهش فعال شدن در این مناطق مغزی دارند.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا