داروها

استازولامید (دیاموکس)

Acetazolamide (Diamox)

استازولامید با نام تجاری دیاموکس (Diamox) در افرادی که دارای انواع خاصی از گلوکوم هستند برای کاهش میزان مایعات در چشم استفاده می شود که باعث کاهش فشار داخل چشم می شود.
استازولامید همچنین به عنوان یک ادرارآور در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب ، برای کاهش تجمع مایعات در بدن استفاده می شود.
استازولامید همچنین برای درمان انواع خاصی از تشنج ها و درمان یا جلوگیری از بیماری های ارتفاع استفاده می شود.

بررسی کلی

استازولامید (Diamox) برای چه مواردی استفاده می شود؟

  • بیماری حاد کوهستان
  • ادم
  • گلوکوم
  • پیشگیری از تشنج
  • گلوکوم (زاویه باز)

برای اکثر مردم ، بیماری کوهستان یا mountain sickness یک بیماری خود محدود کننده است ، اما می تواند تهدید کننده زندگی باشد. تخمین زده می شود که بیش از 100 میلیون نفر در سال به محیط های هیپوکسیک در ارتفاعات بالای 2500 متر سفر می کنند ،  و حداقل 10 تا 20 درصد از افراد دچار بیماری حاد کوهستانی در این ارتفاع می شوند. تغییرات ، طی روزها تا هفته ها اتفاق می افتد ، که افراد را قادر می سازد در این محیطهای کم اکسیژن عملکرد بهتری داشته باشند. اگر میزان سازگاری طبیعی با میزان قرار گرفتن در ارتفاع پیشی گیرد ، بیماری حاد کوهستان ممکن است رخ دهد. استازولامید می تواند به جلوگیری از بیماری حاد کوهستان با افزایش تعداد تنفس اکسیژن رسانی را بهبود بخشد و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای جایگزین مانند دگزامتازون که می تواند علائم را پنهان کند و بنابراین خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد دارد.

استازولامید برای پیشگیری و کاهش علائم بیماری ارتفاع استفاده می شود. این دارو می تواند سردرد ، خستگی ، حالت تهوع ، سرگیجه و تنگی نفس را که هنگام صعود سریع به ارتفاعات (عموماً بالاتر از 10000 پا/3048 متر) ایجاد می شود ، کاهش دهد. این به ویژه در شرایطی مفید است که نمی توانید یک صعود آهسته انجام دهید. بهترین راه ها برای جلوگیری از بیماری ارتفاع ، صعود آهسته است ، در طول صعود به مدت 24 ساعت متوقف می شوید تا بدن بتواند با ارتفاع جدید سازگار شود و 1 تا 2 روز اول آن را راحت انجام دهید. این دارو همچنین با داروهای دیگر برای درمان فشار بالا در داخل چشم به دلیل انواع خاصی از گلوکوم استفاده می شود. استازولامید با کاهش تولید مایع داخل چشم عمل می کند. همچنین برای کاهش تجمع مایعات بدن (ادم) ناشی از نارسایی قلبی یا داروهای خاص استفاده می شود. اثرات استازولامید در طول زمان معمولا کاهش میابد ، بنابراین معمولاً فقط برای یک دوره کوتاه استفاده می شود.

برای جلوگیری از بیماری ارتفاع ، استازولامید را یک تا دو روز قبل از شروع صعود شروع کنید. مصرف آن را در حال صعود و حداقل 48 ساعت پس از رسیدن به ارتفاع نهایی ادامه دهید. ممکن است لازم باشد در حین اقامت در ارتفاع زیاد ، این دارو را ادامه دهید تا علائم خود را کنترل کنید. اگر دچار بیماری شدید ارتفاع شدید ، مهم است که در اسرع وقت به پایین صعود کنید. استازولامید شما را در برابر آثار جدی بیماری شدید ارتفاع محافظت نمی کند.

مکانیسم عمل

نحوه مصرف

عوارض جانبی

هشدارها و اقدامات احتیاطی

اطلاعات تخصصی

بارداری و شیردهی

سؤالات متداول

اگر دوز استازولامید (دیاموکس) را فراموش کردم ، چه باید بکنم؟

هنگام مصرف استازولامید (دیاموکس) از چه داروها و غذاهایی باید اجتناب کنم؟

داروهای موجود در بازار ایران

داروسازی مهر دارو

داروسازی ایران دارو

TEOFARMA [ ایتالیا ]

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 35

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا