برای بیماران

واکسن کرونا در بیماران ضربه مغزی

Covid vaccine and traumatic brain injury

با گسترش همه گیری ویروس کرونا، انجمن آسیب های مغزی آمریکا (BIAA) همه افراد مبتلا به ضربه مغزی را تشویق کرده تا برای جلوگیری از تشدید مشکلات مغزی، در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند و از این طریق سلامت خود، خانواده و مراقبین خود را حفظ کنند.

به گفته آکادمی مغز و اعصاب آمریکا، هر فردی که دارای اختلال عصبی مزمن مانند ضربه مغزی است، در برابر بیماری هایی مانند آنفولانزا و کووید آسیب پذیر است. در جامعه پزشکی، آسیب مغزی عموماً به عنوان یک بیماری مزمن شناخته می شود، به این معنی که ممکن است در این بیماران خطر عوارض منفی ناشی از عفونت کرونا افزایش یابد. بنابراین متولیان برنامه های درمانی ضربه مغزی در تلاش هستند تا بیماران و کارکنان خود را در اسرع وقت واکسینه کنند.

هنگامی که فردی به ویروس کرونا آلوده می شود، ویروس به “ضعیف ترین نقطه” موجود در بدن حمله می کند، به همین دلیل افرادی که دارای مشکلات پزشکی مزمن و طولانی مدت هستند بیشتر در معرض خطر عفونت، عوارض و حتی مرگ ناشی از آن قرار دارند. مطالعات نشان داده اند که ضربه مغزی باعث ایجاد یک فرآیند التهابی در مغز می شود که در نتیجه آن، فرد مشکلات مزمنی را تجربه می کند. این فرایند افراد دچار ضربه مغزی را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض ناشی از عفونت کرونا قرار می دهد و البته مشخص شده است که خود عفونت کرونا نیز می تواند موجب  التهاب مزمن عصبی شود.

انجمن آسیب های مغزی پرسش های متعددی درباره ایمنی واکسن های کرونا در بیماران ضربه مغزی  دریافت کرده است. واقعیت این است که بسیاری از افرادی که واکسن های کرونا را تزریق می کنند علایمی مانند درد محل تزریق، سردرد و تب تجربه می کنند که ناشی از پاسخ طبیعی ایمنی زایی بدن به تزریق واکسن است و اغلب کوتاه مدت و گذرا هستند. این علائم معمولاً به سرعت، اغلب در کمتر از یک روز برطرف می شوند.

شواهدی وجود ندارد که دریافت واکسن کرونا علائم ضربه مغزی را بدتر کند اما ابتلا به عفونت کرونا  می تواند موجب تشدید علایم عصبی در بیماران ضربه مغزی شود؛ تجربه بالینی نشان داده است که ابتلا به کووید در این بیماران می تواند منجر به اختلالات عصبی- رفتاری شدید، هذیان، روان پریشی و متاسفانه مرگ شود. لذا، واکسینه شدن این بیماران حیاتی است.

 افرادی که دچار ضربه مغزی می شوند عملاً در حال مبارزه دائمی و شجاعانه برای بازیابی سلامتی و استقلال خود هستند. پس بهتر است این بیماران بر اساس شایعاتی که از منابع ناآگاه یا ناشناخته منتشر شده است، از زدن واکسن خودداری نکنند. تزریق واکسن در اسرع وقت، برای حفظ سلامتی این بیماران الزامی است.

ابتلا به تشنج و صرع، مصرف داروهای ضد تشنج و سایر داروهای متداولی که این بیماران مصرف می کنند، مانعی برای واکسیناسیون به موقع نیست. 

در کل، تمام واکسن های تایید شده برای بیماران ضربه مغزی ایمن هستند و هیچکدام ارجحیت خاصی ندارند. با توجه به لزوم واکسیناسیون هرچه سریعتر، از هر واکسنی که در دسترس بود، باید استفاده شود.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا