بیماری ها

تشنج میوکلونیک

Myoclonic Seizure

تشنج میوکلونیک نوعی تشنج است که باعث ایجاد تکان های ناگهانی در عضلات شما می شود. دریابید که چه چیزی باعث تشنج میوکلونیک می شود ، چگونه تشخیص داده می شود و چگونه درمان می شود.

تشنج های میوکلونیک یک تشنج کوتاه و شبیه شوک است که به طور معمول هنگام بیدار و هوشیار شدن رخ می دهد. اغلب آنها کمتر از چند ثانیه طول می کشد ، و شما ممکن است چند ثانیه پشت سر هم این حالت را داشته باشید.

بسته به نوع صرع شما ، تشنج های میوکلونیک اغلب با دارو و تغییر شیوه زندگی به طور موثر درمان می شوند. با این حال ، مهم است بدانید که برخی از انواع تشنج های میوکلونیک ناشی از انواع چالش برانگیز صرع است. بنابراین ، مهم است که این تشنج ها در اسرع وقت تشخیص داده شوند.

علائم تشنج میوکلونیک چیست؟

کسی که دچار تشنج میوکلونیک می شود ، علایم آن مانند لرزش یا تکان خوردن به نظر می رسد. تشنج ها اغلب در گردن ، شانه ها ، بالای بازوها یا صورت رخ می دهند. فرد در حالی که تشنج در حال وقوع است هوشیار و آگاه باقی می ماند و به طور معمول می تواند کار خود را پس از پایان تشنج ادامه دهد. افراد مبتلا به تشنج های میوکلونیک اغلب دسته ای از تکان ها و پرش ها را یکی پس از دیگری دارند.

تشنج های میوکلونیک اغلب در صبح بلافاصله پس از بیدار شدن رخ می دهد. از آنجا که آنها فقط چند ثانیه دوام می آورند ، اغلب با تیک یا حتی حرکات طبیعی اشتباه گرفته می شوند.

علائم تشنج میوکلونیک می تواند برای افراد مبتلا به انواع مختلف صرع اتفاق بیفتد. فرد مبتلا به تشنج ممکن است فقط تکان های میوکلونیک داشته باشد یا ممکن است انواع دیگری از تشنج را نیز تجربه کند.

علل بروز تشنج میوکلونیک

دلایل متفاوتی وجود دارد که ممکن است کسی دچار تشنج میوکلونیک شود:

صرع میوکلونیک نوجوانان: این نوع صرع اغلب در سنین نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود. معمولاً تشنج ها را می توان با دارو و اجتناب از مواردی مانند استرس ، خستگی و چشمک زدن چشم مدیریت کرد.

سندرم لنوکس-گاستو: این نوع نادری از صرع است که به طور معمول در دوران کودکی شروع می شود. فرد معمولاً انواع مختلفی از تشنج ها از جمله تشنج تونیک-کلونیک را تجربه می کند.

صرع پیشرونده میوکلونیک: چند نوع صرع نادر وجود دارد که با تشنج میوکلونیک همراه است. این حملات ممکن است به راحتی با دارو درمان نشوند و بتدریج بدتر شوند – بنابراین مهم است که در اسرع وقت فرد مورد علاقه خود را نزد متخصص صرع یا اپیلپتولوژیست ببرید.

شاید در مورد تکان های میوکلونیک شنیده باشید. تقریباً همه افراد گاه به گاه تکان های میوکلونیک را تجربه می کنند ، به ویژه هنگامی که در حال خوابیدن هستند. این کاملا طبیعی است و به این معنا نیست که شما مبتلا به صرع هستید.

تشخیص تشنج های میوکلونیک

اگر فکر می کنید که شما یا فردی که برای او مراقبت می کنید دچار تشنج میوکلونیک می شود ، به پزشک یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. آنها برای آشنایی بیشتر با تشنج ها ، ظاهر آنها و زمان وقوع آنها ، به شرح حال مراجعه خواهند کرد. سپس آنها از روشهای مختلف برای تشخیص تشنج استفاده خواهند کرد:

  • دستگاه نوارمغزی: این فناوری می تواند الگوهای مغزی خاصی را که در افراد مبتلا به تشنج های میوکلونیک اتفاق می افتد انتخاب کند.
  • اسکن MRI: این دستگاه ها می توانند بفهمند آیا به سلول های مغزی شما صدمه ای وارد شده است یا خیر.

درمان تشنج میوکلونیک

در صورت تشخیص تشنج میوکلونیک ، پزشک بسته به علت تشنج شما گزینه های درمانی متفاوتی را توصیه می کند. درمان تشنج های میوکلونیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای ضد صرع که می توانند به کنترل تشنج کمک کنند
  • وسایل پزشکی که فعالیت الکتریکی را در مغز تنظیم می کنند
  • تغییر در شیوه زندگی – مانند اجتناب از الکل ، خواب بهتر و اجتناب از استرس
  • انواع خاصی از رژیم ها مانند رژیم کتوژنیک

اگر در مورد تشنج های میوکلونیک خود شک دارید ، لازم است در اسرع وقت با پزشک مغزو اعصاب و متخصص صرع تماس بگیرید. آنها می توانند به سوالات شما پاسخ دهند و به شما آرامش خاطر بدهند.

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا