برای بیماران

پارکینسون و واکسن کرونا

Covid-19 Vaccine And Parkinson’s Disease

از زمان آغاز به واکسیناسیون کرونا در کشور ما، بیماران مبتلا به پارکینسون، خانواده و مراقبان آن ها نگرانی هایی در مورد عوارض این واکسن ها دارند و سوالات متعددی مطرح می کنند که ما در این جا تلاش می کنیم به طور خلاصه به آن ها پاسخ دهیم.

آیا مطالعاتی در مورد اثرات طولانی مدت ابتلا به ویروس کرونا در افراد مبتلا به پارکینسون وجود دارد؟ 

اخیراً، در یک مطالعه علائم پس از ابتلا به کووید را در تعداد کمی از بیماران پارکینسون بررسی کرده است. از جمله علائمی که پس از عفونت کرونا باقی ماند شامل بدتر شدن عملکرد حرکتی، افزایش دوز روزانه لوودوپا، خستگی، اختلالات شناختی و اختلالات خواب بود. البته برای تأیید و تعمیم این یافته ها تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا مطالعاتی در مورد تأثیر واکسن های کرونا بر افراد مبتلا به پارکینسون وجود دارد؟

در حال حاضر، هیچ داده ای وجود ندارد که نشان دهد واکسن های کرونا تأثیرات منفی طولانی مدت بر روی افراد، از جمله کسانی که مبتلا به پارکینسون هستند، داشته باشند. برخی از افراد مبتلا به پارکینسون، بدتر شدن علائم بیماری را در کوتاه مدت پس از واکسیناسیون گزارش کرده اند که پس از چند روز برطرف شده است. لذا به طور کلی، واکسن های تایید شده، در بیماران پارکینسون ایمن و بدون عارضه هستند.

آیا تزریق واکسن کرونا در بیماران پارکینسون الزامی است؟

به طور کلی، سن بالا به تنهایی خطر عوارض ناشی از عفونت کرونا را افزایش می دهد. بسته به شدت علائم پارکینسون، خود این بیماری نیز می تواند خطر عوارض ناشی از ویروس را افزایش دهد. به این دلایل، منطقی است که تا جای ممکن از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنید که شامل واکسیناسیون نیز می شود. اگر نگرانی یا سوال خاصی دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

واکسن های کرونا چند نوبت تزریق می شوند؟

اکثر واکسن های موجود (بجز واکسن جانسون که تک دوز است) به صورت ۲ دوز و با فاصله چند هفته از هم تزریق می شوند. تزریق دوز اول برای ایجاد ایمنی کافی نیست و  دوز دوم برای رسیدن به ایمنی موثر الزامی است.

چه مدت باید منتظر ماند تا واکسن کرونا اثر کند؟

به طور معمول دو هفته پس از دریافت واکسن کامل (یک یا دو تزریق، بسته به واکسنی که دریافت می کنید) طول می کشد تا بدن شما حداکثر ایمنی را در برابر ویروس کرونا  ایجاد کند. حتی پس از گذشت این زمان نیز باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنید: باید از ماسک استفاده کنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید و مکرر دست های خود را بشویید. 

آیا واکسن کرونا به طور کامل از ابتلا جلوگیری می کند؟

خیر، موثرترین واکسن های موجود هم کمی بیش از ۹۰ درصد محافظت ایجاد می کنند و لذا، درصدی از افراد علی رغم واکسیناسیون کامل مبتلا می شوند. سویه های جدید ویروس نیز ممکن است در برابر برخی واکسن ها مقاومت نسبی داشته باشند. در ضمن، افراد واکسینه شده می توانند ناقل ویروس به دیگران باشند.

عوارض جانبی احتمالی واکسن کرونا چیست؟

در آزمایشات بالینی، عوارض جانبی گزارش شده از واکسن ها خفیف و موقتی بوده است که شایع ترین آن شامل تورم، قرمزی یا درد در محل تزریق، تب، خستگی و درد عضلانی است. اگر قرمزی و تورم محل تزریق بعد از ۲۴ ساعت بدتر شد یا عوارض جانبی خاصی شما را نگران کرده یا بعد از چند روز بهبود نیافت، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

کدام یک از واکسن های کرونای موجود برای بیماران پارکینسون مناسب تر است؟

طبق اطلاعات فعلی، تمام واکسن های تایید شده برای بیماران مبتلا به پارکینسون ایمن هستند و هیچکدام ارجحیت خاصی ندارند. با توجه به لزوم واکسیناسیون هرچه سریعتر، از هر واکسنی که در دسترس بود، باید استفاده شود.

نوع دلتای کرونا چگونه بر شخص مبتلا به پارکینسون تأثیر می گذارد؟

ما هنوز هیچ اطلاعات خاصی در مورد نحوه تأثیر نوع دلتا بر افراد مبتلا به پارکینسون نداریم. ویروس کرونا  مانند همه ویروس ها، قادر به جهش و ایجاد انواع مختلف است. انواع مختلفی از ویروس کرونا در سراسر جهان شناسایی شده است. با این حال، تنها تعداد کمی از این گونه ها برای سلامت عمومی نگران کننده بوده اند زیرا دارای ویژگی ای هستند که باعث می شود ویروس یا به راحتی منتقل شود یا احتمال ایجاد بیماری شدید را افزایش دهد. نوع دلتا در حال حاضر نگرانی های زیادی ایجاد کرده است و نشان داده شده که نسبت به انواع قبلی، به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

واکسن های تأیید شده در برابر نوع دلتا هم محافظت ایجاد می کند اما نه در حدی که در آزمایشات اولیه مشاهده شد. این بدان معناست که افراد کاملاً واکسینه شده بیشتر از انواع دیگر به ویروس دلتا مبتلا می شوند. با این حال، هدف اصلی واکسن ها جلوگیری از بیماری های شدید، بستری شدن و مرگ ناشی از کووید است و همه واکسن های تأیید شده تقریباً ۹۰ درصد در جلوگیری از این پیامدهای عفونت موثر هستند. بنابراین، واکسیناسیون کماکان ارزشمند است.

آیا داروهای پارکینسون از جمله آمانتادین تداخلی با واکسن های کرونا دارند؟

خیر، تداخلی وجود ندارد و نیازی به قطع داروهای پارکینسون از جمله آمانتادین در زمان تزریق واکسن نیست.

آیا باید برنامه معمول مصرف داروهای پارکینسون را در روز واکسیناسیون رعایت کنم؟

دلیلی برای تغییر داروهای پارکینسون در روز واکسیناسیون وجود ندارد.

واکسن را در کدام بازو باید تزریق کنم، دستی که علایم حرکتی پارکینسون ندارد یا دستی که ضعیف تر است؟

از آنجا که به احتمال زیاد در بازوی واکسینه شده به مدت ۱ تا ۲ روز کمی درد خواهید داشت، منطقی است که واکسن را در بازویی که ضعیف تر است، تزریق کنید.

من دو روز پیش واکسن کرونا را دریافت کردم و لرزش من بدتر شده است. آیا این مربوط به عوارض واکسن است؟

واکسن مطمئناً می تواند عوارض جانبی کوتاه مدت مانند خستگی، درد و حتی تب ایجاد می کند اما هنوز اطلاعات گسترده ای در مورد تأثیر آن بر علائم پارکینسون وجود ندارد. البته در برخی از افراد، علائم پارکینسون در کوتاه مدت بدتر می شود. این بدان معنا نیست که بیماری پارکینسون شما پیشرفت کرده است و انتظار می رود که در چند روز آینده به حالت قبلی خود بازگردید. در صورت تداوم علایم با متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنید.

آیا استرس دوران پاندمی کرونا می تواند علائم پارکینسون را بدتر کند؟

استرس قطعاً می تواند علائم پارکینسون را افزایش دهد. قبلاً در مورد رابطه بین استرس، اضطراب و پارکینسون صحبت شده و پاندمی کرونا  مطمئناً محیط بسیار استرس زایی را برای همه ایجاد کرده است. بسیاری از افراد مبتلا به پارکینسون اضطراب را به عنوان یک ویژگی غیر حرکتی بیماری خود تجربه می کنند و بسیاری گزارش می دهند که اضطراب از زمان شروع همه گیری افزایش یافته است. برای کمک به کاهش استرس و عادی سازی وضعیت فعلی، حتماً برنامه های روزانه خود را پی بگیرید، به ورزش ادامه دهید و به صورت حضوری (با رعایت پروتکل ها) و یا مجازی، با خانواده و دوستان در ارتباط باشید.

من برای پارکینسون از داروی آمانتادین استفاده می کنم. من می دانم که این دارو همچنین یک داروی ضد آنفولانزا است. آیا برای کرونا نیز موثر است؟

شواهدی در دست نیست که آمانتادین علیه ویروس کرونا عمل می کند، بنابراین شما همچنان در نظر بگیرید که در برابر این ویروس موثر نیست.

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات 25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا